Audi Q5 to jeden z najpopularniejszych modeli czterech pierścieni na świecie. To też pierwszy SUV niemieckiej marki premium, który został hybrydą typu plug-in. Do napędu służy 2-litrowa jednostka benzynowa wspierana przez motor elektryczny. Hybrydowe Q5 występuje w dwóch wersjach - 50 TFSI e oraz 55 TFSI e. Pierwsze oznaczenie dotyczy odmiany, w której moc systemowa wynosi 299 koni mechanicznych i 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Druga mocniejsza wersja generuje łącznie 367 KM i aż 500 Nm momentu obrotowego. Moc trafia do kół poprzez 7-stopniową dwusprzęgłową skrzynię biegów S tronic połączoną z napędem na cztery koła quattro.
Testowaliśmy: Audi Q5 2.0 TDI 190 KM S tronic quattro: samochód wygodnych czasów
Jakimi osiągami legitymuje się ten samochód? W wersji 299-konnej sprint od 0 do 100 km/h zajmie 6,1 sekundy. Mocniejszy wariant 367-konny „setkę” przekracza w 5,3 s. Obydwie odmiany pojadą maksymalnie z taką samą szybkością 239 km/h.
Zasięg samego silnika elektrycznego nowego Audi Q5 TFSI e to 40 km według normy WLTP, a maksymalna prędkość, z jaką Q5 pojedzie przy użyciu wyłącznie energii elektrycznej, wynosi 135 km/h. Pokonywanie kilometrów z zerową emisją, model zawdzięcza baterii litowo-jonowej o pojemności 14,1 kWh, która znajduje się pod podłogą bagażnika. Naładowanie akumulatorów przy użyciu trójfazowej ładowarki powinno zająć około 2,5 godziny, natomiast ze zwykłego gniazdka domowego bliżej 6 godzin. Kompaktowy system ładowania, przystosowany do obsługi na publicznych stacjach ładowania, jest standardem.
Zobacz również: 700 Nm i miękka hybryda. Audi prezentuje nową odsłonę gorącego SQ5 z silnikiem diesla
W trybie hybrydowym system automatycznie wybiera pomiędzy jazdą na luzie z wyłączonym silnikiem a rekuperacją w trybie żeglowania – dzięki temu efektywnie odzyskuje energię. Według danych fabrycznych wynika, że model jest w stanie spalić tylko 2,1-litra benzyny na 100 km w cyklu mieszanym. To przekłada się na emisję dwutlenku węgla na poziomie 46 g/1 km w trybie hybrydowym.
O efektywnie zarządza energią dba asystent wydajności – na podstawie wskazań czujników i danych nawigacji – dopasowuje poziom rekuperacji do sytuacji na drodze, dzięki czemu pomaga odzyskać jak najwięcej energii. Kierowca może wybierać, czy i jak ingerować we współpracę silnika spalinowego z elektrycznym. Do wyboru są trzy tryby jazdy: hybrydowy, w pełni elektryczny lub utrzymujący poziom naładowania akumulatora na stałym poziomie - battery hold.
Audi Q5 w wersjach TFSI e quattro posiada dodatkową klapkę na tylnym lewym błotniku od gniazda ładowania. Poza tym hybryda plug-in w standardzie ma dużą część zewnętrznych elementów stylistycznych pakietu S line: przedni oraz tylny zderzak, tylny dyfuzor z podwójną klamrą i unikalnie stylizowaną osłonę chłodnicy Singleframe z elementami w kolorze ciemnego chromu.
Polecamy: Audi Q5 po kraju, w którym wszystko chce cię zabić. Tu spojrzenie na SUV-a nabiera nowego znaczenia
We wnętrzu montowana jest trójramienna wielofunkcyjna kierownica pakietu S line i sportowe fotele z kontrastowymi przeszyciami skórzanych elementów. Trójstrefowa automatyczna klimatyzacja, system infotainment z kolorowym wyświetlaczem i opcjonalny wirtualny kokpit z ekranem zegarów o przekątnej 12,3” to tylko niektóre z elementów wyposażenia tego modelu, gwarantujących komfort podróżowania. Kanapa w hybrydzie, tak samo jak w wersji konwencjonalnej jest trójdzielna, siedzenia mogą być przesuwane do przodu i do tyłu, a ich oparcia są regulowane.
Poza hybrydą, Audi Q5 występuje także w ofercie z silnikiem 2.0 TFSI o mocy 245 KM, a także z silnikiem 2.0 TDI w dwóch wariantach mocy - 163 KM i 190 KM. Na szczycie oferty stoi SQ5 napędzane jednostką 3.0 TDI o mocy 347 KM. Takie auto z mocnym dieslem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,1 s. Polski cennik Audi Q5 otwiera wersja 35 TDI, która jako jedyna jest łączona z napędem na przód. Taki samochód kosztuje minimum 174 500 zł. Wszystkie pozostałe są wyposażone w napęd na cztery koła quattro.
Audi Q5 - polski cennik 2020
wersja | silnik | skrzynia biegów | napęd | cena |
---|---|---|---|---|
35 TDI | 2.0 TDI 163 KM | S tronic | na przód | 174 500 zł |
35 TDI | 2.0 TDI 163 KM | S tronic | quattro | 184 500 zł |
40 TDI | 2.0 TDI 190 KM | S tronic | quattro | 199 800 zł |
45 TFSI | 2.0 TFSI 245 KM | S tronic | quattro | 211 900 zł |
SQ5 | 3.0 TDI 347 KM | Tiptronic | quattro | 362 600 zł |
35 TDI sport | 2.0 TDI 163 KM | S tronic | na przód | 183 900 zł |
35 TDI sport | 2.0 TDI 163 KM | S tronic | quattro | 193 900 zł |
40 TDI sport | 2.0 TDI 190 KM | S tronic | quattro | 209 200 zł |
45 TFSI sport | 2.0 TFSI 245 KM | S tronic | quattro | 221 300 zł |
50 TFSI e sport | 2.0 TFSI 299 KM | S tronic | quattro | 240 500 zł |
55 TFSI e sport | 2.0 TFSI 367 KM | S tronic | quattro | 259 900 zł |