Audi A8 po liftingu na rok modelowy 2014 zaprezentowane - WIDEO

2013-08-21 17:10

Flagowa limuzyna firmy z czterema pierścieniami w logo przeszła szereg modernizacji. Poza lekką konstrukcją, wysokim komfortem, czy dobrymi osiągami, nowe Audi A8 daje teraz więcej najnowszych rozwiązań. Zmodyfikowane w znacznym stopniu auto otrzymało mocniejsze i bardziej efektywne silniki, innowacyjne systemy wsparcia oraz debiutujące po raz pierwszy diodowe reflektory Matrix LED, dodające bryle nadwozia niepowtarzalnego charakteru.

STYLISTYKA

Audi zdając sobie sprawę z mocnej konkurencji w klasie biznesowych limuzyn, odświeżyło swój reprezentacyjny produkt jakim jest A8. Samochód na rok modelowy 2014 z pozoru nie zaskakuje niczym nowym, bo bryła pozostała niezmieniona. Po bliższemu przyjrzeniu się widać jednak, że "A-ósemka" zyskała zmiany. Designerzy przemodelowali przód samochodu, dzięki czemu zderzak oraz atrapa chłodnicy nabrały nowego wyrazu. Największa innowacja to opcjonalne reflektory o nazwie Audi Matrix LED. Ponadto przeprojektowano LED-owe lampy tylne oraz zderzak z inaczej ułożonymi końcówkami układu wydechowego. Inne chromowane listwy i polerowane na wysoki połysk czarne obramowania okien, to kolejne elementy stylistycznych nowości. Do palety barw dołączyły kolejne odcienie lakierów, a obręcze aluminiowe mogą mieć rozmiar nawet 21 cali.

>>> Roman Giertych przesiadł się do limuzyny Audi A8 <<<

To czym Audi od zawsze chwali się przy okazji modelu A8, to lekka konstrukcja nadwozia. Ciężar wersji 3.0 TFSI quattro ze standardowym rozstawem osi wynosi 1.830 kg, co jest rewelacyjnym wynikiem, jak na tak okazały wóz z napędem na cztery koła. Sama karoseria zbudowana prawie całkowicie z aluminium waży 231 kg. Wymiary w ogóle się nie zmieniły - długość to 5,14 m, rozstaw osi mierzy 2,99 m, szerokość wynosi 1,95 m, a wysokość to 1,46 m. Pojazd w wersji przedłużonej A8 L posiada rozstaw osi wraz z długością nadwozia większe o 13 cm.

SILNIKI

Zmieniła się też specyfikacja jednostek napędowych. Pierwszy benzynowy wariant to turbodoładowane 3.0 TFSI o mocy 228 kW (310 KM). Kolejny to V8 biturbo 4.0 TFSI o mocy 320 kW (435 KM), pozwalający przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy. Następnym wariantem jest benzynowy 6,3 litra generujący moc 368 kW (500 KM), montowany w Audi A8 L W12 quattro. Motor ten wyposażono w system odłączanych na życzenie cylindrów COD. Przy niższych obciążeniach oprogramowanie odłącza wtrysk i zapłon w sześciu cylindrach. Dla sportowego modelu S8 przygotowano silnik V8 4.0 TFSI o zwiększonej mocy 382 kW (520 KM). W połączeniu z napędem quattro przyspieszenie "do setki" trwa 4,2 sekundy.

Lokowane pod maską Diesle są dwa. Pierwszy 3.0 TDI clean diesel o mocy 190 kW (258 KM) ma zużywać 9 litrów oleju napędowego na 100km. Drugi Diesel to potężny 4.2 TDI clean diesel o mocy 283 kW (385 KM) i 850 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wszystkie silniki spełniają normę Euro 6. Rozwiązania zmniejszające spalanie obniżyły zużycie paliwa nawet do dziesięciu procent.

>>> Audi RS 6 Avant 2013 - TEST kombi z piekła rodem - ZDJĘCIA <<<

Najbardziej oszczędne w zestawieniu ma być Audi A8 hybrid, wyposażone w silnik 2.0 TFSI i silnik elektryczny. Zestaw ten generuje moc systemową 180 kW (245 KM) i systemowy moment obrotowy 480 Nm. Siły napędowe, przekazywane są na koła przedniej osi za pomocą zmodyfikowanej skrzyni biegów tiptronic. Umieszczony z tyłu pojazdu akumulator litowo-jonowy umożliwia pokonanie odcinka trzech kilometrów wyłącznie na napędzie elektrycznym, z prędkością 100km/h. Średnio, Audi A8 hybrid ma zużywać jedynie 6,3 l paliwa na 100 km (emitując przy tym 147 g CO2 na km).

NAPĘD i ZAWIESZENIE

Standardem w nowym Audi A8 jest ośmiostopniowa przekładania tiptronic. Sterowana elektronicznie automatyczna przekładnia, współpracuje ze stałym napędem na cztery koła quattro. Na życzenie, Audi uzupełnia go o sportowy mechanizm różnicowy, montowany przy tylnej osi, który zależnie od potrzeb rozdziela moment obrotowy między kołami. Audi S8 i A8 4.2 TDI clean diesel wyposażane są seryjnie w napęd na cztery koła quattro. W przypadku wersji z silnikiem V8 i modelu A8 L W12 quattro, na życzenie dostępne są ceramiczne tarcze hamulcowe wzmocnione włóknem węglowym.

System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który określa sposób pracy różnych podzespołów, to element wyposażenia seryjnego. Steruje on także zawieszeniem pneumatycznym adaptive air suspension i systemem adaptacyjnych amortyzatorów. Na życzenie, Audi dostarcza zawieszenie pneumatyczne o sportowych właściwościach. Wspomaganie układu kierowniczego posiada napęd elektromagnetyczny. Alternatywne rozwiązanie to dynamiczny układ kierowniczy, którego przełożenie zmienia się zależnie od prędkości.

WNĘTRZE

To co znajduje się w kabinie to szeroko pojęty luksus. Elementy wykończeniowe nieco się zmieniły a systemy wzbogacono o kolejne nowinki multimedialne. Na aranżację składają się różne gatunki drewna oraz duża ilość dostępnych wariantów tapicerskich. Oferta przednich siedzeń obejmuje m.in. fotele z funkcją wentylacji i masażu. Zamiast kanapy z tyłu może zamówić elektrycznie regulowane, dwa oddzielne siedzenia tylne, czy siedzenie przednie z elektrycznie regulowanym podnóżkiem. Klimatyzacja może być czterozakresowa, w ofercie znalazło się wspomaganie zamykania drzwi a nawet lodówka.

>>> Test długodystansowy: Audi Q5 2.0 TDI S-tronic kontra 3.0 V6 TFSI tiptronic <<<

Centralnym punktem obsługi urządzeń pokładowych jest panel sterujący MMI umieszczony w konsoli środkowej tunelu. W pojazdach wyposażonych w nawigację MMI Navigation plus, panel ten wyposażono w dotykową powierzchnię "touchpad". Przy pomocy pola MMI touch kierowca może, poprzez wprowadzanie odpowiednich znaków, sterować funkcjami nawigacji i multimediów. W opcji jest m.in.: Audi connect z telefonem z modułem do komunikacji UMTS, z dostępem do internetu, czy sprzęt nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System z odtwarzaczem DVD.

WIDEO - tak prezentuje się najnowsze wcielenie Audi A8

reflektory dodające niepowtarzalnego charakteru