Spis treści
- Dopłaty do samochodów elektrycznych
- Wysokość dopłat do samochodów elektrycznych 2025
- naszEauto - kiedy ruszy program dopłat do samochodów? Terminy
- Najtańszy samochód elektryczny w Polsce
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił założenia programu naszEauto.
Dopłaty do samochodów elektrycznych
Z dopłat będą mogli skorzystać zarówno przedsiębiorcy (JDG) jak i osoby prywatne - w sumie do podziału będzie 1,6 mld zł, a bezzwrotne dofinansowanie ma objąć ok. 40 tys. pojazdów.
Dopłaty obejmą nowe samochody bezemisyjne, czyli elektryczne i wodorowe z kategorii M1, czyli do 9 miejsc siedzących. Jednocześnie w warunkach programu znalazł się punkt mówiący, że przebieg samochodu nie może być wyższy niż 6 tys. km.
Maksymalna cena pojazdu, który kwalifikuje się do programu, to 225 tys. zł netto (tj. bez VAT). Co ważne, dotacja będzie wypłacona tylko w formie refundacji po zakupie pojazdu lub po uiszczeniu opłaty wstępnej ustalonej w umowach leasingu/wynajmu długoterminowego i po podpisaniu protokołu przekazania pojazdu.
Wysokość dopłat do samochodów elektrycznych 2025
- Osoby fizyczne, zakup: 18 750 zł bazowej kwoty wsparcia + 10 tys. zł premia za zezłomowanie + 11 250 zł premia za niski dochód (do 135 tys brutto).
- Osoby fizyczne z kartą dużej rodziny, zakup: 30 tys. zł bazowej kwoty wsparcia + 5 tys. zł premia za zezłomowanie + 5 tys. zł premia za niski dochód.
- Osoby fizyczne, leasing/wynajem: do 30 tys. zł bazowej kwoty wsparcia + 5 tys. zł premia za zezłomowanie + 5 tys. zł premia za niski dochód.
- Jednoosobowe działalności gospodarcze, zakup: 30 tys. zł bazowej kwoty wsparcia + 10 tys. zł premia za zezłomowanie.
- Jednoosobowe działalności gospodarcze, leasing/wynajem: do 30 tys. zł bazowej kwoty wsparcia + 10 tys. zł premia za zezłomowanie.
naszEauto - kiedy ruszy program dopłat do samochodów? Terminy
Program realizowany będzie w latach 2025-2026, w tym:
- okres zawierania umów do 30 czerwca 2026 r.
- okres wydatkowania środków do 31 sierpnia 2026 r.
Nabór wniosków o objęcie wsparciem (wnioski) odbywać się będzie w trybie ciągłym w latach 2025-2026 (od 3 lutego 2025) do wyczerpania alokacji. Okres kwalifikowalności kosztów od 1 lipca 2024 r. do 31 marca 2026 r., w którym to poniesione koszty mogą być uznane za kwalifikowane.
- To prawdopodobnie ostatni tak duży budżet na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. Europa odchodzi od dotowania zakupu i prawdopodobnie Polska także nie będzie więcej dopłacać po wyczerpaniu budżetu nowego programu - zapowiedził wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta.
Najtańszy samochód elektryczny w Polsce
Najtańszym samochodem elektrycznym dostępnym na polskim rynku jest Dacia Spring, która w podstawowej wersji kosztuje 76 900 zł. Odliczając dofinansowanie w maksymalnej wysokości 40 tys. zł, możemy mieć nowego elektryka za jedyne 36 900 zł. Topowym producentem samochodów elektrycznych jest natomiast Tesla. Model 3 w podstawowej wersji kosztuje aktualnie 189 990 zł, a wraz z maksymalnym dofinansowaniem - 149 990 zł.
Tak mógłby wyglądać nowy, elektryczny Fiat 126p, wizualizacje: