Audi A1 zadebiutowało w 2010 roku. Po ośmiu latach na drogi wyjeżdża druga generacja kompaktowego modelu. Nowe Audi A1 Sportback charakteryzuje się dynamiczną stylistyką, rozbudowanym systemem infotainment oraz systemami wsparcia kierowcy rodem z modeli klasy wyższej.
Stylistyka zewnętrzna
Stylistyka nowego Audi A1 Sportback już na pierwszy rzut oka pozwala rozpoznać, że jest to prawdziwe Audi. Samochód urósł wzdłuż i wszerz. Jego wymiary zewnętrzne to 4,03 m długości, 1,74 m szerokości i tylko 1,41 m wysokość. Dzięki szerokiemu rozstawowi kół i krótszym zwisom, sylwetka auta sprawia wrażenie usportowionej. Szeroka i nisko osadzona osłona chłodnicy Singleframe dominuje w wyrazistym froncie.
Linia wyposażeniowa S line jeszcze bardziej podkreśla sportowy charakter auta. Do jej elementów należą m.in. większe wloty powietrza, dodatkowe listwy progowe, wydłużona szczelina z dwoma żebrami poniżej maski silnika oraz większy tylny spojler. Mocny silnik można dodatkowo rozpoznać po podwójnej końcówce rury wydechowej.
A1 Sportback może występować w jednym z 11 kolorów nadwozia. Na życzenie dach może mieć kolor kontrastowy. Inną barwę mogą mieć też obudowy bocznych lusterek, boki spojlera przedniego oraz listwy boczne.
Nowe wnętrze
"Najbardziej sportowe wnętrze w klasie kompaktowej" – taki był cel stylistów. Stąd wnętrze jest skupione na kierowcy. Uwagę we wnętrzu przykuwają kształty i formy nawiewów oraz cyfrowej deski rozdzielczej. Konsola środkowa i opcjonalny wyświetlacz MMI touch są zwrócone ku kierowcy pod kątem 13 stopni.
Nowe A1 Sportback oferuje znacznie więcej przestrzeni, a tym samym większy komfort dla kierowcy i pasażerów. Mimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych i sportowej linii dachu, osoby dorosłe mają z tyłu A1 Sportback dużo miejsca na nogi i głowę. Wielkość bagażnika wzrosła o 65 litrów (teraz wynosi 335 litrów). Po złożeniu oparcia tylnej kanapy wzrasta aż do 1090 litrów. Co ciekawe, szerokość między wnękami kół wewnątrz bagażnika wynosi dokładnie jeden metr.
Silniki
Gama Audi A1 Sportback obejmuje wydajne jednostki TFSI o mocy od 95 KM do 200 KM. Silniki podstawowe to małolitrażowe jednostki trzycylidrowe o pojemności skokowej jednego litra. Topowe to jednostki czterocylindrowe o pojemności skokowej 1,5 lub 2 litrów. Dla wszystkich jednostek napędowych Audi oferuje manualną skrzynię biegów lub dwusprzęgłową, siedmiobiegową, automatyczną skrzynię S tronic. Wyjątkiem jest silnik 40 TFSI, z którym standardowo współpracuje sześciobiegowa przekładnia automatyczna S tronic.
Sportowe zawieszenie
Audi oferuje dla nowego A1 Sportback trzy różne konfiguracje zestrojenia zawieszenia. Obok zawieszenia standardowego, opcjonalnie dostępne jest sztywniejsze zawieszenie sportowe. Regulowane amortyzatory przekształcają zawieszenie sportowe w jeszcze wyższą jego wersję.
Dwa pakiety dynamiczne łączą różne elementy wyposażenia opcjonalnego, by nadać modelowi A1 Sportback jeszcze bardziej sportowy charakter. W ich skład wchodzą sportowe podwozie, czerwone zaciski i powiększone tarcze hamulcowe. Pakiet dynamiczny "Performance" obejmuje ponadto regulowane amortyzatory, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select i oscylator dźwiękowy.
Cztery tryby jazdy
Audi A1 Sportback posiada na pokładzie system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Kierowca może wybrać w nim jeden z czterech trybów pracy: auto, dynamic, efficiency lub individual, i w ten sposób wpływać na charakterystykę prowadzenia.
W podstawowej konfiguracji, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select ingeruje w charakterystykę pracy wspomagania układu kierowniczego i silnika. Także elementy opcjonalne, takie jak automatyczna skrzynia biegów S tronic, korzystający z radaru adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z funkcją Stop&Go, tempomat konwencjonalny, system start-stop, dźwięk pracującego silnika i zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami, są sprzężone z systemem wyboru dynamiki jazdy.