Historia AMG sięga połowy lat 60. poprzedniego stulecia, kiedy dwóch dwudziestokilkuletnich niemieckich inżynierów pracujących wówczas dla Mercedesa, chciało stworzyć sportowy silnik dla modelu 300 E. Niestety, projekt ten nie został skończony w firmowym warsztacie, ponieważ zarząd marki chciał być kojarzony z komfortem i mocą, a nie wyścigami.
QUIZ. Fascynują cię samochody AMG? Sprawdź, ile wiesz o ich historii
Zamiłowanie Aufrechta i Melchera do sportów motorowych było silniejsze od porażki, dlatego po miesiącach pracy w domu, a następnie w garażu, udało im się skończyć swój projekt - odchudzony i wzmocniony Mercedes 300 SE był gotowy na wyścig. Auto wygrało w 10 zawodach German Touring Car Championship, jednak zarząd nie widział w tym przyszłości. Dla dwójki inżynierów był to jasny sygnał, że w Mercedesie nikt ich nie doceni. Rok później Aufrecht opuścił firmę, a tuż za nim Melcher.
Narodziny AMG
W 1967 roku niedaleko niemieckiego miasta Stuttgart powstała firma Aufrecht Melcher Grossaspach, która przez pierwsze cztery lata realizowała wyłącznie autorskie projekty w swoim niewielkim biurze. Klientów nie było wielu, ale rezygnacja nie wchodziła w grę. W końcu na warsztat trafił rozbity Mercedes 300 SEL, który został zakupiony za ułamek ceny rynkowej. Doprowadzenie go stanu użytku swoje trwało, ale ostatecznie w 1971 roku po licznych modyfikacjach wystartował na torze Spa-Francorchamps.
Decydujący wyścig
Ogromny, ciężki i mało zwrotny Mercedes 300 SEL AMG z silnikiem o pojemności 6.8-litra pojawił się na torze pomimo faktu, że nikt poza samymi założycielami nie pokładał w nim żadnych nadziei. Ku zaskoczeniu wszystkich, ręcznie zmodyfikowany SEL zdołał wygrać nie tylko w swojej kategorii, ale również w ogólnej klasyfikacji 24-godzinnego wyścigu zajął drugie miejsce. Tego dnia o AMG zrobiło się bardzo głośno, a klienci zaczęli pragnąć sportowych Mercedesów.
Od tamtej chwili AMG przez lata poszerzało swoje horyzonty, zbudowało drugą fabrykę i zatrudniło więcej ludzi, dzięki czemu wyprzedzało niemieckiego giganta motoryzacyjnego na każdym kroku. Zarząd Mercedesa świadomy zagrożenia, w 1988 roku zaproponował braciom współpracę. Początkowo partnerstwo ograniczało się wyłącznie do sportów motorowych, jednak po odniesieniu 50 zwycięstw, Mercedes w 1990 roku podjął z AMG pełną współpracę. W tym samym czasie otworzyła się trzecia fabryka, a firma AMG miała za swoimi plecami aż 400 pracowników. Następnie w 2005 roku całość trafiła w ręce koncernu Daimler AG.
50 lat później…
O samochodach sygnowanych logo AMG wie dzisiaj cały świat. Wszystko dzięki odwadze i pasji dwóch niemieckich inżynierów, którzy chcieli tylko realizować swoje marzenia. Po blisko 50 latach istnienia marki w ofercie niemieckiego producenta jest aż 38 sportowych samochodów Mercedes-AMG, a ich liczba wraz popytem systematycznie rośnie.
Sprostać wymaganiom - AMG Brand Center
Choć to nie jest takie oczywiste, Polska jest jednym z największych rynków sprzedaży modeli AMG na świecie. Od 2017 roku w polskich salonach sprzedano ponad 4,5 tys. pojazdów AMG, co pozwoliło zająć nam 4. miejsce w europejskim rankingu sprzedaży i 13. miejsce w rankingu światowym. Najchętniej kupowane modele w Polsce to kolejno Mercedes-AMG GT 4-Door Coupe, Mercedes-AMG G 63 oraz "Baby AMG" Mercedes-AMG A 35 4MATIC. W dodatku z roku na rok jest coraz lepiej, co potwierdza 9 procentowy wzrost sprzedaży względem roku 2018.
