50 lat legendarnego silnika Mazdy – co dalej z Wanklem?

2017-05-30 16:27

Pół wieku temu japoński producent pochwalił się sportowym – i kultowym dzisiaj – modelem Cosmo Sport. To od niego zaczęła się historia Mazdy rozwijającej jeden z najciekawszych silników na rynku, który finalnie został pokonany przez normy spalin.

Cosmo Sport jest dzisiaj niezwykle rzadkim autem – wyprodukowano zaledwie 1176 egzemplarzy. Nie był to jednak pierwszy samochód napędzany silnikiem Wankla. Takie rozwiązanie wprowadziło na drogi NSU w 1963 roku. Sam patent na układ z wirującym tłokiem został zarejestrowany jeszcze przed II wojną światową.

Zobacz też: Jeździmy nową Mazdą CX-5!

Silniki Wankla znalazły się nawet, z biegiem czasu, w Ładzie, ale to Mazda jest bezsprzecznie kojarzona z tą technologią. Sprzedała ona przecież ponad 2 miliony aut z motorami Wankla - między innymi kultową RX-7 czy RX-8. Nie można zapomnieć o ekstremalnej 787B, która wygrała dwudziestoczterogodzinny wyścig Le Mans wyniosła Mazdę i Wankla na szczyt. Co ciekawe, silnik z wirującym tłokiem sprawdzał się też w autobusach.

Jednostka nie była jednak wyjątkowo oszczędna, nie generowała zdumiewającej wartości niutonometrów i była kapryśna w eksploatacji (łatwo było ją zalać, a uszczelki nie były trwałe), lecz jej konstrukcja opierała się na kilku elementach oraz niezwykłej prostocie. Finalnie jednak na zniknięcie Wankla z rynku miały wpływ przepisy dotyczące czystości spalin.

Pisaliśmy o: Mazda otwiera pierwsze muzeum w Europie

Mazda najwyraźniej nie daje za wygraną, bowiem w czasopiśmie wydawanym przez producenta (pod tytułem Zoom-Zoom) można przeczytać, że "bez silnika rotacyjnego nie byłoby Mazdy, bez Mazdy nie ma jednostki Wankla".

Istnieje spore prawdopodobieństwo, że silnik z wirującym tłokiem powróci na drogi gdy zostanie zaprezentowana produkcyjna wersja auta o nazwie RX-Vision. Ma to nastąpić około 2020 roku, a samochód wykorzystywałby Wankla do generowania prądu. W takim scenariuszu (pracy na stałych obrotach) ten silnik sprawdza się doskonale.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku