Kamper Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Kiedy zgłodniejesz przyrządzisz ciepły posiłek w kabinie, a gdy dopadnie Cię zmęczenie ułożysz się na wygodnym łóżku. Dwa dni tu, trzy dni tam, tydzień jeszcze gdzieś indziej. Volkswagen California 6.1 Ocean jest jak wielofunkcyjny szwajcarski scyzoryk oraz gwarantuje nieskrępowaną wolność i absolutną niezależność.
Kamper na bazie osobowego vana
Volkswagen Transporter niezależnie od generacji jest bardzo częstym widokiem na naszych drogach. Jego osobowa odmiana kryjąca się pod nazwą Caravelle lub Multivan również dość mocno odznacza się w miejskim i podmiejskim krajobrazie. Minibus w odmianie z kanapą przekształcaną w łóżko, rozkładanym stolikiem i zabudową gastronomiczną to już California będąca kompaktowym kamperem, która jest rozwijana nieprzerwanie od 1988 roku.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Pomimo tego, że model California na pierwszy rzut oka nie różni się zbyt wiele od Multivana, w rzeczywistości jest autem o kompletnie innym przeznaczeniu. To samochód dla osób ceniących sobie aktywny tryb życia, wolność i niezależność. Nic dziwnego, że to bestsellerowy kamper odnoszący największe sukcesy na świecie wśród pojazdów tego typu.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Jaki jest Volkswagen California 6.1 Ocean wyposażony w arsenał sprytnych rozwiązań i dodatkową sypialnię „na piętrze”? W poszukiwaniu zalet i wad zabrałem Californię po liftingu na krótkie wakacje w Góry Świętokrzyskie i przekonałem się, że ten wóz może być domem wszędzie tam, gdzie można zaparkować.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Kempingowy Volkswagen California w drugiej połowie 2019 roku przeszedł modernizację. Pojazd zbudowany na bazie Volkswagena T6.1 zmienił się nieco z wyglądu, jest bardziej komfortowy oraz wyposażony w więcej systemów wsparcia kierowcy.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Od strony wizualnej California 6.1 wyróżnia się przeprojektowanym przodem. Atrapa masywnego grilla zgrabnie łączącego się z nowymi LED-owymi lampami oraz zderzak wyglądają znacznie nowocześniej. Z tyłu natomiast znalazły się LED-owe światła o charakterystycznym wzorze. Dodatkowo producent rozszerzył ofertę o nowe odcienie nadwozia i więcej wzorów aluminiowych felg.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Duże powierzchnie przeszklone, przesuwne drzwi z prawej strony oraz dobrze znany kształt nie wywołują zbyt wielkiego zainteresowania. Jedynie pojawiające się tu i ówdzie emblematy „California” oraz „Ocean”, a także przymocowana do dachu na stałe osłona rozwijanego namiotu, delikatnie zwracają na siebie uwagę.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
California zmienia całkowicie swoje oblicze w momencie zatrzymania się na biwaku. Unoszony ku górze dach budzi jasne i pewne skojarzenia z kamperami. Volkswagen California 6.1 Ocean to nie tylko mały kamper, ale i osobowy van, który sprawdzi się zarówno podczas długich wypraw, jak i w codziennym przemieszczaniu się.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Za rozkładanie i składanie dachu odpowiada całkowicie elektrohydrauliczny mechanizm. Całą operację wykonuje się łatwo z wnętrza samochodu. Po złożeniu wypada tylko na wszelki wypadek zawsze obejść auto wokół i zerknąć, czy czasem nie został gdzieś przycięty materiał i w razie potrzeby dokonać poprawki. Cierpliwości i użycia nieco siły wymaga zasunięcie rolety w otworze wejściowym w dachu, który potrafi się przyciąć krzywo ułożonym materiałem namiotu.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Miłośnicy aktywnego wypoczynku odnajdą się w tym pojeździe nawet z dwójką nieco podrośniętych dzieci. Californią uda się pozałatwiać codzienne sprawy i przede wszystkim wyruszyć w dalszą podróż. Trzeba jednak pamiętać, że pojazd z zabudową kuchenną ze względu na ograniczoną przestrzeń posłuży jako dom maksymalnie czterem osobom (tyle miejsc siedzących przewidziano w Californii 6.1 Ocean).