Aby sprostać wymaganiom klientów, w Gdańsku przy Alei Grunwaldzkiej 493 powstał pierwszy w Europie i piąty na świecie punkt sprzedaży samochodów marki Mercedes-AMG - AMG Brand Center. Na dwóch kondygnacjach salonu są wyeksponowane wszystkie modele AMG, a wystrój całej placówki nawiązuje do wyścigowego DNA marki. Na pierwszym piętrze znajdują się bazowe warianty rodziny AMG, począwszy od wariantów 35, aż po największe sportowe SUV-y. Drugie piętro jest z kolei przeznaczone do organizacji wydarzeń i prezentacji modeli o najwyższych osiągach, takich jak Mercedes-AMG GT R czy Mercedes-AMG GT 4-Door Coupe. Nadmorski salon, tak samo jak te zlokalizowane w Tokio, Sydney, Pekinie i Szanghaju, charakteryzuje się oknem wystawowym o nazwie Oko AMG (ang. AMG Eye), w którym można zobaczyć najbardziej efektowne modele w portfolio AMG.
Mercedes-AMG A 45 4MATIC + & Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC+
Wraz z oficjalnym otwarciem AMG Brand Center Gdańsk, do sprzedaży trafiają najgorętsze do tej pory kompaktowe modele AMG, takie jak A 45 i CLA 45, których 2-litrowy silnik przy oznaczeniu 45 generuje 387 KM i 480 Nm momentu obrotowego, a przy oznaczeniu 45 S aż 421 KM i 500 Nm. Jest to nie tylko najlepszy wynik w klasie, ale także największa moc, jaką człowiek kiedykolwiek wycisnął z 4-cylindrowej, turbodoładowanej jednostki benzynowej o pojemności 2-litrów.
Dowiedź się więcej o Mercedesie-AMG A 45 S & CLA 45 S!
Silniejsze warianty A 45 S i CLA 45 S są wyposażone w inteligentny napęd na cztery koła 4MATIC+ i 8-biegową skrzynię automatyczną AMG Speedshift, które pozwolą przyśpieszyć od 0 do 100 km/h w czasie 3,9 (A 45 S) i 4 sekund (CLA 45 S). Warianty 45 mogą się pochwalić prędkością maksymalną na poziomie 250 km/h, zaś te z literą S na końcu posiadają podniesioną poprzeczkę do 270 km/h.
Mercedes-AMG GLB 35 4MATIC
Do gorącej Klasy A i CLA dołączy także najnowszy rodzinny SUV Mercedes-AMG GLB 35, który pomimo 7-miejsc i niespotykanej do tej pory praktyczności w klasie samochodów kompaktowych, cieszy sportowymi osiągami. W tym wypadku mowa o mocy 306 KM i 400 Nm momentu obrotowego z 2-litrowej, turbodoładowanej jednostki. Za przeniesienie napędu na wszystkie cztery koła służy system 4MATIC, który w połączeniu z dwusprzęgłową 8-biegową skrzynią automatyczną AMG SPEEDSHIFT DCT 8G rozpędzi auto od 0 do 100 km/h w 5,2 sekundy. Prędkość maksymalna podobnie jak w sportowej Klasie A i CLA została ograniczona do 250 km/h.
Poznaj szczegóły Mercedesa-AMG GLB 35 4MATIC!
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupe
Samochody kompaktowe cieszą się dużym zainteresowaniem, jednak klienci coraz chętniej przesiadają się do masywnych SUV-ów. Jednym z nich jest nowy Mercedes GLE po faceliftingu, który podobnie jak swój poprzednik doczekał się wariantu AMG. Pod maską wariantu 53 4MATIC+ Coupe pracuje turbodoładowany, 3-litrowy rzędowy silnik benzynowy o mocy 435 KM i 520 Nm momentu obrotowego. Jednostkę wspiera także 48-Voltowa instalacja elektryczna EQ Boost, generująca dodatkową moc 22 KM i 250 Nm momentu obrotowego. W połączeniu z 9-biegową skrzynią automatyczną AMG SPEEDSHIFT TCT 9G GLE 53 przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 5,3 sekundy. Prędkość maksymalna również została ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
Przeczytaj więcej o Mercedesie-AMG GLE 53 Coupe 4MATIC+!
Na chwilę obecną wyceniony został wyłącznie model CLA 45 i CLA 45 Shooting Brake w wariantach standardowych oraz w wariantach 45 S. Mercedesa-AMG CLA 45 możemy mieć już od 262 tys. złotych, natomiast do praktyczniejszej odmiany Shooting Brake będziemy musieli dopłacić kolejne 5200 złotych. Z kolei warianty 45 S z uwagi na swoje bezkonkurencyjne osiągi startują od 281 300 zł za wariant Coupe i od 286 500 zł za wariant Shooting Brake. Ceny pozostałych zaprezentowanych modeli poznamy już najprawdopodobniej lada moment.