Od wersji trzydrzwiowej, przez 5-drzwiową wersję Sportback, potem kabriolet, aż po sportowe RS3 i w końcu sedana o nazwie Limousine. W sumie Audi A3 doczekało aż 54 wariantów. Pierwsze A3 zadebiutowało 20 lat temu, podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie nad Menem. Kompaktowe auto bazujące na platformie Volkswagena Golfa IV szybko stało się przebojem i przekonało do siebie klientów. Pierwszy egzemplarz zjechał z taśmy montażowej dokładnie 18 września 1995 roku. W sprzedaży auto pojawiło się w 1996 roku. Dzisiaj obecna III generacja po liftingu dostępna jest w zależności od rynku w aż czterech wersjach nadwozia i z czterema różnymi rodzajami napędu.
.
Pierwszy kompakt premium
Już pierwsza generacja Audi A3 charakteryzowała się jakością i wyposażona była w rozwiązania techniczne z pojazdów klasy wyższej. Stąd model ten uchodzi za założyciela segmentu samochodów kompaktowych klasy premium. Na początku, Audi A3 było dostępne wyłącznie jako 3-drzwiowy hatchback w trzech wariantach wyposażenia i z czterema różnymi silnikami - benzynowymi i wysokoprężnymi. We wrześniu 1998 r., Audi wyposażyło A3 w stały napęd na cztery koła quattro. Był to pierwszy przypadek zastosowania tego typu napędu w samochodzie kompaktowym. W marcu roku 1999, rodzina A3 powiększyła się o wariant pięciodrzwiowy. Wiosną tego samego roku, cztery pierścienie poczyniły kolejny krok w rozwoju A3, prezentując jego sportową wersję - Audi S3. Rzędowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 1.8 litra, z turbosprężarką i pięcioma zaworami na cylinder, generował moc 210 KM.
Przeczytaj: TEST Audi A3 Sportback: kompakt ze wszystkim co najlepsze
Podzieloną na dwie części osłonę chłodnicy Audi A3 drugiej generacji, zastąpiła w 2005 roku pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe, stając się od tego momentu jednym z najbardziej charakterystycznych elementów samochodów z Ingolstadt. W 2008 roku zadebiutowało Audi A3 Cabriolet z klasycznym dachem tkaninowym, stając się tym samym pierwszym wariantem tego modelu z otwartą karoserią. Audi RS3 Sportback to najbardziej sportowe wydanie kompaktu. Pierwsze wcielenie oparte o drugą generację pojawiło się na drogach w roku 2011. Samochód wyposażony był wtedy w potężny silnik o mocy 340 KM.
Trzecia, aktualnie produkowana generacja Audi A3, po raz pierwszy dostępna jest także jako limuzyna. Audi A3 Limousine miało premierę w 2012 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie. W 2016, cała seria A3 została technicznie odmłodzona. Topowe Audi RS3 zbudowane w 2015 r. na bazie III generacji kompaktu otrzymało jednostkę napędową o mocy 367 KM. Wprowadzone w 2016 r. Audi RS3 Limousine napędzane jest motorem 2.5 TFSI dostarczającym aż 400 KM (najmocniejszy na świecie seryjnie produkowany silnik pięciocylindrowy).
Nie przegap: TEST bardzo szybkiego Audi RS3 Sportback
Audi A3 to również pionier w zakresie alternatywnych napędów. W palecie dostępne są A3 Sportback e-tron (hybryda typu plug-in), a także A3 Sportback g-tron - wersja napędzana gazem ziemnym. Dziś modele A3 są sprzedawane w ponad 100 państwach, a produkcja poza fabryką w Ingolstadt, odbywa się również w zakładach poza granicami Niemiec. Już w roku 2001, koncern przeniósł częściowo produkcję Audi A3 do węgierskiego Gyor oraz wytwarza pojazdy w chińskim Foshan, a także w indyjskim mieście Aurangabad.