Renault Clio E-TECH 140 Hybrid Intense
W 2020 roku słowo klucz w motoryzacji to „elektryfikacja”. Renault choć już od dawna oferuje w pełni elektryczne samochody, bardzo długo jednak zwlekało z wprowadzeniem modeli wykorzystujących do napędu jednostki hybrydowe. Sytuacja ta jednak diametralnie ulega zmianie i Renault zaczyna sypać, jak z rękawa, niskoemisyjnymi autami. Zupełną nowością jest Renault Clio E-TECH Hybrid.
Hybrydowe Renault Clio
Konieczność obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2, coraz ostrzejsze normy jakości powietrza i nowe oczekiwania konsumentów sprawiają, że bez elektryfikacji samochodów się nie obędziemy. Z tego powodu postawienie na hybrydy w Grupie Renault było tylko kwestią czasu. Tym bardziej należało się tego spodziewać po tym, jak Francuzi z konkurencyjnej Grupy PSA ogarnęli temat hybryd nieco wcześniej, pakując technologię typu plug-in do nowych Peugeotów i Citroenów.
Hybrydowe Renault Clio
Grupa Renault będąca pionierem i liderem na rynku samochodów elektrycznych, w przeciwieństwie do Grupy PSA poszła o krok dalej. Swój napęd hybrydowy o nazwie E-TECH, oferuje nie tylko w wersji plug-in, ale również jako pełną hybrydę. Taki właśnie spalinowo-elektryczny napęd samoładujący baterie, otrzymało Renault Clio.
Hybrydowe Renault Clio
Dlaczego akurat Renault Clio jako pierwsze uzbrojono w pełnoprawną hybrydę? Odpowiedź jest prosta - to kluczowy samochód marki. Jak tłumaczą twórcy tego pojazdu, konsumenci przywiązują coraz większą wagę do racjonalnych, pragmatycznych i inteligentnych rozwiązań. Hybrydowa technologia powszednieje i patrząc po wydajności i ekonomii tego rodzaju napędu, ma naprawdę sens. W końcu od ponad 20 lat udowadniają to samochody Toyoty. I to właśnie bestseller Toyoty, jakim jest Yaris Hybrid, będzie głównym rywalem dla produktu Francuzów.
Hybrydowe Renault Clio
Renault Clio słynie z uniwersalności miejskiego samochodu, a w odmianie z hybrydą będzie zapewniać niższą emisję CO2 i mniejsze zapotrzebowanie na paliwo. Wersja z napędem E-TECH od strony wizualnej niczym się nie różni od konwencjonalnego Clio debiutującego w 2019 roku.
Hybrydowe Renault Clio
Sylwetka o charakterystycznym języku stylistycznym nie otrzymała żadnych cech indywidualnych, poza informującymi o styczności z hybrydą logotypami umieszczonymi na słupkach B oraz przytwierdzoną do klapy kufra plakietką. Postawione na dużych felgach, pomalowane żywym lakierem i wyposażone w LED-ową technologię oświetlenia auto, wygląda nowocześnie i atrakcyjnie.
Hybrydowe Renault Clio
Piąta generacja Clio od samego początku była projektowana z myślą o elektryfikacji. Zastosowanie technologii hybrydowej udało się dzięki nowej modułowej platformie CMF-B, pozwalającej bez trudu zmieścić w komorze silnika odpowiedni układ napędowy, a pod skórą komponenty potrzebne do budowy hybrydy.
Hybrydowe Renault Clio
Zagospodarowanie przestrzeni w kabinie, w stosunku do Clio napędzanego konwencjonalnym silnikiem spalinowym, różni się jedynie pojemnością bagażnika. Kufer ze względu na baterię umieszczoną bezpośrednio pod nim, stracił niemal 100 litrów pojemności i teraz do dyspozycji jest 299 litrów. Co ciekawe, zamiast zestawu naprawczego pod podłogą cały czas może znaleźć się koło dojazdowe oraz zestaw kluczy. Brawo Renault za takie rozwiązanie! Zbiornik paliwa został nieznacznie zmniejszony z 42 litrów do 39 l.
Hybrydowe Renault Clio
Wrócę jednak do hybrydy. Otóż Renault postawiło na szeregowo-równoległą architekturę napędu hybrydowego, aby zapewnić maksymalną liczbę kombinacji pracy silników i skrzyni (silniki mogą działać niezależnie lub wspólnie) oraz jak najniższy poziom emisji CO2 podczas jazdy. Najprościej mówiąc, pod maską pracuje pełna hybryda. Konstrukcja to dwa silniki elektryczne, silnik spalinowy i bateria magazynująca energię odzyskiwaną w procesie rekuperacji.