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
California w przeciwieństwie do Multivana, dostępna jest tylko z krótkim rozstawem osi. Krótkim czyli w przypadku tego modelu wynoszącym równo 3000 mm. Samo auto z długością wynoszącą 4904 mm, szerokością 1904 mm oraz wysokością 1990 mm nie należy do mikrusów. Na szczęście do podziemnych garaży o limicie 2 metrów wysokości auto wjeżdża.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Z boku Volkswagena Californii przytwierdzona do dachu może być sporych rozmiarów markiza (dopłata 2090 zł). Warto tutaj dodać, że z rozłożeniem jej bez większego problemu poradzi sobie jedna osoba. Elektryki tutaj nie ma i do tej operacji potrzebna jest korba i użycie siły mięśni.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Pod starannie rozłożoną markizą można zasiąść na dwóch turystycznych krzesełkach, które są wyposażeniem standardowym. Akcesoria te sprytnie się składają i są przechowywane w schowku umiejscowionym w klapie bagażnika. Stolik także będący na wyposażeniu składa się i jest przytwierdzony po wewnętrznej stronie przesuwnych bocznych drzwi.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Czy droga na biwak będzie równie przyjemna jak sam odpoczynek w miejscu docelowym, czy może okaże się drogą przez mękę? Okazuje się, że nawet na niezbyt równych drogach nie czuć użytkowego rodowodu tego samochodu. Zawieszenie zostało komfortowo zestrojone, a elektromechaniczny układ kierowniczy za priorytet stawia łatwość manewrowania, a nie precyzję prowadzenia.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Jeśli chodzi o napęd, biorąc pod uwagę charakter, gabaryty oraz masę własną auta (waga wynosi ponad 2,5 tony bez kierowcy), bardzo dobrym wyborem w Californii 6.1 Ocean będzie silnik wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 204 KM i 450 Nm. Z takim silnikiem jest łączona 7-biegowa skrzynia DSG oraz napęd na cztery koła 4MOTION, który w kryzysowych sytuacjach (na drodze oraz na kempingu) może okazać się niezastąpiony. Napęd może opcjonalnie zostać uzbrojony w blokadą tylnego mechanizmu różnicowego, uruchamianą manualnie przez kierowcę.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Mocny diesel w duecie ze skrzynią DSG bez zbędnego ociągania i marudzenia wykonują swoją pracę. Atrakcyjniej przedstawia się także kwestia rozwiązań dbających o bezpieczeństwo. Między innymi w Californi można liczyć na Cross Wind Assist, który przy dużym bocznym wietrze automatycznie ustabilizuje auto, czyniąc je jeszcze bezpieczniejszym. Na pokładzie znajdziemy również inne znane systemy tj. Lane Assit, Park Assit, Rear View Assist, czy Trailer Assist - system wspomagający kierowcę podczas manewrowania z przyczepą.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Volkswagen California 6.1 Ocean pozytywnie zaskakuje osiągami. Wysokoprężny silnik przy każdej wartości obrotowej jest chętny do współpracy, a skrzynia DSG stara się jak może, aby optymalnie dobierać przełożenia do sytuacji. Prędkości autostradowe? W takich warunkach California wcale nie dostaje zadyszki. Sprint od 0 do pierwszych 100 km/h trwa około 10 sekund, a prędkość maksymalna podawana przez producenta to 199 km/h. Nieźle jak na biwakowy wóz prawda?
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Volkswagenem Californią jeździ się jak wielką i nieco bardziej toporną osobówką. Wysokie nadwozie, wysoko umieszczony środek ciężkości oraz komfortowe zawieszenie nie namawiają do szybszego pokonywania zakrętów. Auto nieco usztywnia dostępne zawieszenie dynamiczne, ale zbyt odważna szarża będzie siać strach w oczach pasażerów i olbrzymi zamęt w szafkach pełnych nieroztropnie poukładanych przedmiotów. Wzorowa jest widoczność z fotela kierowcy, na co ogromny wpływ mają duże lusterka, wielkie okna oraz niezastąpiona kamera cofania współpracująca z czujnikami zbliżeniowymi. Wszystko to zdecydowanie ułatwia poruszanie się prezentowanym autem.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Volkswagen California jak na nowoczesny pojazd przystało, może mieć zawieszenie DCC wraz z wyborem profilu jazdy „Drive Select” wpływającym na charakter pracy podzespołów. Kierowca do dyspozycji ma pięć definiowanych trybów.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Ile pali Volkswagen California 6.1 Ocean z mocnym 2-litrowym TDI i napędem 4MOTION? Producent w folderze reklamowym informuje o średnim zużyciu paliwa na poziomie 8,7 l/100 km. Podczas mojego testu, na trasie z Warszawy w Góry Świętokrzyskie włącznie z drogą powrotną, korzystając z dróg z szybkiego ruchu i jeżdżąc obciążonym autem sporo na miejscu po wzniesieniach, po pokonaniu dystansu 500 km komputer pokładowy pokazał zużycie na poziomie 10,8 l/100 km. Powiększony do 80 litrów zbiornik paliwa gwarantuje spory zasięg.