Jaguar F-Type R P575 AWD
Samochody sportowe muszą rzucać się w oczy i wywoływać emocje. Producenci takich pojazdów projektując opływowe sylwetki, różnymi zabiegami stylistycznymi starają się jak najbardziej podkreślać ich wyjątkowość oraz wzbudzać respekt. Pod tym względem Jaguar ma godnego przedstawiciela, który mimo upływu czasu, nadal świetnie się trzyma. To ekstrawagancki, szybki i potrafiący porządnie ryknąć Jaguar F-Type R.
Jaguar F-Type R po liftingu
Samochody sportowe Jaguara od lat cieszyły się nienaganną stylistyką. Świadczą o tym takie projekty jak legendarny XK, który zapoczątkował sportową linię samochodów ponad 70 lat temu (w 1996 roku Jaguar powrócił do nazwy XK).
Jaguar F-Type R
Jaguar XK był niezwykłym projektem. Jego premiera odbyła się w 1948 roku podczas targów Earls Court Motor Show. To właśnie w tamtych latach był to najszybszy seryjnie produkowany samochodów na świecie. Z biegiem lat doczekaliśmy się kolejnych rewelacyjnych modeli jak np. E-Type (przełom lat 60/70) czy XJ.
Jaguar F-Type R
W późniejszych latach nadszedł czas stagnacji i oddalenia się od sportu. Na szczęście w 2013 roku Brytyjczycy wrócili do korzeni, czego efektem jest model F-Type.
Jaguar F-Type R
W późniejszych latach nadszedł czas stagnacji i oddalenia się od sportu. Na szczęście w 2013 roku Brytyjczycy wrócili do korzeni, czego efektem jest model F-Type.
Jaguar F-Type R
W tworzeniu modelu F-Type bazowano na koncepcyjnym modelu C-X16. Płytę podłogową zaczerpnięto z modelu XK i odpowiednio zmodernizowano na potrzeby zupełnie nowego projektu. Efekt tego mariażu jest piorunujący.
Jaguar F-Type R
Krągłe biodra, wąskie pasy lamp i pokaźny dyfuzor to charakterystyczne elementy tyłu. W kierunkowskazy wgrano sekwencję kształtującą się w literę „J”, aby auta nie pomylić z żadnym innym.
Jaguar F-Type R
Sportowy charakter rasowego coupe podkreślono długim przodem oraz rozciągniętymi reflektorami, wtapiającymi się w smukłą i opływową sylwetkę nadwozia.
Jaguar F-Type R
Logotyp przedstawiający dzikiego kota to charakterystyczny element wizerunku brytyjskiej marki.
Jaguar F-Type R
Jaguar F-Type od czasu premiery przeszedł dwa liftingi, a ostatni nieco bardziej zunifikował jego wygląd z innymi modelami w gamie.
Jaguar F-Type R
Fani marki, nie do końca są zadowoleni z takiego obrotu spraw. Zdaniem wielu osób, przez zabieg mocnego zwężenia reflektorów F-Type stracił nieco indywidualnego charakteru, który przez lata był jego kartą rozpoznawczą.
Jaguar F-Type R
Odbiór naniesionych zmian stylistycznych jest oczywiście kwestią gustu. Bez wątpienia auto cały czas wygląda rasowo, a szczególnie w odmianie R polakierowanej żółtym kolorem.
Jaguar F-Type R
Kiedy na drodze pojawiają się zakręty, a kierowca może zanurzyć się w kubełkowym fotelu i włączyć tryb dynamiczny, zaczyna się prawdziwa rozkosz. Sportowy układ kierowniczy reaguje dosłownie na najmniejszy ruch kierownicą. Przypływ adrenaliny zapewnia napęd na cztery koła i ulokowane pod maską V8 o mocy 575 KM i 700 Nm.
Jaguar F-Type R
Prowadzenie tego auta jest niezwykłym doświadczeniem. Przy ruszaniu ze startu zatrzymanego pierwsza „setka” na prędkościomierzu pojawia się już po 3,7 sekundy, a wskazania licznika przestają zwiększać prędkość dopiero w okolicach 300 km/h. A to wcale nie koniec emocji.
Jaguar F-Type R
Jaguar postanowił wprowadzić do tego modelu aktywny wydech. Po jego uruchomieniu zaczyna się dźwiękowa aria, która jest jedną z głośniejszych, jeśli mowa o autach dostępnych na rynku (ale już nie tak bardzo głośna, jak było to przed liftingiem).
Jaguar F-Type R
Jaguar postanowił jednak zlitować się nad sąsiadami i wyposażył auto w funkcję „Quiet Start” (elektryczne sterowane zawory w tylnym tłumiku pozostają zamknięte, dopóki nie zostaną otwarte pod obciążeniem). Tym samym mamy dwa w jednym – spokój na osiedlu oraz efektowny ryk na drodze.
Jaguar F-Type R
Mimo potężnej mocy Jaguar F-Type R dosłownie jest przyklejony do drogi. Napęd na cztery koła jest tutaj nader przydatny. Gdyby moc trafiała tylko na tylną oś, konieczne byłyby nie lada umiejętności by zapanować nad tym dzikim kotem. Nawet przy suchej nawierzchni obie osie potrafią zabuksować kołami podczas zmiany biegów.
Jaguar F-Type R
Na genialne właściwości jezdne wpływa wyważenie samochodu. Odpowiedni balans masy daje pewność prowadzenia w każdych warunkach i gwarantuje zabawę na zakrętach. Granica przyczepności jest daleko przesunięta, a kierowca mimo gigantycznej mocy może kontrolować samochód bez większej obawy o jego niepożądane zachowanie.
Jaguar F-Type R
Większość z cech zachwycającego prowadzenia jest zasługą rozwiązań technicznych i mechanicznych, a nie systemów wspomagających. Wsparcie kierowcy jest ograniczone do niezbędnego minimum, czego przykładem jest choćby lane assist, który nie poprawia kierunku jazdy, a jedynie informuje o zjeżdżaniu z obranego pasa ruchu.
Jaguar F-Type R
W skrojonym pod dwie osoby wnętrzu zachowano sporo indywidualizmu. Twórcy nanosząc korekty nie pozbawili kabiny sportowych smaczków, utrzymując jednocześnie ekskluzywny charakter, komfort obsługi i wygodę podczas jazdy (mimo foteli o kubełkowym kształcie).
Jaguar F-Type R
W odmłodzonym F-Type naturalnie nie mogło zabraknąć technologicznych nowinek. Jest wirtualny zestaw wskaźników o wysokiej rozdzielczości (12,3-cala) z centralnie umieszczonym obrotomierzem oraz systemem informującym o konieczności zmiany biegów.
Jaguar F-Type R
System multimedialny Touch Pro współpracuje z łącznością Apple Car Play i Android Auto, bezprzewodowo aktualizuje oprogramowanie, a dźwięki może transmitować z 12-głośnikowego zestawu Sourround Sound o mocy 770 Wattów firmowanego przez markę Meridian (dopłata 21 050 zł).
Jaguar F-Type R
W tym aucie multimedia można uznać za tak zwane rozpraszacze. W Jaguarze F-Type R przede wszystkim liczy się to, co drzemie pod jego skórą.
Jaguar F-Type R
Niestety za przyjemność jazdy Jaguarem F-Type R trzeba słono zapłacić. Najmocniejsza odmiana oznaczona kodem P575 AWD startuje w polskim cenniku od 649 700 zł.
Jaguar F-Type R
W standardzie dostajemy sporo udogodnień, takich jak LED-owe reflektory, asystent parkowania z czujnikami parkowania, stalowe nakładki na pedały, klimatyzację automatyczną, skórzaną tapicerkę, system awaryjnego hamowania, itd.
Jaguar F-Type R
Oczywiście, jak na auto tej klasy przystało, nie zabrakło też płatnych opcji, wśród których przykładowo są: podgrzewana przednia szyba i kierownica, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa czy rozbudowany system nagłośnienia wnętrza. W efekcie cenę można podbić do granic 800 tys. zł.
Jaguar F-Type R 5.0 V8 575 KM AWD
Za 800 tys. zł można kupić wiele innych, równie rasowych sportowych samochodów, ale mało który będzie miał w sobie aż tyle pokładów indywidualizmy, jak Jaguar F-Type R.
Jaguar F-Type R
Brytyjskie coupe nie zostało pozbawione bagażnika. Pod tylną klapą wygospodarowano przestrzeń przewozową o pojemności 336 litrów.
Jaguar F-Type R 5.0 V8 575 KM AWD
Jaguar F-Type jest wyjątkowym i rzadko spotykanym wozem. To też czysta adrenalina na kółkach, gwarantująca rozkosz dla oczu i uszu.
Jaguar F-Type R
Jeśli pojazd ten szalenie się komuś podoba i wzbudza ciary na samą myśl o nim, to przy zabezpieczonej na bankowym koncie odpowiedniej liczbie zer po przecinku, warto rozważyć zakup. Warto zwłaszcza, że za około trzy lata tego auta na rynku już nie będzie, a nowe modele Jaguara będą wyłącznie elektryczne.