Odświeżone Audi A3 już na początku maja trafi do sprzedaży. Pierwsze dostawy do klientów będą miały miejsce latem. Na liście wyposażenia dodatkowego pojawią się systemy wsparcia kierowcy pochodzące z wyższych modeli. Dla przykładu: rozbudowane i udoskonalone systemy Audi active lane assist i Audi pre sense front z funkcją ochrony pieszych. Dzięki temu jazda zarówno w mieście, jak i poza nim ma być bezpieczniejsza.
Przeczytaj: TEST Audi RS3 Sportback: kompakt z piekła rodem
Nowością w tym segmencie jest asystent jazdy w korkach, współpracujący z Audi adaptive cruise control (ACC) z funkcją Stop&Go. Opcjonalny system utrzymuje auto w odstępie od jadącego przed nim pojazdu, a w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów S tronic, po całkowitym, krótkim zatrzymaniu samochodu sprawia, że ten ponownie rusza. Podczas poruszania się po drogach dobrej jakości, w spowolnionym ruchu gdzie prędkość nie przekracza 65 km/h, asystent jazdy w korku może również na krótko przejąć kontrolę nad prowadzeniem samochodu. Kolejną nowością w odmłodzonej rodzinie A3 jest dostępny opcjonalnie system Emergency Assist. Może on wyhamować pojazd aż do bezpiecznego zatrzymania, jeżeli rozpozna, że mimo ostrzeżeń kierowca nie podejmuje żadnych czynności. Nowy asystent ruchu poprzecznego z tyłu ostrzega kierowcę przed pojazdami i obiektami przecinającym jego tor jazdy, na przykład kiedy nasze A3 wyjeżdża powoli z poprzecznego miejsca parkingowego.
.
Nowe wskaźniki, infotainment i Audi connect
Nowością dla modelu A3 jest Audi virtual cockpit. Ten system obsługi jest po raz pierwszy dostępny w pojeździe klasy kompaktowej. Audi virtual cockpit, na wysokiej rozdzielczości ekranie TFT o przekątnej 12,3 cala, wyświetla najważniejsze dane związane z prowadzeniem samochodu oraz informacje niezbędne do kontynuowania podróży. Przy pomocy umieszczonego na wielofunkcyjnej kierownicy przycisku "View", kierowca może wybierać jeden z dwóch dostępnych widoków kokpitu. W trybie klasycznym wyświetlone są duże wskaźniki, zbliżone kształtem do klasycznych zegarów analogowych. W trybie infotainment natomiast, na ekranie dominuje okno mapy nawigacji lub wyświetlane są listy telefonu, radia i systemu audio. Obrotomierz i prędkościomierz mają wtedy postać małych, umieszczonych w dwóch krańcach ekranu zegarów.
Nie przegap: TEST Audi RS5 Cabriolet 4.2 FSI V8: cichociemny bandzior
Strukturę menu w systemie MMI zaprojektowano od nowa. Teraz jej obsługa ma być zbliżona do sposobu działania znanego ze współczesnych smartfonów.
Centralny element terminala MMI to okrągły regulator obrotowo-przyciskowy, którego pierścień w najwyższej wersji wyposażenia podświetlono na biało. Na jego powierzchni znajduje się pole dotykowe służące do wprowadzania znaków oraz gestów palcami. Kierowca może w ten sposób np. powiększać i pomniejszać mapy. Powyżej i obok regulatora umieszczono przełączniki i przyciski, dzięki którym kierowca nawiguje w nowo zaprojektowanej strukturze menu. Funkcja głosowej obsługi nawigacji, radia, multimediów i telefonu rozpoznaje teraz również wiele sformułowań używanych w języku potocznym.
