2013 Skoda Octavia RS: Najszybsza w historii - ZDJĘCIA

2013-06-05 16:19

Koniec spekulacji na temat wyglądu, mocy i osiągów najnowszej generacji Skody Octavii RS. Wreszcie mamy możliwość poznania oficjalnych informacji na temat usportowionej odsłony bestsellerowego produktu z Czech. Auto otrzymało 2-litrowy 220-konny silnik, będący w stanie rozpędzić auto do pierwszej setki w 6,8 sekundy, i osiągnąć maksymalną szybkość 248 km/h!

Skoda Octavia RS zadebiutuje na festiwalu Goodwood Festival of Speed, w dniach 11-14 lipca. Wówczas firma pokaże zarówno odmianę liftback, jak również bardziej pojemne kombi. Pod względem stylistycznym postawiono na większą zadziorność. Z przodu zmieniono całkowicie zderzak z większymi wlotami powietrza, wypełnionymi siatką o strukturze plastra miodu. Uzupełnieniem są seryjne biksenonowe reflektory i na nowo wymodelowane światła przeciwmgielne. Z tyłu znalazł się wyrazisty czarny dyfuzor, z odważnymi trapezoidalnymi końcówki podwójnego układu wydechowego. Klapę bagażnika uzupełniono spoilerem, a nadkola wypełniono sportowymi wzorami obręczy ze stopów lekkich.

Zmiany nie ograniczyły się tylko do poprawionego designu nadwozia. Podróżujący w kabinie zasiądą w innych, lepiej wyprofilowanych na boki fotelach, trójramienna kierownica otrzymała nieco inny kształt, tak samo jak drążek zmiany biegów oraz dźwignia hamulca ręcznego. Sportowymi akcentami są także specjalne nakładki na pedały i progi ze stali nierdzewnej, jak też wszechobecne logo RS, podkreślające charakter.

>>> Skoda Octavia Combi III: Cena w Polsce startuje od 63 500 zł - ZDJĘCIA <<<

Tak samo jak w poprzedniczce, w gamie jednostek znalazł się silnik benzynowy i wysokoprężny. Jak to bywa w przypadku kolejnych ewolucji, wzrosła moc i osiągi, a dzięki licznym usprawnieniom, zużycie paliwa ma według producenta być niższe nawet o 19%. Motory to znane układy z najnowszego z Golfa 7 GTI. Benzynowy 2.0 TSI o mocy 220 KM (162kW), pozwala rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w 6,8 sekundy, a prędkość maksymalna dochodzi do 248 km/h. Wysokoprężny wariant 2.0 TDI dostarcza natomiast 184 KM (135 kW). Pierwsza setka pojawia się na liczniku w 8,1 s, a maksymalna szybkość to 232 km/h. Podstawową skrzynią będzie sześciobiegowa przekładnia manualna (w opcji dwusprzęgłowy automat), tak samo jak montowany standardowo system Start-Stop z odzyskiwaniem energii z hamowania.

Elektroniczny dyferencjał XDS razem z odpowiednio skalibrowaną kontrolą trakcji umożliwiają efektywne przełożenie mocy na asfalt. Wprost nieograniczony zapas przyczepności zapewnia obniżone zawieszenie, na które składają się kolumny MacPhersona z przodu i wielowahaczowy zestaw z tyłu. W trosce o jak największą precyzję prowadzenia i szybsze reakcje na komendy kierowcy, konstruktorzy zastosowali innowacyjny układ kierowniczy o zmiennej geometrii.