Tak zmienił się Seat Leon - cztery generacje kompaktowego hitu
Od ponad 20 lat Seat Leon, projektowany i produkowany w Barcelonie, pozostaje wizytówką hiszpańskiej marki.
Tak zmienił się Seat Leon - cztery generacje kompaktowego hitu
W każdej generacji auta wprowadzane były odważne i innowacyjne rozwiązania, które wyznaczały nowe standardy w segmencie pojazdów kompaktowych.
Seat Leon - cztery generacje kompaktowego hitu
Auto z Hiszpanii stało się bestsellerem. Wprowadzony do seryjnej produkcji w 1999 roku Leon, liczy już cztery generacje i dotychczas sprzedał się w ponad 2 milionach egzemplarzy.1999 rok – pierwsza generacja
Seat Leon - cztery generacje kompaktowego hitu
W 1999 rok zadebiutowała pierwsza generacja. Zaprojektował ją Giorgetto Giugiaro. Był to pierwszy w historii pojazd hiszpańskiej marki produkowany równocześnie w dwóch zakładach – Bacelonie i Brukseli.
Seat Leon - pierwsza generacja
Auto wyróżniało się całkowicie galwanizowaną karoserią i było świetnie zabezpieczone przed korozją. Zastosowana zdalnie otwierana klapka wlewu paliwa w czasie debiutu auta była rzadkością na rynku.
Seat Leon - pierwsza generacja
Podstawowy silnik 1.4 16V miał moc 75 KM. Niezwykłą popularnością cieszyły się odmiany wysokoprężne z silnikami i pojemności 1.9 litra. W mocniejszych wersjach pojawiał się opcjonalny napęd na cztery koła i sześciobiegowa skrzynia biegów.
Seat Leon - pierwsza generacja
Kompakt był pierwszym Seatem legitymującym się mocą ponad 150 KM. W topowej wersji Leon Cupra R z silnikiem 1.8 Turbo moc wynosiła 225 KM, a auto przyspieszało od 0 do 100 km/h w 6,9 s.
Seat Leon - druga generacja
W 2005 rok zadebiutowała druga generacja. Za projekt odpowiadał Walter Da Silva. Samochód otrzymał wyjątkowy kształt i design. W modelu tym zostały wprowadzone koniczne już boczne tłoczenia oraz klamki wpasowane w słupek drzwi, tak by samochód sprawiał wrażenie trzydrzwiowego.
Seat Leon - druga generacja
Wyraźny lifting został przeprowadzony w 2009 roku. Nowe wcielenie zaznaczyło swoją obecność w motosporcie. Samochód zdobył cztery tytuły dla producentów oraz kierowców w ogólnoświatowych zawodach, a w 2008 i 2009 roku zwyciężył w serii WTCC.
Seat Leon - druga generacja
Pod maskę trafiały jednostki benzynowe i wysokoprężne o dużym przekroju pojemności oraz mocy - od 86 KM, do 265 KM.
Seat Leon - trzecia generacja
Za projektem trzeciego Leona stoi Alejandro Mesonero-Romanos, który postanowił nadać mu bardziej wysublimowany wygląd. To pierwszy samochód kompaktowy, w którym wprowadzono pełne oświetlenie LED. Postanowiono również rozszerzyć ofertę wersji wykończenia, by odpowiedzieć na coraz bardziej zróżnicowane oczekiwania klientów.
Seat Leon - trzecia generacja
Fani marki mogli również po raz pierwszy wybrać między wariantem 5-drzwiowym, 3-drzwiowym lub rodzinnym Sportstourerem. Materiały wykończeniowe stały się wyraźnie lepsze, a wyposażenie wzbogacone o wiele rozwiązań z zakresu komfortu oraz bezpieczeństwa. Pod maskę trafiały różne jednostki sporym przekroju pojemności oraz mocy - od 86 KM, do 310 KM.
Seat Leon - trzecia generacja
Mocne wersje Cupra miały montowany kład XDS, czyli elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Pod koniec 2014 roku wprowadzono do oferty uterenowioną odmianę kombi nazwaną X-Perience, cechującą się zwiększonym prześwitem oraz opcjonalnym napędem na cztery koła realizowanym przez sprzęgło Haldex 5. generacji. Napęd na cztery koła pojawiał się także w odmianie Cupra z nadwoziem kombi.
Seat Leon - czwarta generacja
W 2020 roku pojawiła się czwarta generacja. Model ten to jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne. Pojazd jest pierwszym w pełni połączonym z otoczeniem samochodem marki, wprowadzającym innowacyjne rozwiązania również w dziedzinie bezpieczeństwa i oświetlenia.
Seat Leon - czwarta generacja
Alejandro Mesonero-Romanos nadał pojazdowi więcej osobowości, zachowując przy tym jego sportowy charakter. Model jest po raz pierwszy oferowany w aż pięciu wersjach napędu (benzynowej, wysokoprężnej, miękkiej hybrydzie, hybrydzie typu plug-in oraz niedostępnej w Polsce CNG).
Seat Leon - czwarta generacja
Leon czwartej generacji zapewnia niespotykaną wcześniej dowolność personalizacji, czym po raz kolejny wyznacza nowy standard dla całego segmentu.
Seat Leon - cztery generacje kompaktowego hitu
Producent zrezygnował z 3-drzwiowego nadwozia i auto występuje teraz jako 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. Paleta silników benzynowych zaczyna się od 3-cylindrowego 1.0 90 KM lub 110 KM, dalej do wyboru jest 4-cylindrowy 1.5 130 KM lub 150 KM, a na szczycie znajduje się 2.0 190 KM.
Seat Leon - cztery generacje kompaktowego hitu
Mocniejsze odmiany pojawiają się pod wydzielonym szyldem Cupra, która stała się oddzielną marką. Wysokoprężny motor 2.0 TDI oferowany jest w odmianie 115 KM i 150 KM. W zależności od odmiany silnikowej skrzynia jest 6-biegowa manualna lub 7-biegowa dwusprzęgłowa automatyczna.
Seat Leon - cztery generacje kompaktowego hitu
Hybryda plug-in została oparta o silnik 1.4 TSI połączony z motorem elektrycznym. Moc systemowa wynosi 204 KM. Napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni DSG.
Seat Leon - cztery generacje kompaktowego hitu
Wszystkie cztery generacje Seata Leona.