Elektryczny Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Aktualnie oferowane samochody elektryczne można podzielić na dwie grupy. Pierwszą z nich stanowią zupełnie odrębne modele, tworzone od podstaw, które nie występują w wersjach spalinowych. Drugą grupę reprezentują elektryczne odpowiedniki popularnych samochodów, które są dobrze znane ze swoich klasycznych układów napędowych. Opel Corsa-e jest przedstawicielem tego drugiego trendu. Czy stanowi ciekawą alternatywę dla konwencjonalnych odmian?
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Nowa Corsa oznaczona kodem F, produkowana od 2019 roku jest dla Opla wyjątkowa. To pierwsza odsłona tego popularnego modelu tworzona zupełnie od nowa, po przejęciu niemieckiej marki przez grupę PSA.
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Nowa Corsa bazuje na płycie podłogowej CMA, z której korzysta m.in. Peugeot 208. Chociaż podobieństw do francuskich samochodów jest znacznie więcej. Ale po kolei...
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Prezentowany model to aktualnie najszybsza Corsa jaką można kupić. Najszybsza biorąc pod uwagę czas rozpędzania się od 0 do 100 km/h. 136-konny silnik elektryczny potrzebuje raptem 8,1 sekundy, aby Corsa-e osiągnęła prędkość trzycyfrową.
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Przyspieszenie robi wrażenie nie tylko na kierowcy i pasażerach, ale także na innych użytkownikach dróg. Elektryczna Corsa nie wygląda na szybkie auto. Szczególnie opisywany egzemplarz to bardzo cichociemny pojazd, przypominający miejskiego szaraka gubiącego się w tłumie.
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Aby korzystać z pełnego potencjału silnika elektrycznego należy uaktywnić tryb Sport. To właśnie w takim ustawieniu samochód oddaje do dyspozycji 136 KM i 260 Nm. W trybie Normal moc zostaje ograniczona do 109 KM, a w trybie Eco do 82 KM. Sprytna zagrywka pozwalająca na uzyskanie jak największego zasięgu kosztem ponadprzeciętnych osiągów.
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Według normy WLTP prezentowany samochód powinien pokonać na jednym ładowaniu 337 km. Czy jest to wynik realny? Jak najbardziej tak! Aby tego dokonać należy jednak jeździć w najbardziej oszczędnym trybie, co wbrew pozorom nie jest uciążliwe.
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Nawet mocno stłamszone osiągi podczas ruchu miejskiego okazują się w zupełności wystarczające. Przy domyślnym ustawieniu napędu pełne akumulatory o pojemności 50 kWh wystarczą na pokonanie około 300 km. Przyzwoicie. W trybie Sport zasięg kurczy się o kolejne kilkadziesiąt kilometrów.
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Chcąc maksymalnie wykorzystać potencjał samochodu w odzyskiwaniu energii z hamowania warto przestawić drążek automatycznej skrzyni w tryb B. W takim ustawieniu auto mocniej przyhamowuje po odpuszczeniu pedału gazu, efektywniej odzyskując energię. Siła hamowania silnikiem nie jest przesadnie mocna i nie sprawia, że jazda staje się szarpana.
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Warto dodać, że elektryczna Corsa przyjmie energię elektryczną z ładowarki o mocy do 100 kW. Przy wykorzystaniu takiego urządzenia czas ładowania do 80% potrwa około 30 minut. Przy wykorzystaniu zwykłego, domowego gniazdka? Cóż, w takiej sytuacji trzeba się uzbroić w cierpliwość.
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Jak już wspomniałem Corsa-e to najszybsza aktualnie oferowana wersja tego modelu. Szybka, nie oznacza jednak sportowa. Zawieszenie jest typowe dla klasycznych aut segmentu B. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną.
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Auto prowadzi się pewnie i jest komfortowe. Zakręty? W nich czuć niemałą masę własną. Same akumulatory ważą 345 kg. Całe auto ”na sucho” ponad 1,5 tony!
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Miejski Opel ma swój własny styl. Przynajmniej jeśli chodzi o stylistykę nadwozia. Na dodatek wersja elektryczna z zewnątrz praktycznie nie różni się od spalinowych odmian.
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Jedynie niewielkie emblematy na słupkach B oraz na tylnej klapie dokumentują, że mamy do czynienia z wersją zasilaną elektronami. Na wstępie zaznczyłem, że nowa Corsa została zbudowana przy użyciu całej masy elementów aut z grupy PSA.
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Bliźniakiem opisywanego samochodu jest Peugeot 208.
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Elektryczna natura daje się we znaki, jeśli na tapetę weźmiemy bagażnik. Kufer Corsy ze spalinowym układem napędowym ma pojemność 309 litrów. Kufer Corsy-e o 42 litry mniej.
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Francuskie geny Corsy najbardziej widoczne są we wnętrzu.
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Nietypowy drążek skrzyni biegów, przełącznik trybów jazdy oraz system multimedialny są przejęte z miejskich modeli Peugeota.
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Na pochwałę zasługuje ogólna ergonomia. Obsługa wszystkich pokładowych instrumentów jest łatwa i przejrzysta.
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Cyfrowe zegary, które de facto są niewielkim ekranikiem wyświetlającym niezbędne dane dotyczące jazdy przypominają ten sam element stosowany m.in. w Citroenie C4.
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Kierownica oraz fizyczny panel klimatyzacji to dzieła Opla. Klasyczne i charakterystyczne dla wszystkich tych, którzy jeździli jakimkolwiek w miarę nowym modelem niemieckiego producenta.
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Plus za pozostawienie tradycyjnego pokrętła głośności. Kolejny plus za ładowarkę indukcyjną, port USB-A oraz dwa cupholdery na tunelu środkowym.
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Przed pasażerem znalazło się miejsce na obszerny schowek, a zdecydowanie mniejszą skrytkę ulokowano w regulowanym podłokietniku. Minus za kamerę cofania, której obraz jest bardzo słabej jakości.
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Jakość wykonania? Typowa dla aut segmentu B. We wnętrzu Corsy-e dużo jest twardego plastiku, który stwarza wrażenie podatnego na zarysowania. Jednak w niektórych miejscach (m. in. na boczkach przednich drzwi) można znaleźć miękkie obicia.
Opel Corsa-e 136 KM 50 kWh Elegance
Najtańszy Opel Corsa-e kosztuje co najmniej 132 490 zł. Taka kwota wystarczy na zakup... dwóch Opli Corsa z 75-konnym silnikiem 1.2, w standardzie wyposażenia Edition (od 63 090 zł). Dodam, że podstawowa wersja elektrycznej Corsy nie posiada m.in. LED-owych świateł do jazdy dziennej, tylne szyby opuszcza się i podnosi korbkami, a auto stoi na stalowych felgach. Skromnie jak na samochód za ponad 130 000 zł. Bogatowy wyposażona Corsa-e ma cenę 151 290 zł.