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Osoby odpowiedzialne za projekt Volkswagena Californii pomyślały o takiej rzeczy jak dodatkowe źródło zasilania. Samochód ma moduł elektryczny dla pojazdu kempingowego i można podłączyć go do zewnętrznej sieci energetycznej i korzystać z kilku gniazdek 230V dostępnych na pokładzie. Tuż obok zewnętrznego gniazda zasilającego usytuowano wlew wody do pokładowego zbiornika.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Spore wymiary zewnętrze oraz pudełkowate kształty mają swoje zalety. Przestrzeń w kabinie jest duża, a bagażnik ustawny. Pod półkę spokojnie wsuniemy walizki, a kolejne torby załadujemy na półkę. Najlepiej jednak będzie od razu rozlokować ubrania i różne przedmioty po dostępnych szafkach i nie wozić walizek zabierających cenne miejsce. W samym bagażniku poza wąską szafą ulokowaną z lewej strony, znalazł się kranik, do którego można podłączyć będący na wyposażeniu wężyk z syfonem. Dzięki tej funkcji uda się przemyć brudne przedmioty na kempingu, a nawet wziąć prysznic. Klapa kufra jest ciężka i trzeba użyć trochę siły do jej uniesienia.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
W Californi 6.1 kierowca i pasażer siedzą przed przeprojektowaną tablicą rozdzielczą. Auto po liftingu dostało cyfrowe zegary, nowy jest cały system multimedialny i pojawił się umieszczony przy podsufitce dodatkowy duży wyświetlacz odpowiedzialny za funkcje kempingowe.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Wyjątkowa pozycja siedząca kierowcy oraz pasażera z przodu i ogromna elastyczność aranżacji wnętrza to elementy rozpoznawcze Californii. Przednie fotele można łatwo obracać. Siedzenia mają regulowane kapitańskie podłokietniki, są wygodne i patrzy się z nich z góry na drogę. Wysoka pozycja za kierownicą poprawia widoczność oraz pozwala na relatywnie łatwe wyczucie samochodu.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
W Volkswagenie California 6.1 Ocean przestrzeń mieszkalna i sypialnia zostały starannie ulepszone i zoptymalizowane pod kątem łatwości przekształcania. Wszystko tutaj działa płynnie i nie trzeba wkładać dużo siły w przeobrażanie kabiny. Po podniesieniu namiotu możliwe jest także podniesienie sufitu w celu stania wyprostowanym w kabinie.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Przesuwana 2-osobowa kanapa spełnia się jako komfortowe miejsce podróży. Ma mocowania ISOFIX, a to oznacza, że można podróżować z dziećmi korzystającymi z fotelików. Trzeciego rzędu siedzeń nie ma. Z tyłu znajduje się składane łóżko, pod którym wygospodarowano miejsce na bagaże.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Bez wątpienia w Volkswagenie Californii argumentami nie do przecenienia na biwaku okażą się 42-litrowa lodówka, 2-palnikowa kuchenka gazowa ze szklaną osłoną, szafki na talerze i sztućce oraz zlewozmywak. Wszystko to działa jak należy, a kiedy się z tego nie nie korzysta, do dyspozycji jest całkiem pokaźny blat roboczy.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
W aucie jest pełno schowków, skrytek i półeczek. Turystyczny stolik składany w banalny sposób w ogóle nie przeszkadza podczas jazdy, a kiedy trzeba zjeść posiłek okazuje się niezastąpionym meblem. Tak naprawdę odkrywanie wszystkich tajemnic jakie kryje wnętrze dla osób nie znających auta zajmuje sporo czasu. Kabina Californii pełna jest praktycznych rozwiązań i przemyślanych funkcji, które przydadzą się podczas zarówno tych krótszych jak i dłuższych wojaży.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Łóżko składające się z 3-częściowego materaca po pełnym rozłożeniu (w tym celu należy wcześniej złożyć na płasko kanapę) może pochwalić się wymiarami 114x200 cm.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Pod kanapą znajduję się pokaźna szuflada, a zwieńczeniem całości są rozmieszczone tu i tam praktyczne lampki, które gdzieniegdzie są latarkami, lusterko zamocowane w jednej z szafek czy sejf zamykany na kluczyk ukryty w dnie szafy.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Raczej twarde i dość toporne plastiki użyte w wykończeniu mają jedną dużą zaletę. Bardzo łatwo jest je wyczyścić nawet po rozlaniu jakiegoś płynu. Również ich montaż śmiało można pochwalić. Kolorystyka wnętrza (deski rozdzielczej, tapicerki, zabudowy, podłogi) to w dużej mierze kwestia indywidualna. Volkswagen daje klientowi pole do popisu oferując kilka wariantów wykończenia otoczenia. Jasna tapicerka wraz z jasną podłogą wygląda ładnie, ale jest ciężka w utrzymaniu. Jeśli samochód będzie często używany, efektowny jasny kolor szybko przestanie lśnić czystością.