Ford F-150 Raptor zaprojektowany do szybkiej jazdy terenowej i skoków ponad muldami, pojawia się w kolejnym wcieleniu. Auto trzeciej generacji wykorzystuje mechaniczne i techniczne zaawansowanie oraz precyzję Raptora i wzbogaca ją o udoskonaloną technikę łączności. Nie od dziś wiadomo, że Amerykanie kochają pick-upy. Wielozadaniowy F-150 Raptor w Stanach Zjednoczonych, w ciągu ostatnich czterech lat przewyższył łączną sprzedaż całej gamy samochodów sportowych Porsche, a także wynik Chevroleta Corvette.
Testowaliśmy: Radość z jazdy pick-upem jest możliwa. Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue Bi-Turbo 213 KM AT10 4x4 - TEST, OPINIA
Nowy F-150 Raptor debiutuje z całkowicie przeprojektowanym układem jezdnym. Przekonstruowany układ obejmuje kompletnie nowe, pięciowahaczowe tylne zawieszenie, opracowane specjalnie dla Raptora i zaprojektowane tak, aby zapewnić większą kontrolę i większą moc przenoszoną na podłoże oraz większe możliwości w trudnym terenie przy dużych prędkościach. Konstrukcja zawieszenia w połączeniu z bardziej wyrafinowanym oprogramowaniem zarządzającym pracą silnika oznacza, że samochód może przekazać większy moment obrotowy na tylne koła, aby szybciej ruszyć z miejsca, uzyskać lepsze przyspieszenie i precyzyjniejszą reakcję na zmiany położenia przepustnicy, jednocześnie zapewniając komfort, stabilność, dobre prowadzenie, kontrolę i przyczepność przy dużej prędkości.
Skuteczne pokonywanie zagłębień terenu i lądowanie po skokach umożliwiają amortyzatory nowej generacji FOX Live Valve z wewnętrznym skróconym obiegiem i z najnowocześniejszym sterowaniem elektronicznym, oferujące regulację tłumienia w zależności od pozycji tłoka w amortyzatorze. Największe amortyzatory, jakie kiedykolwiek zastosowano w Raptorze zostały zaprojektowane tak, aby były bardziej odporne na obciążenia termiczne i jeszcze szybciej reagowały na zmiany terenu, co daje większą pewność podczas dłuższej jazdy po pustyni. Większe korpusy amortyzatorów o średnicy 3,1 cala, wykonane z anodyzowanego aluminium, są wypełnione nowym płynem o niskich oporach tarcia, zaprojektowanym specjalnie w celu zmniejszenia strat wewnątrz amortyzatora. Służy to poprawie komfortu jazdy zarówno w terenie, jak i na asfalcie. Odczyty z czujników położenia zawieszenia i innych czujników rozmieszczonych wokół samochodu wpływają na niezależną zmianę współczynnika tłumienia każdego z amortyzatorów. Dzieje się tak do 500 razy na sekundę.
Po raz pierwszy Raptor jest dostępny z 35- lub 37-calowymi oponami – największymi, jakie fabrycznie montuje się w segmencie lekkich, pełnowymiarowych pick-upów. Są to specjalnie zaprojektowane opony BFGoodrich All-Terrain T/A KO2, zapewniające maksymalną trakcję i sterowność. Raptor na 35-calowych oponach pokonuje 30-centymetrowe przeszkody, z kątem natarcia 31 stopni, maksymalnym kątem zejścia 23,9 stopnia i z kątem rampowym 22,7 stopnia. Raptor z 37-calowymi oponami dysponuje prześwitem 33 centymetry, kątem natarcia 33,1 stopnia, maksymalnym kątem zejścia 24,9 stopnia oraz kątem rampowym 24,4 stopnia.
Sprawdziliśmy: Ford Transit Trail w starciu z bestią ze wschodu! Jak poradził sobie duży dostawczak? TEST, OPINIA
Raptor dostępny w konfiguracji z długą kabiną (SuperCrew) i z rozstawem osi 368 cm, ma pełną ramę z przekrojów zamkniętych wykonaną ze stali o podwyższonej wytrzymałości oraz wysokowytrzymałe nadwozie ze stopu aluminium i kompozytów spełniające wojskowe standardy. Bardziej wytrzymałe zawieszenie, mocniejsze, wyżej położone mocowania amortyzatorów i punkty mocowania tylnych wahaczy mają za zadanie wytrzymać ostrą jazdę w terenie.
Ford F-150 Raptor jest napędzany mocnym silnikiem 3.5 V6 EcoBoost twin-turbo. Benzynowy motor współpracuje z 10-biegową automatyczną przekładnią, połączoną z innowacyjną skrzynią rozdzielczą, zmieniającą rozdział momentu obrotowego w zależności od potrzeb. Standardowy tylny mechanizm różnicowy z elektroniczną blokadą i opcjonalny przedni mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu TORSEN otrzymały przełożenia 4:10. Maksymalna ładowność wzrosła o 90 kilogramów, do 635 kilogramów, podczas gdy maksymalna siła uciągu również wzrasta o 890 niutonów, do 36500 niutonów uciągu „na haku”.
