Elektryczne MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Samochody elektryczne coraz częściej goszczą na naszych ulicach. Widok zielonej tablicy rejestracyjnej nikogo już nie dziwi. Ekolodzy widzą w elektrykach motoryzacyjne zbawienie świata, a producenci starają się zadowolić nie tylko ekologów, ale także klientów. Pośród wielu elektrycznych nowości tworzonych od podstaw spotkać można także modele, które przeszły długą drogę do bycia autem elektrycznym. Jednym z takich samochodów jest nowy MINI Cooper SE. Postawiłem ten model obok wersji klasycznej i przekonałem się, jak mocno ewoluowała kultowa brytyjska marka.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Historia marki Mini mogłaby posłużyć za materiał na oddzielny artykuł. Pisząc w bardzo dużym skrócie ta angielska marka wypuściła na świat swoje pierwsze auto pod koniec lat 50-tych. Wielu z nas nie było wtedy jeszcze na świecie. Produkowane przez British Motor Corporation auto było mini nie tylko nazwy. Samochód mierzył nieco ponad 3 metry długości! Współczesne auta segmentu A są o wiele większe! Pomimo niewielkich gabarytów Mini z marszu zyskało dużą sympatię wśród klientów.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Na przestrzeni kilkudziesięciu lat pojawiło się kilka wersji nadwoziowych, wiele wersji silnikowych oraz cała masa odmian specjalnych. Mini brały udział w rajdach oraz często gościły na szklanym ekranie.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Ciekawostką może być fakt, że auto niemalże w niezmienionej formie produkowano do 2000 roku! Dobrym przykładem jest czerwony egzemplarz widoczny na zdjęciach. Z zewnątrz jest to klasyczne, typowe Mini, które wygląda jak prawdziwy klasyk. Jednak data produkcji widoczna w dowodzie jednoznacznie wskazuje na rok 2000.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Zaskoczeniem mogą być osiągi klasyka. W ostatnich latach produkcji pod maską Mini mógł pracować 1.3-litrowy motor, który generował 63 KM. Taka moc w ważącym niespełna 700 kg aucie potrafiła zdziałać cuda. Auto było nie tylko bardzo zwinne i zwrotne, ale również szybkie. Wielu kierowców nowych SUV-ów, którym Mini sięga do linii okiem ze zdziwieniem na twarzy przyjmowało fakt, że tak stare i niepozorne z wyglądu auto nie daje się dogonić.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Klasyczne Mini produkowane było do 2000 roku. W 1994 roku właścicielem angielskiej marki zostało BMW. Jednak dopiero 6 lat później Niemcy zdecydowali się na pokazanie zupełnie nowego modelu czerpiącego garściami z klasyki.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Produkowane od 2001 roku zupełnie nowe MINI (pisane od tej pory wielkimi literami) było nowym rozdaniem w tej mocno charakterystycznej i rozpoznawalnej marce. Pomimo wielu obaw Niemcy nie zepsuli klasyki. Nowe MINI czerpało garściami z pierwowzoru i było równie ciekawym autem.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Na przestrzeni 20 lat współczesne MINI doczekało się już trzech generacji, które przynajmniej od strony stylistyki zewnętrznej nie różnią się przesadnie od siebie. Nowe MINI doczekało się także wielu rodzajów nadwozia z crossoverem nazwanym Countryman włącznie. Świat oszalał. Ale w tym szaleństwie była metoda, ponieważ MINI Countryman dobrze się sprzedawał.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Najbardziej klasyczną odmianą od samego początku był i nadal jest MINI Cooper z 3-drzwiowym nadwoziem. Przy trzeciej generacji w ofercie pojawił się także 5-drzwiowy hatchback.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Prezentowany nowy samochód to wersja Cooper SE. Co oznacza ta nazwa? Odmianę elektryczną ubraną w dobrze rozpoznawalne nadwozie.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Aktualne wcielenie MINI w 2021 roku przeszło lifting. Zmieniło się sporo w kwestii wizualnej oraz w wyposażeniu. Przedni zderzak stał się bardziej masywny.
Mini Cooper 1.3 63 KM (2000 rok)
Klasyczne logo marki Mini.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Współczesne logo marki MINI.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
W nowych samochodach MINI dach może być pomalowany połączeniem trzech różnych lakierów. Malowanie to nazywa się Multitone. To efektowne i niespotykane u konkurencji rozwiązanie.
Mini Cooper 1.3 63 KM (2000 rok)
Współczesną naturę klasycznego Mini ze zdjęć zdradza... kierownica.
Mini Cooper 1.3 63 KM (2000 rok)
Umieszczona w kierownicy poduszka powietrzna oraz klakson w postaci dwóch przycisków ulokowanych na ramionach kłócą się z oldschoolowym wyglądem samochodu. Wygląda to jak fanaberia nowego właściciela.
Mini Cooper 1.3 63 KM (2000 rok)
Takie auta, jak to prezentowane na zdjęciach wyjeżdżały prosto z fabryki! To końcu końcówka produkcji.
