Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Mały, turbodoładowany silnik w aucie kompaktowym? W dzisiejszych czasach takie zestawienie już nikogo nie dziwi. Tworzone w myśl idei downsizingu jednostki w udany sposób łączą przyzwoite osiągi z umiarkowanym apetytem na paliwo. Takie silniki idealnie sprawdzają się w miastach. A jak jest podczas jazdy w trasie?
Ford Focus doczekał wersji sedan.
Za kierownicą Forda Focusa Sedana z silnikiem 1.0 EcoBoost ruszyłem w ponad 1000-kilometrową podróż, którą pokonałem na jednym zbiorniku!
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Już od samego początku dwonsizing wywoływał mieszane uczucia wśród fanów prawdziwej motoryzacji. Wysilone, relatywnie niewielkie motory nie budziły zaufania. Duży poziom skomplikowania? To nie wróżyło nic dobrego w dłuższej perspektywie. Takie głosy na wielu internetowych stronach nie były rzadkością. Jednak praktyka okazała się zupełnie inna.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
1-litrowy silnik z rodziny EcoBoost zebrał nie tylko wiele nagród, ale także okazał się bezawaryjny. Większe usterki? Brak. Poważne akcje serwisowe? Brak. Zdecydowana większość klientów wybierających nową Fiestę, Focusa czy Pumę wyposażone w 1-litrową jednostkę jest raczej zadowolona z wyboru. Jak widać nie taki diabeł straszny jak go malują.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Samochód, którym zamierzałem pokonać trasę z Warszawy do Mielna i z powrotem to Ford Focus Sedan. Egzemplarz wyposażony w silnik 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM połączony z 6-biegową skrzynią manualną. W ofercie kompaktowego amerykańskiego sedana jest jeszcze 100-konna wersja tego silnika oraz 150-konna odmiana 1.5 EcoBoost.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Oprócz 125 KM niewielka, trzycylindrowa jednostka produkuje 170 KM. Napęd przekazywany jest oczywiście na koła przedniej osi. Osiągi? 10,2 sekundy potrzebne do osiągnięcia 100 km/h oraz 200 km/h prędkości maksymalnej. Przyzwoicie.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Plan zakładał podróż z Warszawy do Mielna z pominięciem płatnych odcinków dróg. Do pokonania miałem około 510 km. Przewidywany czas podróży przekraczał 6 godzin.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Tuż przed wyruszeniem w trasę Ford Focus Sedan bardzo pozytywnie mnie zaskoczył. Prezentowana wersja nadwoziowa dysponuje 511-litrowym bagażnikiem. Jest to wartość o 137 litrów większa, od tego co oferuje Focus w nadwoziu hatchback. Różnica jest olbrzymia i pozwala na bezproblemowe zapakowanie bagażu na dwutygodniowe wakacje nad morzem. Jedynym minusem kufra są nieosłonięte zawiasy wnikające do wnętrza.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Po zatankowaniu do pełna, komputer pokładowy pokazał zasięg wynoszący 748 km. Spodziewałem się więcej, ale jednocześnie wiedziałem, że taka wartość została wyliczona na podstawie wcześniejszego, miejskiego stylu jazdy.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Początkowa część trasy prowadziła autostradą A2 z Warszawy na zachód, w stronę Łodzi. Wzmożony ruch na tej trasie sprawił, że średnia prędkość oscylowała w granicach 100-110 km/h. W takich warunkach niewielki silnik Focusa czuł się jak ryba w wodzie. W aucie panowała względna cisza, większą część dystansu udało się pokonać na 6 biegu, a średnie spalanie wahało się między 4,2-4,4 l/100 km. Świetny wynik!
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
W okolicach Strykowa skręciłem na północ, w stronę Torunia. A-jedynka była już zdecydowanie mniej ”obłożona” innymi autami. W efekcie, prędkość bardzo często dochodziła do 140 km/h. Po kilkudziesięciu kilometrach podróży autostradą z prędkością... autostradową wynik średniego spalania wynosił równe 5 l/100 km.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Niewielki 125-konny silnik na autostradzie potrafi złapać zadyszkę. Wyprzedzanie innych aut z prędkości 120-130 km/h wymaga redukcji do czwartego biegu. Jednak nawet wtedy dynamika samochodu jest co najwyżej poprawna. Po zjechaniu z autostrady A1 najszybszą część trasy miałem już za sobą.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Do pokonania pozostało około 270 km ciągnących się w głównej mierze drogami krajowymi i wojewódzkimi. I właśnie na takich drogach Focus Sedan 1.0 EcoBoost czuje się najlepiej.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Przy prędkościach rzędu 70-90 km/h mały silnik wykazuje się wystarczającą dynamiką. Na pochwałę zasługuje także działanie manualnej przekładni. Sięganie do lewarka zmiany biegów bywa nie tylko koniecznością, ale także przyjemnością. Wystarczająca dynamika to jedno, a średni apetyt na paliwo to drugie.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Poruszając się drogami krajowymi bez problemu można zejść poniżej 5 l/100 km. Ostatecznie, po pokonaniu 507 km średnie spalanie w prezentowanym samochodzie wyniosło 4,6 l na ”setkę”. Świetny wynik!
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Według wskazań komputera pokładowego, bak paliwa pozostał w połowie pełny, co pozwoliłoby na pokonanie jeszcze ponad 530 km.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
1000 km na jednym tankowaniu? Dla Focusa Sedan 1.0 EcoBoost to przysłowiowa bułka z masłem! Dodam jeszcze, że zbiornik paliwa ma pojemność 52 litrów.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Za kierownicą opisywanego samochodu pokonałem grubo ponad 1000 km. W głównej mierze poruszałem się trasami szybkiego ruchu, okupując raczej prawy, wolniejszy pas drogowy. Do jakich wniosków doszedłem?
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Niewielki, 125-konny doładowany benzynowy silnik wykazuje się dobrą dynamiką przy prędkościach poniżej 100 km/h. Powyżej tej wartości zapał jednostki napędowej wyraźnie słabnie, co przekłada się na dłuższy czas potrzebny na wyprzedzenie „w locie”. Jednak wszelkie niedostatki w tej dziedzinie równoważy niewielkie zapotrzebowanie na paliwo. Wyniki poniżej 5 l/100 km są na porządku dziennym.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Jak wygląda jazda w mieście? Zdecydowanie dynamiczna i oszczędna. Jazda w trasie? Komfortowa i jeszcze bardziej oszczędna.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Mały silnik w kompaktowym sedanie to dobry wybór, który sprawdzi się w wielu sytuacjach.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
1.0 EcoBoost nie jest motorem dla osób z ciężką stopą, lubiących szybko się przemieszczać. Silnik ten za to bardzo polubią użytkownicy preferujący spokojną jazdę, którym nigdzie się nie spieszy. Przy takim użytkowaniu niskie zużycie paliwa jest gwarantowane.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Zegary są klasycznie analogowe z ekranem komputera w centrum.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
System multimedialny działa płynnie i jest intuicyjny.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Panel sterowania klimatyzacją to wciąż rozwiązanie z przyciskami i pokrętłami.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Precyzja działania manualnej skrzyni biegów sprawia, że do chce się sięgać do dźwigni.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Przy dźwigni zmiany biegów znajdują się przyciski funkcyjne.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
W aucie do wyboru są nawet tryby jazdy.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Nowością w Fordach jest komunikat, który po zgaszeniu silnika przypomina kierowcy o sprawdzeniu czy na tylnej kanapie nie pozostało dziecko.
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM 6MT Connected
Tak prezentuje się 3-cylindrowy silnik benzynowy.