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Po podniesieniu dachu i rozłożeniu namiotu uzyskujemy powierzchnię do spania o wymiarach 120x200 cm. O indywidualne oświetlenie namiotu dba zastosowana tam regulowana na elastycznym wysięgniku lampka LED.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Na łóżko dachowe wchodzi się przez otwór usytuowany nad przednimi fotelami. Niestety nie ma tu dedykowanej drabinki dlatego trzeba się nieco nagimnastykować, aby się tam wdrapać. W celu uzyskania intymności roletę można zasunąć. Jeśli położymy tam dzieci, warto skorzystać z siatki zabezpieczającej przed spadnięciem.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
O intymność pasażerów smacznie drzemiących w namiocie dbają okna zasuwane zamkiem błyskawicznym. Po ich otwarciu w celu uzyskania przewiewu do namiotu nie przedostaną się natrętne owady - okna są wypełniona drobną siatką.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Kompletnie przeprojektowany został wielofunkcyjny wyświetlacz znajdujący się na konsoli pod dachem. Teraz jest duży, kolorowy i dotykowy oraz ma dodatkowe pokrętło sterujące.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Wyświetlacz pod dachem klarownie prezentuje dane dotyczące aktualnego stanu samochodu. Można na nim sprawdzić m.in. poziom naładowania akumulatora, stan wody pitnej czy nieczystości w zbiornikach. To właśnie tutaj uruchamia się też lodówkę i ustawia poziom chłodzenia, operuje namiotem dachowym oraz ogrzewaniem postojowym.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Cyfryzacja objęła także zestaw wskaźników. Digital Cockpit w miejscu analogowych zegarów jest dostępny po raz pierwszy w tym modelu i kosztuje 1730 zł. Intuicyjność i łatwość obsługi tego rozwiązania są wzorowe.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Ekran maksymalnie ma przekątną 10,25 cala. Widok zegarów można ustawiać na kilka sposobów, w zależności od upodobań. M.in. niemal na całej powierzchni wyświetlacza uda się ustawić widok mapy. System nagłośnienia wnętrza również uległ modernizacji.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Zaktualizowano także system multimedialny ze zintegrowaną kartą eSIM, co otwiera drogę do świata mobilnych usług online. Menu systemowe legitymuje się dobrą czytelnością oraz przyjazną intuicyjnością obsługi. 9,2-calowy ekran przyjemnie reaguje na dotyk. Urządzenie „Discover Media Pro” z nawigacją oraz streamingiem i internetem wymaga dopłaty ponad 6 tys. zł.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Wydajna klimatyzacja dba o dobry klimat panujący we wnętrzu, a sam klimat może być bardziej intymny w momencie zasłonięcia rolet w oknach. Szyba czołowa także ma wbudowane rolety, a na boczne okna przypina się akcesoryjne zasłonki. Bez wątpienia jednym z argumentów nie do przecenienia na biwaku okaże się też ogrzewanie postojowe.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Wszystkie praktyczne rozwiązania zastosowane w Volkswagenie Californii 6.1 Ocean potrafią budzić podziw. Nie ulega wątpliwości, że ten pojazd został stworzony do długich tras i czerpania przyjemności z niezależności. Sprawny napęd poradzi sobie w trudnych sytuacjach. California skutecznie maskuje swoją użytkową naturę nie wydobywając ze swoich czeluści jakichś mało przyjemnych odgłosów podczas poruszania się nierówną drogą. Zarówno wyciszenie kabiny jak i komfort resorowania stoją na dobrym poziomie.
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Ile kosztuje California 6.1 z roku modelowego 2021? Najtańsza taka biwakowa wersja Coast startuje od 190 620 zł bez VAT (od 234 463 zł z VAT). W tej cenie otrzymamy auto z silnikiem 2.0 TDI 150 KM i manualną skrzynią 5-biegową. Lepiej wyposażona w podstawie California 6.1 Ocean to wydatek minimum 224 410 zł bez VAT (276 024 zł z VAT). Testowane auto przedstawione na zdjęciach, z topowym 204-konnym silnikiem, napędem 4MOTION i masą dodatków w wyposażeniu to koszt 333 820 zł bez VAT (410 598 zł z VAT).
Volkswagen California 6.1 Ocean 2.0 TDI 204 KM DSG7 4MOTION
Volkswagen California 6.1 Ocean to bardzo specyficzne auto w cenie małego mieszkania. To zdecydowanie biwakowóz przeznaczony dla ludzi, którzy wiedzą czego od niego oczekują i nie doszukują się na rynku nieruchomości obiektów, które mogliby nabyć zamiast takiego auta. To kompaktowy kamper umożliwiający łatwe i sprawne przemieszczanie, pozbawiony wielu ograniczeń, na jakie cierpią pełnoprawne, duże domy na kołach.