Hybrydowe Renault Clio
Sercem samochodu jest 4-cylindrowy, 16-zaworowy silnik z łańcuchem rozrządu o pojemności 1.6 litra zasilany benzyną. Motor spalinowy z wtryskiem pośrednim wielopunktowym, połączono z wykorzystywanym do napędu silnikiem elektrycznym E-Motor oraz silnikiem typu HSG (wysokonapięciowy rozrusznik i generator). Moc systemowa całości wynosi 140 koni mechanicznych i trafia na przednią oś poprzez automatyczną skrzynię biegów Multi-mode (MMT) ze sprzęgłem kłowym.
Hybrydowe Renault Clio
Już po pierwszych kilometrach pokonanych za kierownicą łatwo odkryć garść zalet. Niesamowita płynność działania mechanizmów powoduje, że prowadzenie hybrydowego Clio jest naprawdę przyjemne. Przekładnia Multi-mode ma aż 14 kombinacji przełożeń, którymi zarządza elektronika, a jednostka elektryczna stara się jak najczęściej przejmować rolę napędu.
Hybrydowe Renault Clio
Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego to 144 Nm wytwarzane przy 3200 obr./min., ale za sprawą jednostki elektrycznej, która wytwarza 205 Nm od razu przy starcie, w jeździe miejskiej nie trzeba sięgać po wysokie obroty.
Hybrydowe Renault Clio
Auto zawsze uruchamia się i zawsze rusza z miejsca w 100-procentach w trybie elektrycznym. W związku z tym dostępność całego momentu obrotowego jest natychmiastowa. Bardzo żwawe przyspieszanie do około 80 km/h i elastyczność to mocne strony tego auta. Osiągi są dobre - Clio E-TECH potrzebuje 9,9 sekundy na osiągnięcie „setki” i rozpędzi się maksymalnie do 180 km/h.
Hybrydowe Renault Clio
Masa własna gotowego do jazdy auta wynosi 1238 kg, co oznacza wzrost wagi o ponad 80 kg w stosunku do konwencjonalnej benzyny TCe 130.
Hybrydowe Renault Clio
W hybrydowym Clio zdecydowanie nie o bicie rekordów przyspieszenia chodzi. Tu idzie o niskie spalanie i ograniczenie emisji szkodliwych związków do atmosfery. Według normy pomiarowej WLTP, w cyklu mieszanym zużycie paliwa wynosi 4,3 l/100 km, a poziom emisji CO2 to 96 g/km.
Hybrydowe Renault Clio
Zdaniem Renault w mieście w trybie w pełni elektrycznym Clio ma poruszać się do 80% czasu jazdy, a zużycie paliwa w cyklu miejskim potrafi spaść nawet o 40% w porównaniu z Clio napędzanym silnikiem benzynowym.
Hybrydowe Renault Clio
Siła w ekonomii Renault Clio E-TECH tkwi w dobrej skuteczności odzyskiwania energii podczas hamowania oraz jej optymalne wykorzystanie. Wytworzona energia kinetyczna podczas wytracania prędkości i hamowania jest przetwarzana na energię elektryczną doładowującą akumulator trakcyjny. Pojemność energetyczna baterii litowo-jonowej wynosi 1,2 kWh. Nadwyżka energii jest wykorzystywana, aby odciążyć silnik spalinowy podczas mocnego przyspieszania lub aby przejść na w pełni elektryczny tryb jazdy na odcinku trasy w mieście.
Hybrydowe Renault Clio
Standardowo w ustawieniach systemu MULTI-SENSE do dyspozycji są tryby jazdy, dzięki którym można wymusić poruszanie się na silniku elektrycznym, korzystać z pełnej mocy i lepszych osiągów lub jeździć w ustawieniu ekonomicznym.
Hybrydowe Renault Clio
Technologia E-TECH umożliwia także doładowywanie akumulatora trakcyjnego przy użyciu trybu B-Mode. Wystarczy przerzucić dźwignię zmiany biegów w tryb „B” i pozwolić autu na zwiększenie wydajności rekuperacji w fazach zwalniania i hamowania. Silnik elektryczny działa wówczas jak dodatkowy hamulec, magazynując w akumulatorze nadmiar wytworzonej energii (tak właśnie działa samoładująca się hybryda).
Hybrydowe Renault Clio
Autem jeździ się pewnie i całkiem wygodnie, a w prowadzenie nie wkłada się wysiłku. Zmienne elektryczne wspomaganie układu kierowniczego ułatwia manewrowanie, a średnica zawracania wynosząca 10,4 metra wpływa na dobrą zwrotność samochodu. Systemy wsparcia kierowcy monitorują otoczenie i ostrzegają o zagrożeniach, co podnosi bezpieczeństwo, jednocześnie wpływając na komfort.
