Cztery generacje Toyoty Yaris - tak ewoluowała bestselletka
Toyota Yaris to jedno z najpopularniejszych miejskich aut w Polsce. Dalekowschodni mieszczuch produkowany od 1999 roku, na przestrzeni ponad 20 lat obecności na rynku doczekał się już czterech generacji.
Toyota Yaris - cztery generacje auta segmentu B
Toyota Starlet. To od niej wszystko się zaczęło, gdy w 1973 roku Japończycy ruszyli do ataku na motoryzacyjny segment B. Model Starlet nie urzekał absolutnie niczym, ale po ponad 25 latach obecności na rynku (1973-1999) zyskał status absolutnie niezawodnego samochodu.
Toyota Yaris - cztery generacje auta segmentu B
Czas płynął jednak nieubłaganie. Mała Toyota, co prawda dzielnie radziła sobie w walce z rywalami, ale wyraźnie potrzebowała następcy. Ten, pojawił się w 1999 roku i otrzymał nazwę Yaris.
Toyota Yaris - cztery generacje auta segmentu B
Pierwsza generacja Yarisa wnosiła do mocno konserwatywnej gamy Toyoty dużo świeżości.
Toyota Yaris - cztery generacje auta segmentu B
Już sam wygląd zewnętrzny, pełny obłych kształtów zwiastował nową jakość i nowe podejście Japończyków do miejskiej motoryzacji.
Toyota Yaris - pierwsza generacja
Samochód oferowany był jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback. Większą popularność zyskała bardziej praktyczna, 5-drzwiowa odsłona. Ciekawostką jest Yaris Verso czyli mikrovan produkowany od 2000 roku (nie odniósł spektakularnego sukcesu).
Toyota Yaris - pierwsza generacja
Pod maską pierwszego Yarisa gościły głównie niewielkie, benzynowe silniki. Ofertę jednostek napędowych otwierał 1-litrowy benzyniak o mocy 65 lub 68 KM w zależności od rocznika. Mocniejszym motorem był silnik 1.3, który generował 86-87 KM. Dostępny był również diesel 1.4 D4D, który produkował 75 KM.
Toyota Yaris pierwsza generacja
O ile stylistyka nowej miejskiej Toyoty szybko dawała się polubić, o tyle wnętrze wywoływało u wielu osób prawdziwą konsternację.
Toyota Yaris pierwsza generacja
Wszystko za sprawą konsoli środkowej oraz zegarów umieszczonych centralnie na jej szczycie, a nie jak w większości aut tuż za kierownicą.
Toyota Yaris pierwsza generacja
Pierwszy Yaris posiadał cyfrowe wskaźniki, co na początku lat 2000 było prawdziwym ewenementem. Na dodatek aktualna prędkość czy obroty widoczne były tylko dla kierowcy. Pasażerowie zerkający pod innym kątem na niewielki ekranik nie widzieli żadnych danych.
Toyota Yaris - cztery generacje auta segmentu B
Wisienką na torcie był Yaris T-Sport. Auto wyposażone w benzynową jednostkę 1.5 o mocy 106 KM. Ta relatywnie niewielka moc w połączeniu z niewielką masą własną oscylującą w granicach 1 tony sprawiała, że japoński mieszczuch dobijał to pierwszych 100 km/h w czasie równych 9 sekund. Produkcję Yarisa mk. I zakończono w 2005 roku, od razu pokazując następcę.
Toyota Yaris - druga i trzecia generacja
Druga generacja miejskiej Toyoty od strony stylistycznej nie była rewolucją. Co prawda auto prezentowało się nowocześniej, ale obłe miłe dla oka kształty wyraźnie nawiązywały do poprzednika.
Toyota Yaris druga generacja
Podobnie jak w poprzedniku, w drugiej generacji dostępne były odmiany 3- i 5-drzwiowa, ale mikrovan o nazwie Verso zniknął z oferty.
Toyota Yaris druga generacja
Wyraźnym nawiązaniem do pierwowzoru było także wnętrze z cyfrowym prędkościomierzem i obrotomierzem umieszczonymi na szczycie konsoli środkowej.
Toyota Yaris druga generacja
W przypadku tel auta styliści jeszcze bardziej popuścili wodzę fantazji umieszczając pokrętła służące do obsługi klimatyzacji i nawiewów jedno nad drugim. Taka zagrywka wyglądała bardzo efektownie i co ważniejsze okazała się praktyczna w użyciu.
Toyota Yaris druga generacja
Gama silnikowa? Trzon także stanowiły jednostki benzynowe ze sprawdzonymi 1.0 oraz 1.3 na czele. Nowością był silnik 1.33 Dual VVT-i o mocy 101 KM. W ofercie pozostała także usportowiona odmian TS, która napędzana była 1,8-litrowym motorem benzynowym o mocy 133 KM.
Toyota Yaris druga generacja
Co z silnikiem wysokoprężnym? Taki motor także był oferowany (1.4 D4D 90 KM), chociaż głównie ze względu na wysoką cenę zakupu nie cieszył się dużym zainteresowaniem.
Toyota Yaris - cztery generacje auta segmentu B
W 2011 roku Yaris drugiej generacji przeszedł do historii, a w jego miejsce Japończycy zaprezentowali kolejną odsłonę mocno już rozpoznawalnego modelu.
Toyota Yaris - cztery generacje auta segmentu B
Trzecia generacja Yarisa była prawdziwą rewolucją. I nie mam tu na myśli tylko i wyłącznie zmiany stylistycznych trendów z obłych kształtów na bardziej kanciaste nadwozie. Samochód miał aż o 10 cm dłuższe nadwozie niż poprzednik i 286-litrowy bagażnik, który od schodzącego ze sceny modelu był o około 25% większy.
