- Stenogramy nie różnią się znacząco od tego, co mieliśmy okazję zobaczyć na konferencji ministra Jerzego Millera. Potwierdzają chaos i dezinformację kontrolerów, którzy nie mieli pełnych danych o pogodzie i lotniskach zapasowych. Jednak nawet one nie informują o tym, kim był tajemniczy generał, z którym się kontaktowano - tłumaczy nam Mirosław Deba, ekspert lotniczy, były pilot.
Patrz też: Ustalenia komisji Millera: Polacy lecieli tupolewem na śmierć. Rosjanie: Wszystko jest w porządku
Chaos w wieży
Co więc wyłania się z zapisu rozmów kontrolerów? Przede wszystkim ogromy chaos, jaki zapanował w wieży. Ze stenogramów wynika, że już na 13 minut przed katastrofą Rosjanie zgubili naszego tupolewa.
Gdy prezydencki samolot ostatecznie zniknął z radarów smoleńskich kontrolerów, zagubiony kierownik lotów tylko krzyczał: K...a, no gdzie on jest? Ku.. a mać!
Przerażeni wojskowi początkowo w ogóle nie wiedzieli, co się stało, bezskutecznie wywołując numer boczny tupolewa. Kilka sekund później zdezorientowany płk Nikołaj Krasnokutski rzuca niewyraźnie: - Moim zdaniem, k... - ucinając w połowie zdanie. Dopiero po chwili wzywa na pomoc służby ratunkowe: K... a, rzucajcie tam straż, dokąd k...a!
Przeczytaj koniecznie: Zapis rozmów na wieży w Smoleńsku: Kontrolerzy nie wiedzieli na jakie lotnisko skierować Tu-154M. Komenda do odejścia padła za późno
Ale jak się okazuje, nie było to takie proste, bo kontrolerzy nie mieli pojęcia, gdzie spadł samolot.
Stenogram rozmów w wieży kontrolnej
Rosjanie ustawiają reflektory, żeby oświetlić zamglone lotnisko
07: 01: 02 Judin: - Zrozumiałem, dajemy rozkaz do postawienia reflektorów.
07: 01: 12 KL: - No co, gotowe? Gotowe, nie? Co, oba?
07: 01: 20 Judin: - Nie, jeden...
07: 01: 52 A: - Zapisałem.
07: 02: 11 KL: - Tak, halo, dawaj szybciej, szybciej, szybciej, tak, tak, tak... zrozumiałeś, kurde, dobra.
Rosyjska wieża zachwycona lądowaniem polskiego Jaka-40 w trudnych warunkach
07: 09: 34 KL: - Tak, wszystko włączone.
07: 09: 41 A: - Dawaj (niezrozumiałe).
07: 09: 51 KL: - (niezrozumiałe) popatrz, o tamten z prawej powinien być (niezrozumiałe).
07: 10: 11 KL: - Wszystkie, wszystkie dawaj (niezrozumiałe).
07: 10: 18 KL: - Kur..., żołnierze, job twoju mać.
Nieudane podejście do lądowania rosyjskiego Iła 76, który cudem się nie rozbił
07: 13: 49 Krasn.: - Władimirze Iwanowiczu, odległość 2, dzień dobry, podchodzi pierwszy, nakryła, nakryła nas mgła, o teraz tutaj, właśnie teraz... ja przedzwonię!!!
07: 14: 06 Krasn.: - (niezrozumiałe) dobrze, dobrze.
07: 14: 09 KSL: - 2, na kursie, na ścieżce.
07: 14: 16 KL: - Dawaj, dawaj, dawaj, patrz.
07: 14: 21 A: - Bliska (niezrozumiałe)
07: 14: 22 KSL: - 1, na kursie, na ścieżce.
07: 14: 27 KL: - Nie widać, póki co, nie widzę.
07: 14: 35 KL: - Gdzie, gdzie? Obserwujcie pas, wyżej!
07: 14: 38 A: - Kur..., trzeba odejście.
07: 14: 41 KL: - Odejście na drugi.
Polski tupolew znika rosyjskiej wieży na 13 minut przed katastrofą
08: 28: 27 KL: - Nie przespać go, z kursem 40 idzie, żeby go na czas zawrócić, gdzie on kur..., teraz?
08: 29: 05 KL: - Tak, tak, tak, tak, kur... gdzieś powinien być.
08: 29: 20 KL: - Job twoju mać, wszystko jedno, kur...
08: 29: 31 KL: - Odpowiedział.
08: 29: 34 KL: - Gdzie ten 25 kilometr, jeszcze nie zobaczyłem.
08: 29: 38 A: - Ty go nie widzisz, tak?