Nowe Audi A3może ma na pokładzie radio MMI plus z elektrycznie wysuwanym siedmiocalowym monitorem. Dostępne na liście opcji nawigacje MMI i MMI plus z MMI touch, zawierają moduł Audi connect, dzięki któremu dostępne są funkcje online, np. nawigacja z Google Earth i Google Street View, informacje o rzeczywistym ruchu drogowym oraz praktyczne wskazówki dotyczące parkingów, celów podróży, wiadomości lub prognoza pogody. Transmisja danych internetowych odbywa się w tym przypadku w bardzo szybkim standardzie przesyłu danych LTE. Niezbędne tu stałe łącze internetowe, które zapewni wbudowana w pojeździe na stałe karta Audi connect SIM. Kartę "embedded SIM" (e‑SIM), europejski klient Audi otrzyma automatycznie, wraz z wyposażeniem pojazdu w system Audi connect. Karta umożliwi roaming w większości krajów europejskich. Niezależnie od zintegrowanych usług Audi connect, za pomocą hotspotu Wi-Fi będzie można zamówić również pakiety danych do indywidualnego korzystania z Internetu.
Sprawdź: TEST Audi S3 Limousine: sportowe wrażenia dla każdego
Bezpłatna aplikacja Audi MMI connect pozwala na korzystanie z wielu innych usług, między innymi z Online Media Streaming i przeniesienia kalendarza ze smartfona do systemu MMI. W modelu A3 e-tron dostępne są poza tym usługi programowania procesu ładowania, ustalania czasu odjazdu lub programowania klimatyzacji.
Za pomocą Audi smartphone interface, z samochodem połączyć można osobiste smartfony z systemem iOS i Android. Audi phone box umieszczony w środkowym podłokietniku, bezprzewodowo, przy pomocy standardu komunikacji bliskiego zasięgu, łączy telefon komórkowy z anteną samochodową i umożliwia jego indukcyjne ładowanie.
.
Nowe linie wyposażenia
Wymiary auta pozostały niemal nie zmienione: długość 4,24 metra, rozstaw osi 2,60 metra. Zmianom uległy m.in. osłona chłodnicy Singleframe, która jest teraz szersza i ma ostrzejsze kształty. Reflektory są bardziej płaskie i mają bardziej wyraziste kontury zewnętrzne.
Zobacz również: TEST Audi A4 Avant B9 vs. BMW serii 3 Touring
Tył nowego A3, z poziomą grafiką tylnych świateł i wyraźną krawędzią ponad nowo zaprojektowanym dyfuzorem, wpływa na optyczne poszerzenie auta. Paleta barw nadwozia została powiększona i ma teraz dwanaście kolorów lakieru, w tym pięć nowych: niebieski Aral, niebieski Kosmos, szary Nano, czerwony Tango i żółty Vegas. Dla pakietu Exterieur S line zarezerwowano kolor szary Daytona z efektem perłowym.
Nowością w Audi A3 są modułowo zaprojektowane linie wyposażenia i po raz pierwszy mają bezpośredni wpływ na wyposażenie wnętrza. Obok modeli bazowych, w przyszłości dostępna będzie linia sport line z opcjonalnym pakietem sportowym S line.
.
Zmodernizowane silniki
Gama silników modelu Audi A3 obejmuje cztery jednostki: dwie benzynowe i dwie wysokoprężne. Zakres ich mocy sięga od 81 kW (110 KM) do 110 kW (150 KM). Wszystkie spełniają normę EU6.
Po raz pierwszy w serii A3, Audi oferuje teraz jednostkę trzycylindrową: 1.0 TFSI. Kompaktowy motor generuje moc 85 kW (115 KM) i moment obrotowy 200 Nm, w zakresie od 2000 do 3500 obr./min. Nowy silnik benzynowy jest przy tym bardzo wydajny, bez utraty przyjemności z jazdy. Jednostkę 1.4 TFSI COD ultra wyposażono w wydajnościowe rozwiązanie techniczne: cylinder on demand. Technika ta oznacza możliwość odłączenia dwóch cylindrów, jeżeli podczas jazdy nie jest wymagana zwiększona moc. Silnik o pojemności 1395 cm3 generuje moc 110 kW (150 KM) i moment obrotowy 250 Nm.
