SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Ile trzeba zapłacić za przestronne, rodzinne auto? Wszystko zależy od tego, czego oczekujemy i gdzie szukamy. W salonach popularnych marek chcąc racjonalnie podejść do zakupu nowego samochodu, trzeba iść na kompromisy, ale nie w przypadku SsangYonga. Koreańska propozycja oferuje dużo niewielkim kosztem. Jak dużo? Po spotkaniu z nowym SsangYongiem Tivoli Grand wiem, że ciężko prosić o więcej, mając do wydania pieniądze, za jakie kupuje się przeciętnego mieszczucha.
Tivoli Grand wcześniej był modelem XLV
SsangYong to najstarsza koreańska marka produkująca samochody, a mimo to mało kto w Polsce ją łatwo rozpoznaje.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Koreańczycy nie mieli najlepszych relacji z polskimi importerami. W efekcie nie udało się zdobyć nad Wisłą dużej popularności i zbudować silnej pozycji na polskim rynku.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
W połowie 2021 roku, kiedy jedna z największych grup dealerskich PTH w Polsce rozszerzyła swoją działalność i powołała firmę SsangYong Auto Polska na generalnego importera, sprawy nabrały tempa. Zgodnie z obietnicą Mariusza Jakimuka, dyrektora zarządzającego spółki, sieć się prężnie rozwija i przybywa punktów sprzedażowo-serwisowych.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Z moich obserwacji wynika, że coraz więcej osób odwiedza salony marki, bowiem na naszych drogach widać więcej SsangYongów. Powodem może być 5-letnia gwarancja i dobra dostępność samochodów „od ręki”, co obecnie bardzo się ceni. Ostatnią i niewątpliwie największą rolę grają tu liczby - ceny koreańskich aut są bardzo konkurencyjne.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Świetnym przykładem dobrze wycenionego auta jest odświeżony SsangYong Tivoli Grand, znany wcześniej jako model XLV, który trafił do naszej redakcji. Kompaktowy SUV w stylu kombi startuje w polskim cenniku od 73 990 zł, co już na „dzień dobry” czyni go najtańszą propozycją tego typu w segmencie.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
W nasze ręce trafił wariant Quartz (od 85 990 zł) w żywym kolorze Cherry Red (2300 zł), pakietem White (1200 zł) i 18-calowymi, diamentowymi felgami (215/50), wchodzącymi w skład pakietu Elegance (6500 zł).
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
W takiej konfiguracji auto cieszy oko i wyróżnia się na drodze, choć moim zdaniem nie tylko ciekawa kombinacja kolorów była jedyną rzeczą, która budziła zainteresowanie wśród pieszych i kierowców.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
W końcu w stolicy, gdzie Lamborghini, Ferrari czy Porsche czyha za każdym rogiem, SsangYong Tivoli Grand wydaje się być egzotykiem. Stąd podążające za autem spojrzenia nie były dla mnie niczym dziwnym.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
SsangYong Tivoli Grand nie jest małym samochodem (dł. 4480 mm, szer. 1810 mm, wys. 1660 mm). Już na pierwszy rzut oka jego gabaryty, krótkie zwisy i wysokie drzwi sugerują, że jest przestronny i bardzo pojemny, a opcjonalne relingi i plastikowe osłony świadczą o jego odwadze na nieutwardzonych szlakach.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Niestety, tylko jedna z tych rzeczy jest prawdziwa i bynajmniej nie są nimi zdolności w terenie, co zdradza chociażby fakt, że prześwit tego SUV-a wynosi 167 mm.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Rozstaw osi mierzy w przypadku Tivoli oraz Tivoli Grand 2600 mm, czyli dokładnie tyle, co w Hyundaiu Kona czy Volkswagenie T-Roc. Z uwagi jednak na większe wymiary i kubaturę nadwozia, Tivoli Grand oferuje znacznie więcej miejsca w przestrzeni pasażerskiej oraz ładunkowej.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Kabina Tivoli Grand zaskakuje pod względem ilości i schowków, zarówno tych w tunelu środkowym, jak i drzwiach. Natomiast co do samego projektu deski rozdzielczej, która nie różni się od tej, którą znamy z mniejszego Tivoli, sprawa jest dyskusyjna.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Mamy rzecz jasna wielofunkcyjną kierownicę, duży wyświetlacz systemu multimedialnego, fizyczne przyciski i pokrętła, a nawet cyfrowe wskaźniki. Zegary oferują nieprzeciętne rozwiązania, ale jakby nie spojrzeć, pomysł na projekt otoczenia jest bardzo specyficzny.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
