Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM 5MT & Fiat Tipo 1.4 95 KM 6MT
Fiat Tipo to prawdziwy bestseller. Już w chwili debiutu w 2015 roku samochód zyskał wielu zwolenników. Prosta konstrukcja, wystarczające wyposażenie oraz przestronne wnętrze połączone z atrakcyjną ceną zdecydowały o sukcesie włoskiego auta. Pięć lat po debiucie Tipo zostało poddane liftingowi.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
Samochód stał się bardziej nowoczesny i dostał 3-cylindrowy silnik 1.0 FireFly, co u niektórych klientów może budzić mieszane uczucia.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
Włoska marka od wielu lat budowała wizerunek producenta aut dla ludu. Prostych, przejrzystych w użytkowaniu, skierowanych w stronę konkretnego klienta. Takie modele jak Punto, Linea, Bravo czy Panda zna każdy Polak. Polacy polubili Fiata, a Fiat dalej robił swoje.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
Kilka lat temu, ktoś zapragnął skierować Fiata na nowe, nieznane dotąd tory. Co prawda nowe wcielenie kultowej 500-tki okazało się hitem, ale już kolejne wariacje na temat tego auta skierowane były w stronę nieco bogatszego odbiorcy, który wyżej od prostoty cenił styl i brak szablonów.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
Eksperymentem, pokazującym zbyt dużą odwagę ludzi z Fiata było wypuszczenie modelu 124 Spider. Samochód nawiązywał do kultowego pierwowzoru, ale okazał się sprzedażowym niewypałem. Klienci nie szukali emocji w modelach tej włoskiej marki.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
Klienci szukali wspominanej już wielokrotnie prostoty podanej w przyjaznej formie, która na dodatek nie będzie rujnowała ich domowego budżetu. Idealną odpowiedzią na te oczekiwania okazał się zupełnie nowy Fiat Tipo. Takiego auta Fiat potrzebował!
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
Zestawiając obok siebie dwa Fiaty Tipo widać, jak niewiele zmieniło się to auto. Profil i tył samochodu pozostały niemalże nietknięte. Jedynie tylne światła LED pokazują, że mamy do czynienia z najnowszą odmianą.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
Przód? Tutaj także zmian jest niewiele. Chociaż zupełnie nowe logo Fiata na przednim grillu oraz światła dzienne wkomponowane w główne reflektory przykuwają uwagę. Jednak w przypadku nowego Tipo największą uwagę zwraca coś zupełnie innego.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
Fiat Tipo Cross. Czegoś takiego nigdy wcześniej nie było. To zupełnie nowa wersja starająca się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
Samochód ma o około 2 cm większy prześwit oraz czarne osłony zderzaków, nadkoli i progów. Wygląda bardzo bojowo i dostępny jest tylko i wyłącznie w odmianie hatchback.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
W przednich lampach widać wyraźnie LED-owe listy świateł do jazdy dziennej.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
LED-owy pas pojawił się również w tylnych światłach.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
Uzupełnieniem tej wersji są charakterystyczne felgi.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
Wnętrze Tipo Cross nie posiada już tak wyraźnych wyróżników.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
Tapicerka foteli z logo CROSS na oparciach daje do zrozumienia z jakim autem mamy do czynienia.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
Reszta wnętrza jest dobrze znana, ale także nieco odmieniona względem modelu sprzed liftingu.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
Bagażnik zmieści 440 litrów ładunku.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
Zupełnie inne są zegary. Tradycyjne, analogowe odeszły w niepamięć. Co prawda nowa wersja także stawia na analogowe wskaźniki, ale w takiej formie pozostały tylko obrotomierz oraz wskaźnik poziomu paliwa. Mają one jednak zupełnie inną grafikę. Na dodatek pomiędzy nimi znalazło się miejsce na duży wyświetlacz komputera pokładowego. Może on ukazywać nie tylko dane dotyczące jazdy, ale także wirtualny i duży prędkościomierz. Całość wygląda o wiele nowocześniej i co ważniejsze jest czytelna i przejrzysta.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
System multimedialny jest zupełnie nowy. Nie tylko powędrował na osobny ekran doczepiony do deski rozdzielczej, ale także ma inne, bardziej rozbudowane menu.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
Panel klimatyzacji w dalszym ciągu składa się z przycisków i pokręteł. Jest bardzo rzeczowy i praktyczny.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
W konsoli środkowej znalazł się przycisk CITY podbijający działanie układu wspomagania kierowniczego.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
W fatalnym miejscu ulokowano niestety pokrętło od głośności radia, które przeniesiono w tunel centralny za dźwignię zmiany biegów.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
W kategorii praktyczności nie zmieniło się nic. Fiat Tipo hatchback to w dalszym ciągu wystarczająco pakowne auto kompaktowe.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
W Tipo po liftingu poprawiono jedynie jakość wykonania, stosując na większą skalę miękkie materiały.