Wejdź: TEST Audi A4 Limousine i Avant B9: festiwal nowoczesności
Czterocylindrowa jednostka TDI o pojemności 1968 cm3, w nowym A3 oferowana jest jako silnik o mocy 110 kW (150 KM) i momencie obrotowy 340 Nm w przedziale od 1750 do 3000 obr./min. 1.6 TDI o mocy 81 kW (110 KM) to z kolei zupełnie nowy motor wysokoprężny. Dostępny jest w połączeniu z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów lub z dwusprzęgłową, siedmiobiegową, automatyczną skrzynią S tronic.
W nowym Audi A3, moc napędowa przekazywana jest standardowo na koła przedniej osi. Stały napęd na cztery koła quattro przewidziano opcjonalnie dla silnika 2.0 TDI o mocy 110 kW (150 KM). Nowe A3 standardowo jeździ na kołach w rozmiarze 16 cali. W przypadku linii wyposażenia design i sport - rozmiar ma 17 cali. Paleta opcji pozwala wybierać spośród felg o wymiarach 17, 18 i 19 cali.
.
Reflektory diodowe Matrix LED
Sygnatura świetlna nowego Audi A3 charakteryzuje się rzucającą się w oczy „zębatą” dolną krawędzią przednich reflektorów. Jednostki ksenonowe plus są w wyposażeniu seryjnym, jako opcję Audi oferuje reflektory diodowe LED i po raz pierwszy reflektory diodowe Matrix LED.
Zobacz: TEST Audi RS Q3 2.5 TFSI quattro: bardzo szybki SUV
Dzięki konsekwentnie stosowanej lekkiej budowie, nowe Audi A3 z silnikiem 1.0 TFSI bez kierowcy waży tylko 1150 kilogramów – to najlepsza wartość w swojej klasie. Karoseria jest bardzo sztywna i odporna na zderzenia. Dźwiękochłonna szyba przednia należy również do wyposażenia seryjnego.
Wnętrze samochodu oferuje typową dla Audi wysoką jakość. Nowo zaprojektowana trójramienna kierownica, na życzenie jest podgrzewana. By dalekie podróże były jak najbardziej komfortowe, koncern z Ingolstadt oferuje w nowym modelu A3 fotel kierowcy z funkcją masażu.
.
Nowe Audi A3 Sportback e-tron
Audi A3 Sportback e-tron z hybrydowym napędem typu plug-in, to połączenie spalinowej jednostki napędowej 1.4 TFSI o mocy 110 kW (150 KM) i momencie obrotowym 250 Nm z silnikiem elektrycznym generującym 75kW i moment 330 Nm. Moc systemu - 150 kW (204 KM) – daje możliwość niemalże sportowej jazdy. Pełne ładowanie baterii litowo-jonowej (8,8 kWh) ze złącza prądu trójfazowego 380 Volt, trwa nieco dłużej niż dwie godziny.
.
Nowe Audi S3
Nowe Audi S3 to o 7 kW (10 KM) mocy więcej i moment obrotowy zwiększony o 20 Nm (w połączeniu z automatyczną przekładnią S tronic). W S3 znaleźć można opracowane specjalnie z myślą o tym aucie oprogramowanie systemu Elektronicznej Kontroli Stabilności ESC oraz sprzęgło wielopłytkowe. Wynik: jeszcze więcej dynamiki, przyjemności z jazdy i bezpieczeństwa.
Czytaj: TEST Audi R8 V10 Plus 5.2 FSI quattro: drogowy myśliwiec
Silnik 2.0 TFSI generuje moc 228 kW (310 KM) i w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów S tronic, w szerokim zakresie od 2000 do 5400 obr./min, wytwarza maksymalny moment obrotowy 400 Nm.