Hybrydowy Peugeot 508 SW PSE
Tak wygląda najmocniejszy, seryjnie produkowany Peugeot w historii. Trzeba przyznać, że dokładkami, spoilerami i wielkimi felgami zdradza, że ma 360 KM mocy. Podczas jazdy objawia się kocia dusza tego samochodu. Prezencja i wrażenia z jazdy rozchodzą się, podążając własnymi, odmiennymi ścieżkami.
PSE, czyli Peugeot Sport Engineered
Topowa odmiana Peugeota 508 jest zarazem najmocniejszym autem tego producenta. Na drogi nigdy nie wyjeżdżały mocniejsze, seryjnie produkowane Peugeoty, ale jak pokazał mi tydzień spędzony z tym autem, moc nie musi być tożsama z emocjami.
Peugeot 508 SW PSE - usportowione kombi
Choć 360 KM generowanych przez hybrydowy układ napędowy zapewnia świetną dynamikę i pozwala porównywać osiągi Peugeota z niektórymi modelami producentów klasy premium, w Peugeocie 508 SW PSE trudno odnaleźć naprawdę mocne wrażenia. Jakie jest francuskie, hybrydowe kombi z dwoma silnikami elektrycznymi, akumulatorem doładowywanym z sieci energetycznej i jednostką spalinową?
Peugeot 508 SW PSE - dynamiczna sylwetka
Układ napędowy Peugeota 508 SW PSE składa się z trzech jednostek. Ciekawy jest fakt, że podczas spokojnej jazdy na silniku elektrycznym, Peugeot napędzany na tylną oś. To rozwiązanie jest coraz częściej spotykane w zelektryfikowanych pojazdach, ale jeśli liczycie na to, że Peugeot 508 jeździ dzięki niemu jak auto tylnonapędowe, to srogo się zawiedziecie. Gdy tylko chcemy przyspieszyć nieco mocniej, do akcji wkracza przednia oś i cały szereg systemów bezpieczeństwa.
Agresywny przód Peugeota 508 SW PSE
Taki kaganiec nie ma ani trochę luzu, a Peugeot jest zawsze śmiertelnie poważny. Działanie ESP nie pozwala tu na uślizgi i często gasi zapał kierowcy do szybszej jazdy. Szkoda, że systemu kontroli trakcji nie da się w żaden sposób uśpić.
Peugeot 508 SW PSE - przód z LED-owymi lampami
Benzynowa, turbodoładowana jednostka 1.6 jest sercem układu. Generujący 200 KM silnik sparowany został z automatyczną 8-stopniową skrzynią biegów, a obok niego, na przedniej osi mieści się również elektryczny motor o mocy 110 KM. Tylny silnik elektryczny jest odrobinę mocniejszy i swoje 113 KM wykorzystuje podczas spokojnej jazdy lub szybkich startów.
Wnętrze Peugeota 508 SW PSE
Sportowy klimat widoczny na zewnątrz, wkradł się również do kokpitu. Peugeot 508 SW PSE niezmiennie cieszy wnętrzem złożonym z materiałów dobrej jakości i wyróżnia się spośród konkurentów atrakcyjnym designem. Nie sposób narzekać na dobre wyciszenie kabiny, a miłe dla oka, zielone przeszycia i trzy paski oznaczające topową odmianę widoczne są tu na kierownicy, fotelach czy elementach deski rozdzielczej.
Peugeot 508 SW PSE ma wygodne fotele
Zegary pozostały niezmienione i ich grafika, za wyjątkiem koloru, jest taka, jak w zwykłym 508. Wykończone skórą i alcantarą fotele są wygodne w długiej trasie i przyzwoicie podpierają ciało. Dodajmy do tego system audio Focal o znakomitym, jak na tę klasę, brzmieniu i mamy komplet dowodów na to, że wnętrze jest bez wątpienia mocną stroną testowanego Peugeota.
Kanapa Peugeota 508 SW PSE
Miejsca jest tu w sam raz dla pasażerów średniego wzrostu.
Peugeot 508 SW PSE
Emblematy PSE pojawiają się zarówno na nadwoziu, jak i w środku.