Fiat Tipo Cross 1.0 100 KM FireFly 5MT
Największą metamorfozę przeszedł układ napędowy. Tipo hatchback w wersji przed liftingiem oferowane było m.in. z wolnossącym, 95-konnym silnikiem 1.4. W ofercie był także turbodoładowany motor o tej samej pojemności oraz mocy 120 KM. Jednak w przypadku nowej wersji Fiata Tipo żadnego z tych znanych i lubianych silników już nie znajdziecie. Jedyną jednostką benzynową w nowym Tipo jest 1.0 turbo z rodziny FireFly. Nowy motor ma trzy cylindry oraz moc 100 KM. Zaskoczeniem jest fakt, że łączy się go z 5-biegową skrzynią manualną. Poprzednicy w standardzie mieli manualną ”szóstkę”. Czy taka zmiana to faktycznie zmiana na lepsze?
Fiat Tipo 1.4 95 KM 6MT
Jazda Fiatem Tipo z silnikiem 1.4 95 KM nie budzi żadnych emocji. Samochód jest typowym źródłem transportu, które ma dowieźć kierowcę i pasażerów z jednego punktu do drugiego. Lewarek skrzyni biegów działa z dużą nonszalancją, a układ kierowniczy służy do... skręcania. Ponadprzeciętnej precyzji się po nim nie spodziewajcie. Na dodatek w trybie CITY kierownica obraca się z taką lekkością, jakby w żaden sposób nie była połączona z kołami.
Fiat Tipo 1.4 95 KM 6MT
Osiągi? 12 sekund niezbędne do osiągnięcia pierwszych 100 km/h. Bez szału, ale nikt szału po tym aucie i tym silniku nie oczekiwał. Nieco większe oczekiwania można było mieć w stosunku do średniego apetytu na paliwo. W praktyce trudno jest zejść poniżej... 10 l/100 km w cyklu mieszanym. W mieście samochód pochłania benzynę bardzo ochoczo. W trasie jest nieco lepiej i zużycie spada poniżej 7 litrów, ale do ideału dużo brakuje.
Fiat Tipo 1.4 95 KM 6MT
Przesiadka do nowego Fiata Tipo Cross i... to auto niemalże się nie zmieniło! Lewarek skrzyni biegów w dalszym ciągu działa bardzo lekko. Wbijanie kolejnych przełożeń przypomina mieszanie dużą łyżką w budyniu. Układ kierowniczy? Służy do trafiania w ”czarne”. Nie wymagajcie po nim precyzji. Po prostu za pomocą kierownicy macie obrać tor jazdy. Nic więcej.
Fiat Tipo 1.4 95 KM 6MT
Osiągi nowego Tipo Cross? Nieco... gorsze niż w wolnossącym poprzedniku. 12,2 sekundy zajmuje dobicie do 100 km/h. Chociaż subiektywne odczucia z jazdy są lepsze. Nowy motor 1.0, dzięki turbosprężarce charakteryzuje się lepszą elastycznością. Użyteczny zakres obrotów jest znacznie szerszy niż w jednostce wolnossącej. Spalanie? Tutaj niestety niewiele się zmieniło. Nowy silnik także potrafi mieć relatywnie duży apetyt na paliwo. 9 l/100 km w cyklu mieszanym to przysłowiowy standard. Poniżej 7 litrów schodzi się tylko podczas jednostajnej jazdy w trasie.
Fiat Tipo 1.4 95 KM 6MT
Jedną z dużych zalet Fiata Tipo sprzed liftingu była bardzo atrakcyjna cena. Jak jest teraz? Podstawowo wyposażony hatchback po modernizacji został wyceniony na 68 700 zł w wersji ze 100-konnym silnikiem 1.0. Wersja Cross z tym samym układem napędowym jest droższa o 12 000 zł. Zauważalna różnica.
Fiat Tipo 1.4 95 KM 6MT
Odświeżony Fiat Tipo zyskał kilka nowoczesnych elementów. System multimedialny, cyfrowe zegary oraz zupełnie nowy silnik. Wszystko to wpłynęło na jeszcze większą atrakcyjność modelu. Jednak wraz ze zmianami w górę poszła także cena. Nowe Tipo nie zaskakuje. Jest bardziej nowoczesne, ale w dalszym ciągu przyjazne i dość proste. To jego największa siła, która nie zmieniła się od kilku lat od debiutu.