W kabinie nie zaskoczą nas najlepszej jakości materiały i głównie dominuje tu fortepianowa czerń podatna na zarysowania, a także twarde plastiki.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Oszczędności we wnętrzu jest znacznie więcej. Księgowi robili co w ich mocy, by zmieścić się w założonym budżecie, o czym świadczą chociażby plastikowe ramki imitujące aluminium, gumki zamiast siatek w oparciach foteli czy to, że w drugim rzędzie znalazło się miejsce na podłokietnik z miejscami na napoje, a zabrakło nawiewów klimatyzacji.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Uwagę od przeciętnej jakości wykonania producent próbuje odwrócić bajerami, takimi jak opcjonalne, cyfrowe zegary, które w zależności od wybranej zakładki, mają inne szaty graficzne.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Magia dzieje się po podłączeniu smartfona bo ekran za kierownicą potrafi nawet wyświetlać interfejs Apple CarPlay i Android Auto. Wirtualne zegary działają zdecydowanie szybciej od systemu info-rozrywki, który jest mało intuicyjny i dostępny wyłącznie w kilku językach, przy czym żaden z nich nie jest językiem polskim.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
W przednim rzędzie do dyspozycji kierowcy i pasażerów oddano gniazda ładujące (USB-A oraz 12V) oraz dużej powierzchni ładowarkę indukcyjną, która z nieznanych nikomu przyczyn nie spełniała swojej funkcji ładowania, natomiast w roli półeczki na smartfon sprawdza się wyśmienicie.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Wracając do rzeczy istotnych, zajęcie poprawnego miejsca za kierownicą nikomu nie sprawi kłopotu. W Tivoli Grand podróżuje się komfortowo, choć jestem zdania, że w egzemplarzu z automatyczną przekładnią byłoby jeszcze lepiej.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Wszystko rozchodzi się o lewarek zmiany biegów. Jest po prostu nieprecyzyjny i niechętnie współpracuje. Nie jest to natomiast klątwa Tivoli, ponieważ podobnie jest w niektórych modelach Forda. Na szczęście skrzynia ma całkiem długie przełożenia, co zwłaszcza w mieście pozwala rzadko do niego sięgać.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
A skoro o samej jeździe mowa. Tivoli Grand jeździ przyzwoicie, jest stosunkowo wygodny i dobrze radzi sobie z miejskimi nierównościami. Także w trasie nie sposób narzekać na poziom hałasu, gdyż do prędkości autostradowych jest w kabinie cicho.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Przy tym wszystkim 1,5-litrowa jednostka T-Gdi, która nie ma nic wspólnego z turbodoładowanym motorem koncernu Hyundai Motor Group, nie pochłania sporych ilości paliwa. Jednostka generuje moc 163 KM (5000-5500 obr./min.) i 280 Nm (1500-4000 obr./min.), co wystarcza do codziennej jazdy i nie zmusza kierowcy do planowania manewrów z dużym wyprzedzeniem.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
W mojej opinii motor wystarczająco żwawo reaguje na wydawane mu polecenia i z pewnością przyspiesza do “setki” poniżej 10 sekund. Niestety, to tylko domysły, bo producent wyjątkowo tym parametrem się nie chwali. Jest to coś, co od wielu lat się w tej marce nie zmieniło.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Spokojną jazdą po mieście można “zejść” poniżej 8 l/100 km, zaś w trasie, stosując się do ograniczeń prędkości, nie trudno o wynik na poziomie 7 l/100 km.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Jazdę zarówno po wąskich i zakorkowanych ulicach stolicy, jak i szerokich autostradach, ułatwiają systemy bezpieczeństwa i aktywni asystenci kierowcy.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Wyposażeniu zawiera: czujniki parkowania i wysokiej jakości kamera cofania, radar ruchu poprzecznego, system monitorujący martwe pole, asystent jazdy pod i ze wzniesienia czy asystent zmęczenia kierowcy, asystent pasa ruchu i system rozpoznawania znaków. Wszystkie ww. wymienione są dostępne już w bazowych wersjach.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Na ten moment niestety w ofercie nie znajdziemy adaptacyjnego tempomatu, który jest dostępny już w wielu miejskich modelach innych marek.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
SsangYong Tivoli Grand, wbrew przekonaniu wielu osób, nie jest "chińskim autkiem", które idzie po najniższej linii oporu.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Koreańczycy oferują naprawdę kompletne auto, które jak każde inne, ma swoje mocne i słabe strony. Wśród zalet należy wyróżnić szeroką ofertę lakierów, felg i tapicerek (także skórzanych), sporą przestrzeń i bardzo pojemny kufer (ponad 500 litrów).
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Piętą achillesową tego modelu niewątpliwie są materiały i niepotrzebnie dużo fortepianowej czerni zbierającej kurz. System multimedialny również nie należy do najlepszych.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Pod kątem właściwości jezdnych, wrażeń z jazdy i ekonomii, czyli tego, co moim zdaniem jest w aucie na pierwszym miejscu, ciężko się przyczepić, zwłaszcza, jeśli mowa o tak przystępnym cenowo aucie.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
Mówiąc wprost - w tych pieniądzach trudno prosić o więcej. Pozostaje liczyć na to, że w przyszłości gama silnikowa zostanie zmodernizowana i powiększona o hybrydy, które wśród klientów indywidualnych i firm cieszą się coraz większym zainteresowaniem.
SsangYong Tivoli Grand Quartz 1.5 T-Gdi MT6
SsangYong Tivoli Grand to jeden z najtańszych samochodów tej wielkości na polskim rynku.