Hybrydowe Renault Clio
Powolna jazda oznacza przemieszczanie się w ciszy. Jeśli zaczniemy deptać pedał gazu do oporu i rozpędzać Clio do prędkości, z jakimi wypada poruszać się po trasie szybkiego ruchu, zacznie nam towarzyszyć podwyższony hałas pracy napędu. Głośno i momentami irytująco robi się także w momencie wyładowania akumulatora. Jeśli dojdzie do rozładowania, silnik zacznie działać jak generator i doładowywać baterię pracując na wyższych obrotach.
Hybrydowe Renault Clio
Kabina Renault Clio E-TECH zachowała tyle samo miejsca co w konwencjonalnych wersjach spalinowych. Funkcjonalność wnętrza pozostała niezmienna, oparcia kanapy składają się tak samo, tworząc równą podłogę z poziomem bagażnika.
Hybrydowe Renault Clio
W konsoli centralnej znajdziemy symboliczną ilość elementów, które zostały zarezerwowane dla hybrydy. Pojawił się przycisk „EV” odpowiedzialny za wymuszenie jazdy na samym silniku elektrycznym, wspomniany wcześniej tryb skrzyni biegów „B” podbijający siłę rekuperacji, a w systemie multimedialnym doszły nowe widoki z raportami typowymi dla hybryd i monitor prezentujący przepływ energii.
Hybrydowe Renault Clio
Deska rozdzielcza wykorzystująca cyfrowe zegary zamiast analogowych, dysponuje dwiema konkretnymi skalami - z lewej strony pokazywany jest poziom energii w akumulatorze (konwencjonalna wersja ma tutaj informację o temperaturze cieczy chłodzącej), a z prawej poziom paliwa w zbiorniku.
Hybrydowe Renault Clio
Poza tym mamy do czynienia z tym samym, nieźle wykonanym i naprawdę atrakcyjnie zaprojektowanym projektem. Ergonomia utrzymana została na dobrym poziomie, duży ekran skupia funkcje auta i multimedia, siedzenia są wygodne, a wyposażenie zależne od poziomu wybranego wariantu auta lub oferowanych dodatkowych pakietów.
Hybrydowe Renault Clio
Do tej pory klient poszukujący hybrydy w klasie B nie miał wyboru - abo Yaris Hybrid, albo nic. Teraz za sprawą Renault wreszcie pojawiła się konkretna alternatywa.
Hybrydowe Renault Clio
Nowoczesne rozwiązania rzadko idą w parze z niską ceną i w tym przypadku również nie ma co liczyć na atrakcyjne kwoty. Renault Clio E-TECH 140 Hybrid w cenniku zaczyna się od 79 900 zł w promocji. Bez uwzględniania rabatu kwota ta wynosi 88 400 zł w wersji wyposażenia Zen, która ma większość udogodnień niezbędnych w miejskim aucie. Za wersję Intens (taką, jak na prezentowanych zdjęciach) musimy zapłacić 92 900 zł, a topowy RS Line to minimum 97 900 zł .
Hybrydowe Renault Clio
Przyjemnie spisujące się w ruchu miejskim hybrydowe Clio, to dopiero pierwsza taka pełna hybryda Francuzów. Grupa Renault ma jednak ambitne plany masowej elektryfikacji swojej gamy i należy oczekiwać kolejnych hybrydowych aut na rynki. Do 2022 roku Renault ma dysponować gamą ośmiu w pełni elektrycznych oraz 12 zelektryfikowanych modeli (hybryd i hybryd plug-in).
Hybrydowe Renault Clio
Wnętrze Renault Clio E-TECH 140 Hybrid w wersji wyposażenia Intense.
Hybrydowe Renault Clio
Wnętrze Renault Clio E-TECH 140 Hybrid w wersji wyposażenia Intense.
Hybrydowe Renault Clio
Wnętrze Renault Clio E-TECH 140 Hybrid w wersji wyposażenia Intense.
Hybrydowe Renault Clio
Wnętrze Renault Clio E-TECH 140 Hybrid w wersji wyposażenia Intense.
Hybrydowe Renault Clio
Renault Clio E-TECH 140 Hybrid - wybór trybów jazdy z poziomu ekranu dotykowego.
Hybrydowe Renault Clio
Renault Clio E-TECH 140 Hybrid - wybór trybów jazdy z poziomu ekranu dotykowego.
Hybrydowe Renault Clio
Renault Clio E-TECH 140 Hybrid - wybór trybów jazdy z poziomu ekranu dotykowego.
Hybrydowe Renault Clio
Renault Clio E-TECH 140 Hybrid - widok z kamery cofania na ekranie dotykowym.
Hybrydowe Renault Clio
Renault Clio E-TECH 140 Hybrid
Hybrydowe Renault Clio
Clio E-TECH 140 Hybrid - pierwsze Renault z pełnoprawną hybrydą.