08: 29: 48 KL: - Tak, przepadł.
08: 29: 48 KL: - O jest, widzę, 20 kilometrów...
Rozmowa o raporcie meteo
08: 33: 12 Krasn.: - Słuchaj, ten meteo jest jakiś niepoczytalny, czy co?
08: 33: 14 KL: - Podaje teraz 800 metrów.
08: 33: 21 Krasn.: - Jakie tam 800
08: 33: 28 Krasn: -
o teraz 800 metrów, a tu w ogóle, spójrz
choćby tam, metrów 200-300, na pewno jest, a tam metrów 200 maksimum.
Rozmowa z tajemniczym generałem
08: 33: 52 Krasn: - Towarzyszu generale, podchodzi do trawersu. Wszystko włączone, i reflektory w trybie dziennym, wszystko gotowe.
Moment katastrofy tupolewa
08: 40: 14 KSL: - 4, na kursie, ścieżce.
08: 40: 17 101: - Na kursie, ścieżce.
08: 40: 27 KSL: - 3, na kursie, ścieżce.
08: 40: 28 Krasn.: - Reflektory włącz.
08: 40: 31 KL: - Reflektory włączcie.
08: 40: 34 101: - Włączone.
08: 40: 39 KSL: - 2, na kursie, ścieżce.
08: 40: 53 KSL: - Horyzont, 101.
08: 40: 55 KL: - Kontrola wysokości, horyzont.
08: 40: 59 KL: - Ile można czekać?
08: 41: 02 KL: - Odejście na drugi krąg.
08: 41: 07 KL: - Odejście na drugi krąg.
08: 41: 09 KL: - Gdzie on jest?
08: 41: 11 KSL: - Odejście na drugi krąg.
08: 41: 14 KL: - Kur... no gdzie on jest?
08: 41: 16 KSL: - Ch... go wie, gdzie on jest.
08: 41: 18 KL: - 101.
08: 41: 20 KL: - Kur... mać.
08: 41: 24 Krasn.: - Moim zdaniem, kur...
08: 41: 31 KL: - Kur...
08: 41: 34 KL: - 101.
08: 41: 38 Krasn.: - Kur...!
08: 41: 44 KL: - 101.
08: 41: 48 Krasn.: - Kur..., rzucajcie tam straż, dokąd kur...!
08: 42: 16 Krasn.: - Kur... mać.
08: 42: 18 Krasn.: - No, kur....
08: 42: 21 KL: - 101, PLF.
08: 42: 22 Krasn.: - Kur...!
08: 42: 30 KL: - PLF, 101.
08: 42: 38 NO: - Dowiedz się przynajmniej, doleciał czy nie do radiolatarni, gdzie on jest.
08: 42: 42 NO: - Przeszedł obok radiolatarni?
08: 42: 45 NO: - Już, przeleciał obok bliższej radiolatarni, bardziej po lewej
obok drogi, gdzieś.
08: 42: 48 KL: - PLF, 101.
08: 42: 49 Juin: - Obok bliższej spadł, bardziej na lewo przy drodze.
08: 42: 56 NO: - Na drugi krąg zaczął odchodzić, a potem spadł.
08: 43: 03 KL: - Kur...!!!
Legenda:
KL - kierownik lotów ppłk Paweł Plusnin
Krasn. - płk Nikołaj Krasnokutski, zastępca dowódcy bazy w Smoleńsku
NO - nieznana osoba
KSL - kierownik strefy lądowania mjr Wiktor Ryżenko
101 - załoga polskiego tupolewa
A - nieokreślona osoba
Juin - nieokreślony przez Rosjan, prawdopodobnie pracownik lotniska
Prasa po konferencji Millera
"Wall Street Journal"
"Rosjanie oskarżeni o katastrofę lotniczą" - pisze amerykański dziennik, podkreślając jednak polityczny charakter konferencji ministra Millera. "Polski rząd znalazł się pod coraz silniejszą presją ze strony PiS za nieprzyjęcie wobec Rosji wystarczająco stanowczego stanowiska" - piszą komentatorzy.
"Komsomolskaja Prawda"
"Polska znów oskarża rosyjskich kontrolerów" - tytułuje swój artykuł rosyjski dziennik. "Polscy specjaliści na podstawie pojedynczych fraz kontrolerów doszli do wniosku, że wywierana była na nich presja, a swoje komendy załodze Tu-154M dawali z opóźnieniem" - pisze.
"La Repubblica"
"Warszawa oskarża Moskwę: "Tupolew spadł z waszej winy"" - grzmi włoska "La Repubblica", powołując się na nowe informacje w smoleńskim śledztwie, w tym błędy pracowników smoleńskiej wieży kontroli lotów.