Ile pali Renault Megane Grandtour E-TECH Plug-in Hybrid
Renault Megane Grandtour E-TECH to zupełna nowość na motoryzacyjnym rynku. Ile pali ta francuska hybryda?
Ile pali Renault Megane Grandtour E-TECH Plug-in Hybrid?
Z zewnątrz nie różni się niczym od spalinowego odpowiednika, ale występuje jedynie w odmianie kombi. Prawdopodobnie klasyczny hatchback okazał się być zbyt ciasny jak na konieczność zmieszczenia baterii zasilających silnik elektryczny. A, jak przystało na nową hybrydę plug-in, zasięg Megane na prądzie ma być w zupełności wystarczający do codziennych, miejskich podróży. Kilkaset kilometrów pokonanych zarówno w mieście, jak i w trasie pozwoliło odpowiedzieć na jedno z najważniejszych pytań, jakie towarzyszy testom aut hybrydowych.
Zagadkowa skrzynia biegów
Renault zdecydowanie najlepiej czuje się, gdy napędza je silnik elektryczny. Powodem jest skrzynia biegów, która działa w tak dziwny sposób, że trudno mi wskazać jej wady czy zalety. Sprawia ona wrażenie, jakby miała dwa, bardzo długie biegi, podczas gdy w rzeczywistości jest to skrzynia zautomatyzowana. Ale nie taka, która topornie zmienia biegi z wyraźną przerwą w dostawach mocy, ale taka, w której te zmiany są tak szybkie, że aż trudno zauważalne. Pierwszy raz mam do czynienia z mechanizmem, którego nie jestem w stanie ocenić dotychczas stosowanymi kryteriami. Zauważyłem natomiast, że moment, w którym silnik spalinowy dołącza do gry, trwa dość długo. Tak, zdecydowanie hybrydowe Megane woli jeździć jako auto elektryczne.
Ile pali hybrydowe Renault w mieście?
W mieście, zgodnie z zapewnieniami producenta, przez większość czasu będziemy widzieć wynik około 0 l/100 km. Około, bo silnik spalinowy czasami włączy się w trochę niespodziewanym momencie. Zdarza mu się to zarówno podczas mocniejszego wciśnięcia pedału gazu, ale i w zaskakujących sytuacjach, np. podczas manewrowania. Zazwyczaj dzieje się to, gdy stan naładowania akumulatora spadnie poniżej połowy. Ale połowa to wciąż sporo kilometrów "w zapasie". Ze zużyciem 0,5 l/100 km (a więc niemal wyłącznie na prądzie) pokonaliśmy w mieście 52 km. Akumulator ma 9,8 kWh pojemności, a średnie zużycie energii na tym dystansie wyniosło 12,6 kWh - całkiem nieźle, jak na hybrydę plug-in i wymiary kompaktowego kombi.
Ile pali hybrydowe Renault w trasie?
Choć prędkość maksymalna w trybie elektrycznym wynosi 135 km/h, jazda powyżej 110 km/h sprawia, że zasięg znika w oczach. Z rozsądnym, bo nieprzekraczającym 15,5 kWh/100 km zużyciem możemy podróżować z prędkością dopuszczalną na drogach krajowych. Jazda autostradą czy ekspresówką sprawia, że musimy zdać się na pracę serca układu hybrydowego, a więc silnik spalinowy o pojemności 1.6. Jest on zestawiony ze skrzynią biegów, której działanie to jedna, wielka zagadka.
Dobra wiadomość jest taka, że zużycie paliwa w trasie pozostaje całkiem niewielkie, jak na samochód hybrydowy. Spokojna jazda z prędkością 120-130 km/h sprawia, że nie przekroczymy 5,5 l/100 km. Gdy utrzymamy szybkość bliższą 110-120 km/h, możemy spokojnie zejść do poziomu równej "piątki". Rezultat jest zadowalający, ale jest też mniej pocieszająca informacja. Chodzi o wielkość zbiornika paliwa, która wynosi 39 litrów. Postoje nie będą może zbyt częste, ale na pewno nie pokonamy tu rekordowych dystansów, przez co Megane najlepiej traktować jako auto do miasta. Szkoda, bo jest świetnie wyciszone. Z drugiej strony, na duży zbiornik trzeba znaleźć miejsce, które w tym przypadku zostało dodatkowo zagospodarowane przez baterie.