Modele Hondy z oznaczeniem Type R zawsze były wierne zasadom puryzmu koncepcyjnego – minimalizacja masy przy maksymalizacji mocy, usprawnione zawieszenie, responsywność, stabilność, dynamika i skuteczne hamulce.
Nazwa Type R pojawiła się po raz pierwszy w roku 1992 wraz z debiutem 1. generacji modelu NSX Type R. Celem Hondy było stworzenie samochodu zapewniającego oszałamiające doznania z jazdy oraz prędkość samochodu wyścigowego, napędzanego silnikiem 3.0 V6 o mocy 280 KM. Szeroko zakrojony program redukcji masy pozwolił "zdjąć" ze standardowego modelu NSX aż 120 kg – jednym z zabiegów była zamiana oryginalnych foteli skórzanych z elektryczną regulacją na kompozytowe fotele Recaro.
NSX Type R
Wtedy po raz pierwszy na seryjnym aucie Hondy pojawił się czerwony emblemat Hondy i lakier nadwozia Championship White, a w środku – czerwona tapicerka. To połączenie kolorystyczne było hołdem wobec tradycji Hondy w Formule 1 – takie barwy nosiły jednoosobowe bolidy Honda RA271 i RA272. Pierwszy z nich był pierwszym w historii japońskim samochodem, który się ścigał w F1, zaś drugi – pierwszym japońskim autem, które wygrało wyścig Grand Prix w Meksyku, w 1965 r. Oba auta były białe ze "słonecznym akcentem" – jak na japońskiej fladze – i ustanowiły ikoniczny wzorzec dla przyszłych modeli Type R.
Integra Type R
W roku 1995 Honda zaprezentowała 1. generację modelu Integra Type R, oficjalnie dostępnego tylko na rynku japońskim. Jej 200-konny, rzędowy, 4-cylindrowy silnik VTEC kręcił się do 8000 obr./min i zapoczątkował ogromne zainteresowanie modelami Type R. Ta wersja była lżejsza od standardowej Integry, ale z zachowaniem jej sztywności strukturalnej. Auto wyposażono w krótko zestopniowaną, 5-biegową skrzynię manualną oraz ulepszone zawieszenie i bardziej wydajny układ hamulcowy.
Civic Type R
Dostępna tylko na rynku japońskim Honda Civic Type R z roku 1997 była napędzana słynnym silnikiem 1.6 B16 – pierwszym seryjnym silnikiem w masowej produkcji, który rozwijał moc jednostkową 100 KM z 1 litra. Type R miał sztywniejszą konstrukcję, zawieszenie na podwójnych trójkątnych wahaczach poprzecznych, ulepszone hamulce i heliczny mechanizm różnicowy o ograniczonym uślizgu.
Europejskim klientom po raz pierwszy oficjalnie zaoferowano Type R w 1998 r. Była to Integra Type R napędzana ikonicznym, 4-cylindrowym silnikiem 1.8 VTEC, rozwijającym moc 190 KM i kręcącym się do 8000 obr./min. W europejskich wersjach, pogoń za obniżaniem masy doprowadziła nawet do zastosowania cieńszych szyb w oknach.
Accord Type R
Pierwszy 5-drzwiowy model Type R zaprezentowany został w roku 1999. Accord Type R był wyposażony w sztywniejsze nadwozie i zawieszenie, bardziej wydajny układ hamulcowy i mechanizm różnicowy o ograniczonym uślizgu. Był też wyposażony w podwójny układ wydechowy i opcjonalnie – w tylny spojler.
W roku 2001 r. zadebiutowała na rynku japońskim 2. generacja Integry Type R oraz 2. generacja Civica Type R, który był pierwszym modelem Type R wyprodukowanym w brytyjskiej centrali Honda UK Manufacturing (HUM) w Swindon. Wersja przeznaczona na rynek japoński, pod wieloma względami inna od modelu brytyjskiego, również była wytwarzana w HUM.
Karbon w Type R
W roku 2002 zadebiutowała w Japonii 2. generacja NSX Type R, jako kontynuacja filozofii wywodzącej się z wyścigów. Użyto w niej na wielką skalę karbonu, by obniżyć masę, w tym do budowy dużego skrzydła tylnego oraz pokrywy silnika z wielkim wlotem powietrza. Jest to najrzadziej spotykany model Hondy z emblematem Type R.
W marcu 2007 r. zadebiutowała 3. generacja Civica Type R, oferowana w dwóch wariantach. Japońskim klientom proponowano samochód z nadwoziem 4-drzwiowym i silnikiem 2.0 VTEC o mocy 225 KM z niezależnym zawieszeniem tylnym, podczas gdy na rynku europejskim oferowano 5-drzwiowy hatchback z 201-konnym silnikiem 2.0 VTEC, kręcącym się do 7800 obr./min.
i-VTEC Turbo
w 2015 roku pojawiła się 4. generacja Civica Type R, wyposażona w wiele rozwiązań zastosowanych po raz pierwszy. Najważniejszym z nich był pierwszy w historii silnik VTEC z turbodoładowaniem – najbardziej ekstremalny i wyczynowy silnik stosowany w Type R, który rozwijał moc 310 KM przy 6500 obr./min i oferował maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 2500 obr./min. Optymalizacja własności jezdnych opierała się na systemie adaptacyjnych amortyzatorów przy wszystkich kołach oraz na nowatorskich, dwuosiowych kolumnach resorujących przedniej osi.
Wprowadzono zupełnie nowy tryb pracy "+R", pozwalający kierowcy aktywować o wiele bardziej intensywnie sportowe zachowania – w tym bardziej agresywne reakcje silnika i układu kierowniczego oraz nastawy amortyzatorów. W trakcie procesu konstrukcyjnego, Civic Type R 4. generacji ustanowił nowy rekordowy czas okrążenia na Północnej Pętli Toru Nurburgring dla seryjnych aut przednionapędowych.
Skonstruowana od podstaw, by zapewnić najbardziej ekscytujące doznania w segmencie hot-hatchy, Civic Type R 5. generacji z silnikiem i-VTEC Turbo jest pierwszym prawdziwie "globalnym" modelem Type R. W przeciwieństwie do poprzednich wersji, których specjalne warianty oferowane były wyłącznie na rynku japońskim lub europejskim, nowy Type R będzie eksportowany na cały świat.