Toyota Yaris trzecia generacja
Rewolucja nie ominęła także wnętrza. Japończycy zrezygnowali z nieszablonowych i znanych z dwóch poprzednich odsłon centralnie umieszczonych zegarów. Trzeci Yaris posiadał analogowe wskaźniki ulokowane w standardowym miejscu czyli za kolumną kierownicy.
Toyota Yaris trzecia generacja
Centralna część deski także była zdecydowanie bardziej stonowana, a w lepiej wyposażonych wersjach mógł znaleźć się dotykowy wyświetlacz systemu multimedialnego. W trzeciej odsłonie Yarisa znaleźć można było także więcej miękkich materiałów oraz kolorowych wzorów tapicerki dość mocno rozweselających wnętrze.
Toyota Yaris trzecia generacja
Silniki w trzeciej generacji? Nieśmiertelne 69-konne 1.0 oraz 99-konne 1.33 Dual VVT-i (silnik 1.5 był niszowy). Znalazło się także miejsce dla dobrze znanego 90-konnego diesla 1.4 D4D. Jednak prawdziwą nowością był hybrydowy układ łączący 1,5-litrowy motor benzynowy z silnikiem elektrycznym. Łączna moc takiej wersji wynosiła 100 KM, a taka ekologiczna odmiana potrafiła spalać średnio poniżej 4 l benzyny na każde 100 km.
Toyota Yaris - trzecia i czwarta generacja
Trzecia generacja Yarisa zyskała w naszym kraju dużą popularność. Auto stanowiło i nadal stanowi olbrzymią część floty największej w Poslce firmy carsharingowej oraz jest używane jako służbowy samochodu dużego producenta... kebabów.
Toyota Yaris - czwarta i pierwsza generacja
W 2019 roku Japończycy zaprezentowali czwartą generację Toyoty Yaris. Auto otrzymało zupełnie nową platformę GA-B. Pomimo o 5 mm krótszego niż w poprzedniku nadwozia udało się wygospodarować więcej miejsce w środku.
Toyota Yaris - cztery generacje auta segmentu B
Kolejna nudna Toyota? Nie tym razem! Stylistycznie samochód może się podobać. Szczególnie w wersji z dwukolorowym nadwoziem. Przód prezentuje się agresywnie, profil szczególnie w okolicach słupka C przypomina miejskiego Peugeota, a tył nadwozia jest prawdziwym majstersztykiem.
Toyota Yaris czwarta generacja
Czy nowy japoński mieszczuch jest przestronny? Tak, w kabinie bez problemu zmieszczą się cztery dorosłe osoby. Bagażnik? Także niczego sobie, chociaż jego pojemność wynosząca 286-litrów nie jest większą niż w przypadku drugiej generacji modelu.
Toyota Yaris czwarta generacja
We wnętrzu pojawiają się cyfrowe zegary umieszczone w dużych tubach. Pomiędzy nimi znalazło się miejsce na również cyfrowy wyświetlacz komputera pokładowego.
Toyota Yaris czwarta generacja
W wyposażeniu pojawia się indukcyjna ładowarka, sporo miękkich tworzyw oraz porządnie trzymające ciało w zakrętach fotele. Czuć powiew nowości.
Toyota Yaris czwarta generacja
Mocno promowana wersja hybrydowa ma 116 KM mocy i oparta jest na 3-cylidnrowm silniku 1.5 oraz elektryku. Wyposażone w taki właśnie układ napędowy auto pierwsze 100 km/h osiąga w 9,7 sekundy oraz pali w cyklu mieszanym 4,5 l/100 km. Całkiem nieźle.
Toyota Yaris czwarta generacja
W obwodzie pozostaje jeszcze dobrze znana 1-litrowa jednostka o mocy podniesionej do 72 KM oraz nowy silnik z serii Dual Force 1.5 125 KM.
Toyota Yaris czwarta generacja
Diesla brak w ofercie, co nikogo nie powinno dziwić. Zgodnie z hasłem Stop Smog Go Hybrid Toyota skutecznie wycofała jednostki wysokoprężne ze swojej oferty, nie tylko jeśli chodzi o Yarisa.
Toyota Yaris czwarta generacja
Cena nowego Yarisa zaczyna się od 58 900 zł za absolutnie podstawową wersję Active.
Toyota Yaris czwarta generacja
Już za 1000 zł więcej można mieć odmianę Comfort wyposażoną dodatkowo m.in. w: kamerę cofania, czujnik deszczu, światła przeciwmgłowe oraz system Toyota Touch z 4 głośnikami. Starsze generacje Toyoty Yaris także mocno trzymają cenę. Wszystko ze względu na cenioną niezawodność oraz solidność konstrukcji.
Toyota Yaris czwarta generacja
Wszystkie cztery generacje modelu są do siebie mocno podobne. Co prawda wyraźnie widać zmieniający się nurt stylistyczny, ale główne założenia na przestrzeni około 20 lat pozostały niezmienne. Yaris od zawsze miał być przyjaznym i niezawodnym miejskim autem. Taka była pierwsza generacja, taka była druga generacja i taka była trzecia odsłona małej Toyoty.
Toyota Yaris
Czwarta generacja Yarisa nie jest rewolucją. Nie odkrywa wielu rzeczy na nowo, ale jest bardzo udaną kontynuacją poprzednika. Dopracowane i bardzo oszczędne auto miejskie? Nowy Yaris idealnie wpisuje się w tę definicję!