W każdym modelu Audi w ramach standardowej konfiguracji mamy spore pole do popisu. Wystarczy spojrzeć na jeden z najważniejszych samochodów marki, A4. Do wyboru mamy kilkanaście rodzajów felg, lakierów (zarówno metalicznych jak i perłowych), pakiet stylistyczny S Line czy kilka innych zestawów optycznych.
Zobacz też: Car Of The Year 2018 - kto walczy o tytuł najlepszego?
Nie inaczej jest we wnętrzu – wybierać możemy pomiędzy rodzajami foteli, kierownicami, jak i tapicerkami skórzanymi czy tkaninowymi. Ale to nie koniec. Standardowy konfigurator nie wskazuje jasno na możliwości usługi Audi Exclusive, czyli indywidualizacji dokonywanej przez oddział Audi Sport GmbH (wcześniej quattro GmbH).
Nappa czy Valcona?
Audi Sport pod wodzą Stephana Winkelmanna bardzo poważnie podchodzi do sprawy materiałów oraz jakości. Skóra trafiająca do wykończenia wnętrza samochodów pozyskiwana jest z bydła z Europy Południowej, a każdy jej kawałek przechodzi ponad 30 testów, które mogą trwać... nawet rok. Materiał musi być bowiem wystarczająco odporny na odkształcenia jak i kurczenie, nie może też tracić koloru, niezależnie od warunków użytkowania.
Pisaliśmy o: Nowe Audi A8 - dane techniczne, ciekawostki, silniki
No właśnie, kolor – nie ma najmniejszego problemu, by kierownica miała zupełnie inną barwę niż skórzane boczki drzwi czy siedzenia, których każdy element można dobrać według własnej fantazji. Nie trzeba chyba wspominać, że paletę koloru nici, nawet na tak banalnej rzeczy jak dywanik, ogranicza tylko nasza wyobraźnia...
Od karbonu do drewna
Efektowna kabina to również odpowiednio dobrane wstawki. Pomimo, jakby nie patrzeć, masowej produkcji, nie stanowi problemu wykończenie kabiny "zwykłego" A6 elementami karbonowymi wziętymi wprost z ekstremalnego RS6. Jeśli kojarzone ze sportem włókno nie przypada nam do gustu, zawsze pozostają elementy drewniane pozyskane z dębu czy jesionu...
Czy wiesz, że Audi szykuje rozpoczęcie produkcji elektrycznego auta?
W niektórych wypadkach drewno transportowane jest z Japonii czy Rosji. W ramach wykończenia jednego auta korzysta się z tego samego pnia, by zmniejszyć różnicę pomiędzy fakturami wykończeń. Audi Sport stara się w jak największym stopniu korzystać z pracy ludzkich rąk, nawet przy obszywaniu kierownic czy polerowaniu niektórych elementów. Jednak w przypadku łączenia kilku warstw drewna z aluminium w bloczek o wysokości 5 milimetrów, korzysta się z wyspecjalizowanych maszyn. Każda część sprawdzana jest wiązką ultrafioletu, by uniknąć montażu wykończeń niespełniających norm.
Wszystkie barwy świata
Audi Exclusive nie zajmuje się tylko i wyłącznie indywidualizacją wnętrza. Obecnie w samej tylko palecie Exclusive znajduje się ponad 700 lakierów, lecz klienci mogą też pojawić się w salonie z przykładowym kolorem, który może zostać naniesiony na nadwozie. Nie ma też problemu, by podpatrzyć i pożyczyć coś z palety barw konkurencji. Audi Sport wykorzystuje w produkcji zarówno pigmenty organiczne jak i nieorganiczne, a żeby nadać metaliczny wygląd nadwoziu, do lakieru dodaje się płatki aluminium lub miedzi.
Zobacz: Audi E-Tron Sportback przyłapane w ruchu!
W takim wypadku lakier nakładany jest w ramach czterech warstw, które łącznie nie są grubsze niż ludzki włos. Po kąpieli nadwozia w ramach której nakładany jest podkład, następuje czyszczenie auta... piórami strusia emu. Wszystko po to, by pozbyć się wszelkich pyłków. Później na nadwozie nakładany jest elastyczny komponent, dzięki któremu lakier nie "połamie się" po uderzeniu np. małego kamienia w auto.
Przyjemność dobrania indywidualnego lakieru wyniesie nas około 11 tysięcy złotych, a konfiguracja wnętrza według własnych upodobań wyceniana jest indywidualnie.