Mini Cooper 1.3 63 KM (2000 rok)
Połączenie klasycznego designu ze stylem z lat z przełomu końca lat 90-tych.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Wnętrze elektrycznego MINI Coopera SE nie różni się niemalże niczym od wnętrza spalinowych odmian. Co to oznacza w praktyce? Olbrzymie pokłady fantazji oraz szablony schowane głęboko do szuflady.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
MINI potrafi zauroczyć. Wnętrze ma swój niepowtarzalny charakter. Bardzo dobre wrażenie robi także jakość materiałów. Nawet plastiki są wizualnie i namacanie lepsze od tych, stosowanych w popularnych markach.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Tylna kanapa prezentowanego samochodu mogła by nie istnieć. Nie tylko trudno się na nią dostać, ale także ilość dostępnego miejsca jest delikatnie mówiąc mało imponująca.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Bagażnik mieści 211 litrów. Wrażenia nie robi nawet na najmniejszych autach segmentu A.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Jednak ekran systemu multimedialnego wkomponowany w duży, kolorowy pierścień to już klasa sam dla siebie. Takie rozwiązanie znajdziecie tylko w MINI. Na dodatek ów pierścień świeci się na odpowiedni kolor w momencie zmiany temperatury klimatyzacji, zasięgu możliwego do pokonania czy wybierania numeru w smartfonie sparowanym za pośrednictwem Apple CarPlay lub Android Auto. Czad!
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Cyfrowe zegary prezentują się współcześnie i zarazem dość typowo.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Ekran systemu multimedialnego wkomponowany w duży, kolorowy pierścień to już klasa sam dla siebie. Takie rozwiązanie znajdziecie tylko w MINI.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Pierścień świeci się na odpowiedni kolor w momencie zmiany temperatury klimatyzacji, zasięgu możliwego do pokonania czy wybierania numeru w smartfonie sparowanym za pośrednictwem Apple CarPlay lub Android Auto. Czad!
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
System multimedialny dodatkowo otrzymał odświeżoną grafikę.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Tuż pod efektownym pierścieniem znalazło się miejsce na dość klasyczny i bardzo praktyczny panel klimatyzacji oraz kilka fizycznych przełączników.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Pomiędzy przednimi fotelami jest także wielokierunkowe pokrętło oraz przyciski służące do wywoływania głównych pozycji z systemu info-rozrywki.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Całość przypomina znany z BMW system iDrive i jest do bólu praktyczny i bardzo łatwy w obsłudze. Dźwignia zmiany biegów wygląda oryginalnie.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Najciekawszym elementem w MINI SE jest oczywiście układ napędowy. Samochód posiada 184-konny silnik przekazujący całą moc na koła przedniej osi. Osiągi? 7,3 sekundy niezbędne do osiągnięcia 100 km/h. Brzmi nieźle i tak też jest w rzeczywistości. Nieco mniejsze wrażenie robi prędkość maksymalna 150 km/h. Co ciekawe jej osiągnięcie zajmuje dosłownie chwilę. Jednak potem do akcji wkracza elektroniczny kaganiec. Auto z olbrzymią werwą reaguje na ruchy pedału gazu. Przy niższych prędkościach ochoczo piszczy przednimi oponami próbując złapać trakcję. Subiektywne odczucia dynamiki budzą uznanie. Samochód jest szybki, zwinny i kusi do ostrej jazdy. Jest jednak jedno ale...
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Bez zagłębiania się w dane techniczne czuć, że MINI SE zatraciło gdzieś gokartową przyjemność z jazdy. Opisywanemu samochodowi bliżej do kompaktowego hot hatcha niż nieco wyrośniętego gokarta. Lekkość prowadzenia ulotniła się wraz ze wzrostem masy własnej. Auto waży niespełna 1,5 tony na sucho i tę masę czuć. Szczególnie na tle poprzedników.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
W przypadku odmiany elektrycznej duży wpływ na wagę auta mają akumulatory. Chociaż tutaj widać, że MINI nie chciało przesadzać i dość rozsądnie podeszło do tematu. Ogniowa w Cooperze SE mają pojemność 32,6 kWh. Dzięki temu udało się zachować akceptowalną masę własną, ale zasięg... zasięg to już oddzielna historia.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Według normy WLTP elektryczne MINI powinno przejechać na jednym ładowaniu nieco ponad 200 km. Praktyka okazuje się jednak brutalnie inna. 150 km to maksymalny dystans jaki udało mi się pokonać. Co prawda, gdybym bardziej się postarał i wykazał większą wstrzemięźliwością to osiągnąłbym lepszy wynik, ale taka jazda gryzie się z naturą MINI.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Tym samochodem po prostu chce się jeździć. Chce się jeździć dynamicznie. Włącznie trybu Sport wyzwala pokłady energii oraz zachęca do zabawy. Na drugim końcu skali jest tryb Green+, który nie tylko ogranicza moc silnika, ale także nie pozwala na... włączenie klimatyzacji. Wszystko na rzecz jak największego zasięgu.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Fotele wykończone materiałową tapicerką (nie warto dopłacać za skórę) prezentują się z klasą. Czuć tu jakość premium.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Czym cechuje się odmiana elektryczna? Z wyjątkiem niewielkiego emblematu na tylnej klapie oraz braku końcówki wydechu nie różni się praktycznie niczym od wersji spalinowych.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Odświeżone MINI niezmiennie posiada charakterystyczne okrągłe reflektory z wkomponowanymi światłami do jazdy dziennej.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Efektowne wciąż są tylne lampy z motywem angielskiej flagi.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Na nadwoziu pojawiły się zielone logotypy „S”, które informują o odmianie elektrycznej.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Jest nawet groźny wlot powietrza na przedniej masce.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Klapka wlewu paliwa kryje tak naprawdę gniazdo ładowania.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Bardzo oryginalnie prezentują się aluminiowe obręb ze kół.
MINI Cooper SE 184 KM 32,6 kWh
Zielone znaczki mówią wszystko - elektrycznego modelu nie da się pomylić z żadnym innym MINI.