Nowy gracz na rynku aut zasilanych CNG: Audi A3 Sportback g-tron - ZDJĘCIA + WIDEO

2013-06-12 17:00

Samochody zasilane gazem ziemnym to wciąż nisza na rynku motoryzacyjnym. Owszem niektórzy producenci mogą poszczycić się modelami zasilanymi właśnie tym surowcem, jednak wciąż nie są one tak powszechne jak pojazdy napędzane benzyną lub olejem napędowym. Według przeprowadzonych badań CNG to jeden z najbardziej ekologicznych sposobów zasilania aut, pomijając energię elektryczną. Audi będzie miało swojego reprezentanta s segmencie aut napędzanych CNG, bowiem A3 Sportback g-tron trafi do sprzedaży już pod koniec bieżącego roku.

Audi A3 Sportback g-tron poza gazem ziemnym, będzie wykorzystywać również e-gaz oraz tradycyjną benzynę. E-gaz to przyjazne dla klimatu paliwo, które zacznie być niedługo wytwarzane w specjalnej przetwórni zbudowanej właśnie przez markę z Ingolstadt.

Z zewnątrz nowy projekt niemal niczym się nie różni w porównaniu z podstawową wersją. Główna zmiana została ulokowana pod spodem auta - chodzi o dwa ciśnieniowe zbiorniki zlokalizowane pod podłogą bagażnika, mieszczące około 7 kg gazu ziemnego. Na szczęście zostały zamontowane we wnęce na koło zapasowe, dlatego też pojemność bagażnika nie uległa znaczącemu pomniejszeniu. Pojemniki, w których gaz magazynowany jest pod ciśnieniem 200 barów, ważą o 27 kg mniej niż tradycyjne zbiorniki stalowe. To zasługa specjalnej budowy: wewnętrzną warstwę tworzy nieprzepuszczający gazu poliamid, a druga warstwa wykonana z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP) zapewnia wysoką wytrzymałość. Trzecia warstwa z tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym (GRP), skutecznie chroni zbiornik przed zewnętrznymi uszkodzeniami. Wszystkie włókna zostały połączone ze sobą żywicą epoksydową.

>>> Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST kompaktu klasy premium od SuperAuto24.pl <<<

Pod maskę trafiła zmodyfikowana jednostka 1.4 TFSI, w której głowicę, turbosprężarkę, układ wtryskowy oraz katalizator przystosowano do zasilania gazem ziemnym. Moc 110 KM  i moment obrotowy na poziomie 200 Nm, pozwalają przyspieszyć od 0 do 100 km/h w czasie 11 sekund, a prędkość maksymalna pojazdu wynosi 190 km/h. Producent twierdzi, że auto może pokonać ponad 400 km na CNG oraz 900 km jadąc na benzynie - założenia zakładają, że na każde 100 km samochód zużywa mniej niż 3.5 kg ekologicznego paliwa, a emisja CO2 utrzymuje się na poziomie 95 g/km.

WIDEO - tak prezentuje się Audi A3 Sportback g-tron