Według badania preferencji konsumenckich GfK ochrona środowiska jest ważna dla 61 proc. Polaków. Już 3 na 4 gospodarstwa domowe oszczędzają energię i wodę oraz segregują odpady. Ekologia nie jest już trendem, którym interesują się jedynie działacze społeczni. Życie w sposób, który nie szkodzi środowisku, to nowa normalność. Zwłaszcza młode osoby, które urodziły się w czasie, gdy skutki zmian klimatycznych były już widoczne, uznają segregację śmieci czy minimalizację zużycia plastiku za integralną część codzienności. Potwierdzają to również organizatorzy olimpiady Zwolnionych z Teorii, którzy obserwują, że z roku na rok zwiększa się ilość młodych działających na rzecz ekologii.
Zobacz również: Genialny sposób na królową nowalijek! Zrób tak rzodkiewkę, a zachwytom gości nie będzie końca
— Ekologia to trzeci najpopularniejszy temat projektów. Tylko w tej edycji zajmuje się nim aż 325 zespołów. Te wybory odzwierciedlają zainteresowania młodych ludzi i są swoistym głosem pokolenia, który wskazuje, co jest dla nich najważniejsze i wymaga ulepszenia. Ukazuje to powszechne obawy młodego pokolenia o postępujące zmiany klimatu. Głosy młodych ludzi w Zwolnionych z Teorii są jednocześnie niezwykle odpowiedzialne i profesjonalne. Wszystkie działania projektowe prowadzone są z pasją i doprowadzają do realnych zmian. Przewidujemy, że trend wzrastającej świadomości i aktywności młodzieży w najbliższych latach będzie tylko wzrastał — mówi Emir Chahed z Fundacji Zwolnieni z Teorii.
W lutym ruszyła druga edycja programu Mniej Plastiku, którego inicjatorem jest Lidl Polska. Młodzież uczestnicząca w programie realizuje projekty społeczne na rzecz redukcji lub recyklingu plastiku zgodnie ze strategią REset Plastic Grupy Schwarz (właściciela sklepów sieci Lidl i Kaufland). Strategia REset Plastic wynika ze świadomości odpowiedzialności za środowisko. Obejmuje pięć obszarów działania: od redukowania i projektowania przez recykling i niwelowanie wykorzystania plastiku po innowację i edukację.