Rekord 6 milionów silników 1.3 MultiJet świadczy o ogromnym sukcesie tego małolitrażowego silnika. Konstrukcja to cztery cylindry w rzędzie, 16 zaworów i łączna pojemność skokowa 1248 cm3. W tej produkowanej od 2003 roku jednostce po raz pierwszy na świecie została zastosowana technologia MultiJet, będąca ewolucją systemu Common Rail, opracowanego przez koncern Fiata w 1997 roku. Ciągłe udoskonalenia konstrukcyjne sprawiły, że silnik 1.3 MultiJet (aktualnie produkowany w najnowszej wersji tej technologii, znanej na świecie pod nazwą MultiJet II), dostępny jest w wersjach o różnej mocy: od wersji z turbosprężarką o stałej geometrii (75 KM) po wersję z turbosprężarką o zmiennej geometrii (od 85 do 95 KM).
Sprawdź też: Fiat 500 z numerem 1 500 000 z tyskiej fabryki FCA Poland
Produkowany od 2003 roku ten małolitrażowy silnik diesla, obecnie jest oferowany w trzech wariantach: EURO-4, EURO-5, EURO-6. Doskonała konstrukcja i wysoka jakość wykonania umożliwia przeglądy serwisowe co 35000 kilometrów, a trwałość układu rozrządu wynosi 250 000 kilometrów przebiegu. Wersja silnika EURO-6 Full została wyposażona w dodatkowy układ EGR niskiego ciśnienia. Zastosowano również dodatkowy układ regulacji ciśnienia układu olejowego VDOP.
Jednostka 1.3 MultiJet była zdobywcą prestiżowej nagrody "Engine of the Year 2005" w kategorii silników o pojemności skokowej 1.0-1.4 litra. Zakład w Polsce produkuje również inny innowacyjny silnik 0.9 TwinAir, nagrodzony tytułem "International Engine of The Year 2011".
Dziś silnik 1.3 MultiJet montowany jest w wielu samochodach z gamy FCA. Można go znaleźć w Fiatach: Panda, Punto, Qubo, Doblo, Strada, Fiorino, 500, 500L, 500X, Tipo, a także w Lancii Ypsilon oraz Alfie Romeo MiTo. Motor stosowany jest też w pojazdach konkurencyjnych marek - Oplu Combo, Fordzie Ka, a także w Suzuki SX4.
Polub SuperAuto24.pl na Facebooku