Peugeot 508 SW PSE
Bagażnik ma rozsądne 530 l pojemności.
Peugeot 508 SW PSE
Warto odnotować, że Peugeot 508 SW PSE rusza z miejsca bez zawahania i szybko rozpędza się do 100 km/h. Przyspieszenie do setki trwa 5,2 sekundy, a auto nie traci chęci do jazdy powyżej 120 km/h. Układ jezdny sprawia z kolei, że szybkie łuki i zakręty nie stanowią dla Peugeota problemu, a choć auto ma lekką nadwagę, masa umieszczona jest blisko asfaltu, dzięki czemu przechyły boczne nie są przesadnie duże.
Peugeot 508 SW PSE - hamulce
Brakuje tu tylko... sportu. Bo "PSE" oznacza "Peugeot Sport Engineered", nie ma tu odczuwalnego podczas jazdy pierwiastka auta sportowego. Topowe 508 jest po prostu szybkim kombi, ale swoim wyglądem zapowiada zdecydowanie więcej.
Peugeot 508 SW PSE
Co należałoby poprawić w pierwszej kolejności, by to zmienić? Działanie układu kierowniczego, który jest zupełnie miałki i nie przekazuje zbyt wiele informacji, możliwość poluzowania elektronicznego kagańca, reakcję na gaz w trybie hybrydowym (obecnie jest trochę ospała) i brzmienie, bo tego brakuje tu najbardziej. Silnik Peugeota nawet nie próbuje udawać, że brzmi ciekawie.
Peugeot 508 SW PSE
Hybrydowy układ zastosowany w tym modelu możemy ładować z gniazdka. 508 PSE to plug-in, który wyłącznie na prądzie przejedzie około 40 km. To raczej niewiele - akumulatory umieszczone pod podłogą mają bowiem 11,5 kWh pojemności.
Peugeot 508 SW PSE
Gdy jeździmy z rozładowanymi bateriami, tak jak zwykłą hybrydą, zużycie paliwa waha się od 7 do 10 litrów na 100 km i jest mocno zależne od stylu jazdy. Autostradowe prędkości sprawią, że benzynowa jednostka "łyknie" około 8 l/100 km.
Peugeot 508 SW PSE
Peugeot 508 SW PSE jest w pewnym sensie topowym modelem Peugeota. To sprawia, że jego cena przebija granicę 300 000 zł. Za auto, które już w standardzie jest praktycznie kompletnie wyposażone trzeba więc zapłacić 307 500 zł. Bez owijania w bawełnę - jest to bardzo wygórowana kwota.
Peugeot 508 SW PSE
Gdy zerkniemy w cenniki aut takich jak BMW 330e xDrive Touring w wersji M Sport czy Volvo V60 T8 eAWD Polestar Engineered, widzimy, że oba modele są tańsze i należą do ogólnie przyjętego segmentu premium. Cenę Peugeota uzasadnia dobre wyposażenie i standardowe elementy, za które trzeba dopłacać u konkurentów. Mimo to, sposobów na szybką hybrydę jest o wiele więcej i z pewnością nie dla każdego Peugeot będzie najlepszą propozycją.
Peugeot 508 SW PSE
Ładowanie Peugeota 508 SW PSE ze zwykłego gniazdka zajmuje 5-6 godzin
Peugeot 508 SW PSE
Dwa silniki z przodu, jeden z tyłu. Taka konfiguracja legitymuje się mocą 360 KM.
Peugeot 508 SW PSE
Za to trzeba u konkurentów słono dopłacić. Pamięć ustawień fotela kierowcy i masaż to standard w 508 PSE.
Peugeot 508 SW PSE
System audio Focal brzmi bardzo dobrze i ma mnóstwo dostępnych dla słuchacza ustawień.
Peugeot 508 SW PSE
Zegary nie zmieniły się względem zwykłej odmiany 508.
Peugeot 508 SW PSE
Skrzynia biegów to sprawdzona, 8-stopniowa konstrukcja. Działa bez zarzutu.
Peugeot 508 SW PSE
Ekran systemu multimedialnego jest umieszczony, wbrew obowiązującym trendom, poniżej nawiewów.