Sprawdź również: Duże Fordy Transity wjeżdżają na robotę. Dostawczaki teraz z DMC 5 ton
Układ wydechowy o średnicy trzech cali dostał w konstrukcji aktywne zawory pozwalające na modulację dźwięku. Kierowca może skonfigurować cztery tryby poziomu głośności - Cichy, Normalny, Sportowy i Baja. Można wybrać też jeden z siedmiu trybów jazdy systemu Terrain Management w celu dopasowania auto do aktualnych warunków: Slippery (śliskie podłoże), Tow/Haul (holowanie), Sport, Normal, Off- Road, Baja i Rock Crawl (jazda po skałach). Tryby jazdy dostosowują wyczucie układu kierowniczego, zachowanie skrzyni biegów, kontrolę stabilności, dźwięk aktywnego układu wydechowego, aktywny system tłumienia, mapowanie przepustnicy i punkty zmiany biegów, a także wyświetlacz w cyfrowym zestawie wskaźników.
Przy pojemności zbiornika paliwa wynoszącej 136 litrów, Raptor ma zasięg ponad 800 kilometrów bez tankowania. Zastosowany na pokładzie system Pro Power Onboard daje możliwość wykorzystania samochodu jako mobilnego generatora energii elektrycznej. Raptor może zostać zamówiony z generatorem o mocy 2,0 kilowatów przydatnym do zasilania elektronarzędzi, oświetlenia na kempingu, czy innych urządzeń.
Bogate wyposażenie
Nowy F-150 Raptor debiutuje z zaawansowanym technicznie kokpitem, zapewniającym komfort. Kierownicę wyposażono w laserowo wygrawerowane logo, górny znacznik centrujący oraz aluminiowe łopatki do zmiany biegów. Fotele z bardzo solidnym podparciem bocznym można w opcji wymienić na skuteczniejsze kubełkowe fotele Recaro. Nowy standardowy, konfigurowalny 12-calowy, cyfrowy zestaw wskaźników zawiera duży obszar informacji wyświetlanych na żądanie kierowcy, z grafiką i animacjami charakterystycznymi dla Raptora, danymi terenowymi i nawigacją prowadzącą od skrętu do skrętu. Standardem jest też nowy, 12-calowy ekran centralny z możliwością dostosowania do potrzeb użytkownika, który pozwala na podzielenie ekranu i jednoczesne sterowanie wieloma systemami, w tym nawigacją, muzyką czy funkcjami samochodu.
Zdalne aktualizacje bezprzewodowe zapowiadają ogromny potencjał Raptora, który z czasem może zyskiwać nowe możliwości i podnosić sprawność systemów. Możliwe jest aktualizowanie map szlaków i systemu Trail Turn Assist, co może dodać jeszcze więcej zdolności pokonywania trudnego terenu. Kierowca może sterować swoim Raptorem za pomocą aplikacji mobilnej FordPass, która zdalnie zablokuje lub odblokuje zamki pojazdu, pomoże sprawdzić ciśnienie w oponach, poziom paliwa, a także umożliwi sterowanie nowymi funkcjami przeznaczonymi dla pick-upów, jak oświetlenie strefowe, system ostrzegania o kradzieży przyczepy, system kontroli świateł przyczepy oraz opcjonalny generator Pro Power Onboard. Aktualizacje bezprzewodowe mogą rozbudować FordPass o unikalne funkcje, przydatne w czasie wycieczek w najbardziej niedostępne miejsca.
Standardowy system SYNC 4 obejmuje bardziej naturalne sterowanie głosowe, a także mapowanie w czasie rzeczywistym i dostosowywanie zawartości informacji wyświetlanych na żądanie. Klienci mogą bezprzewodowo podłączać swoje smartfony bez korzystania z łącza USB, co zapewnia bezproblemową integrację z Apple CarPlay lub Android Auto, a także z aplikacjami SYNC AppLink, takimi jak Ford+Alexa. O oprawę dźwiękową każdej przygody najlepiej zadba opcjonalny 18-głośnikowy system dźwiękowy B&O Unleashed firmy Bang & Olufsen.
Opcjonalny zestaw kamer 360 stopni umożliwia obserwację przeszkód znajdujących się dookoła pojazdu, a widok z przodu umożliwia dynamiczne wyświetlanie w czasie rzeczywistym pokonywanego terenu, co pozwala ograniczyć konieczność zatrzymywania się w celu skorzystania z pomocy obserwatora. Wygodny przycisk na desce rozdzielczej aktywuje kamery 360 stopni i kamerę cofania.
Model F-150 Raptor nowej generacji będzie produkowany w zakładzie Forda Dearborn Truck Plant w Dearborn w stanie Michigan (USA).