Dacia Duster pierwszej generacji
Dacia Duster pierwszej generacji
Dacia Duster pierwszej generacji
Rumuński crossover niedługo po premierze stał się bestsellerem. Dacia Duster swoją niską ceną i wszechstronnością skutecznie zawalczyła o serca, głowy i portfele polskich klientów. Czy model pierwszej generacji, z początku produkcji jest jeszcze wart zakupu? Sprawdziliśmy, ile kosztuje i jakie są jego typowe przypadłości.
Dacia Duster - cena w 2011 roku
Niedroga, z dużym prześwitem, oparta o sprawdzone rozwiązania. Dacia Duster pierwszej generacji szybko stała się w Polsce bestsellerem, a jej cena, która dekadę temu startowała z poziomu 39 900 zł przyczyniła się do sprzedażowego sukcesu. Najtańszy crossover na rynku doczekał się dziś poliftingowej odmiany drugiej generacji, a o tak niskich kwotach w cenniku nie ma już mowy. Czy używany Duster z pierwszych lat produkcji może być alternatywą? Czy jej zakup ma jeszcze sens w 2021 roku?
Dacia Duster I
Wszystko rozbija się, jak zawsze, o pieniądze. Sprawdzając oferty sprzedaży można odnieść wrażenie, że czas się zatrzymał. Na portalach aukcyjnych i ogłoszeniowych pełno jest Dusterów pierwszej generacji, których ceny sięgają 30 000 zł. Nie jest tak tanio jak może się wydawać! Cenę trzymają jednak głównie auta z lepszym wyposażeniem i napędem na 4 koła, które w salonie, niedługo po premierze kosztowały nieco ponad 60 000 zł. Spadek wartości po latach jest jednak niewielki, a jeśli dodamy do tego fakt, że używane auta podrożały przez ostatnie 12 miesięcy, ceny Dusterów nie dziwią.
Dacia Duster - najtańszy crossover
Problemem może okazać się znalezienie godnego polecenia auta, które nie będzie przesadnie wyeksploatowane. Bardzo wiele egzemplarzy jeździło we flotach, a model ten był popularny wśród klientów, którzy nie pieścili się z samochodami i traktowali Dustera jak woła roboczego. Gdy szukamy auta na rynku wtórnym, dobrze jest rozglądać się za egzemplarzami od prywatnych sprzedawców.
Dacia Duster - wnętrze
Kokpit przeszczepiono wprost z modelu Sandero. Twarde jak skała materiały i wysoka pozycja za kierownicą nie zachęcają, ale trwałość okazuje się być przyzwoita.
Dacia Duster I - wnętrze
Silniki w Dusterze są ogólnie godne polecenia. Wysokoprężny motor 1.5 dCi nie wykazuje szczególnych problemów, ale warto znać jego historię serwisową. Interwał wymiany oleju dobrze jest skrócić, musimy mieć również świadomość, że 200 000 km przebiegu może wiązać się z koniecznością pierwszych napraw osprzętu takiego jak turbosprężarka. Alternatywą dla diesla jest benzynowy, wolnossący silnik 1.6, którego konstrukcja pamięta jeszcze późne lata 90. Nadaje się on do zasilania LPG, ale najlepiej zlecić montaż instalacji we własnym zakresie, już po zakupie. Wreszcie, w gamie był oferowany również silnik 1.2 TCe, którego nie należy się obawiać. Oferuje on przyzwoitą dynamikę i nieco niższe zużycie paliwa niż wolnossące 1.6.
Dacia Duster pierwszej generacji
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Koszty utrzymania wersji z napędem na 4 koła mogą być nieco wyższe, bo choć sam napęd jest prosty i skuteczny, to odmiany AWD i 2WD różniły się konstrukcją tylnego zawieszenia. Czteropędny Duster ma z tyłu "wielowahacz", którego obsługa jest nieco bardziej kosztowna. Diesle 1.5 o mocy 90 i 110 KM mają również dwumasowe koło zamachowe. Korozja nie jest szczególnym problemem w tym aucie, choć wiele egzemplarzy z pewnością zacznie rdzewieć - głównie z uwagi na szczególnie trudne warunki eksploatacji, liczne obicia i obtarcia.