Audi Q7 prezentuje najnowszy język stylistyczny czterech pierścieni, z typowymi dla siebie elementami modelu typu SUV. Front zdominowała duża, ośmiokątna osłona chłodnicy Singleframe z sześcioma pionowymi listwami. Dwuczęściowe boczne wloty powietrza mają jeszcze bardziej wyraziste kształty, podobnie jak obszar progów, podkreślający spory prześwit. Reflektory opcjonalnie mogą to być wyposażone w technologię HD Matrix ze światłem laserowym Audi. Chromowana listwa umieszczona na przeprojektowanym tyle auta, tworzy wizualne połączenie pomiędzy światłami tylnymi. W opcji tradycyjnie dostępna jest linia stylistyczna S line. Zmiany stylistyczne wpłynęły na zwiększenie rozmiarów. Długość auta wynosi teraz 5063 mm (+11 mm), szerokość 1970 mm, wysokość 1741 mm.
Przeczytaj też: Audi RS 4 Avant 2020: napakowane mocą kombi po zmianach - WIDEO, GALERIA
Q7 tradycyjnie już jest obszerne we wnętrzu. W zależności od pozycji oparć tylnej kanapy, bagażnik w wersji 5-miejscowej liczy od 865 do 2050 litrów. Ta druga wartość osiągana jest przy zupełnie płaskiej powierzchni ładunkowej. Elektryczna klapa bagażnika to standard. Architektura kokpitu łączy się teraz z cyfrową koncepcją obsługi. Sterowanie funkcjami auta odbywa się teraz z poziomu dwóch dużych ekranów dotykowych. Przy dotknięciu ikony funkcji, ekrany dostarczają dźwiękowej i haptycznej informacji zwrotnej. Dostępny na życzenie pakiet konturowego oświetlenia rozjaśnia wnętrze w ciemnościach. Inne, dostępne opcjonalnie elementy to: czterostrefowa, automatyczne klimatyzacja, system muzyczny Bang & Olufsen 3D Advanced Sound System, funkcja jonizacji powietrza z nadawaniem zapachu. W gamie funkcji indywidualizacji foteli znajdziemy fotele konturowe i sportowe fotele S plus (obie wersje klimatyzowane i z funkcją masażu).
Zaawansowane podwozie
Audi wyraźnie udoskonaliło dynamiczne atrybuty modelu Q7. Elektromechaniczny system aktywnej stabilizacji przechyłu jest tu dostępny opcjonalnie. Amortyzatory z możliwością regulacji stopnia tłumienia redukują ruchy nadwozia na nierównych nawierzchniach. Podczas jazdy sportowej ich praca skupia się na optymalnej kompensacji przechyłu – tendencja samochodu do pochylania się w zakręcie jest tu znacznie zredukowana. Również opcjonalnie dostępny jest układ czterech kół skrętnych. Przy niskich prędkościach koła tylne skręcają o maksymalnie 5 stopni w kierunku przeciwnym do kąta skrętu kół przednich, wpływając w ten sposób na większą zwrotność pojazdu. Podczas jazdy po autostradzie te same koła skręcają w kierunku tym samym co koła przednie, zwiększając stabilność auta.
Testowaliśmy: Audi A4 jeszcze nigdy nie było tak sportowe. Lifting dużo zmienił - OPINIA, PIERWSZA JAZDA
Dziki tym rozwiązaniom auto jest precyzyjne i łatwe w manewrowaniu oraz zwrotne w ruchu miejskim i na ostrych zakrętach. W trasie pojazd prezentuje oblicze nadzwyczaj komfortowego długodystansowca, szczególnie w połączeniu z adaptacyjnym zawieszeniem pneumatycznym. Pozwala ono na regulację wysokości zawieszenia i wraz ze standardowym napędem na cztery koła quattro przygotowuje Audi Q7 do jazdy po nieutwardzonych drogach. Odpowiedni tryb „offroad” ustawiany jest w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. W systemie tym ustawić można w sumie siedem różnych trybów jazdy. Zawieszenie pneumatyczne jest standardem w 7-miejscowej wersji Q7. W linii S line znaleźć można nieco twardsze, sportowe zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension sport, obniżające karoserię podczas jazdy o 15 mm.
Technika mild-hybrid w standardzie
W ofercie dostępne są trzy silniki wysokoprężne: 3.0 45 TDI 231 KM, 3.0 50 TDI 286 KM oraz 4.0 TDI 435 KM zarezerwowane dla SQ7. Wszystkie jednostki napędowe współpracują z ośmiobiegową, automatyczną skrzynią biegów tiptronic i ze stałym napędem na cztery koła quattro. Standardowo montowana jest w nich technika mild-hybrid w celu usprawnienia wydajności silników. W toku normalnej eksploatacji może ona zredukować spalanie nawet o 0,7 litra na 100 km.
Przeczytaj także: Z takim elektrycznym autem w Polsce można żyć. Audi e-tron 55 quattro - TEST, OPINIA, WIDEO
Sercem systemu mild-hybrid jest alternator – rozrusznik RSG, zasilający 48-woltowy główny system elektryczny. Kompaktowy, litowo-jonowy akumulator magazynuje odzyskaną energię. Podczas hamowania RSG może odzyskać nawet 8 kW energii i przesłać ją do akumulatora. Jeśli przy prędkości pomiędzy 55 a 160 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, Audi Q7 rozpoczyna rekuperację energii tocząc się z wyłączonym silnikiem na luzie lub w tzw. trybie żeglowania, przez maksymalnie 40 sekund. Alternator – rozrusznik RSG uruchamia silnik gdy tylko kierowca ponownie naciśnie pedał gazu, robiąc to szybciej i delikatniej niż rozrusznik konwencjonalny. System start-stop załącza się już przy prędkości 22 km/h.
Audi connect i systemy wsparcia kierowcy
Najwyższym stopniem rozbudowy systemów connectivity jest w Audi Q7 system MMI navigation plus. W jego skład wchodzi m.in. standard przesyłania danych LTE Advanced, hotspot Wi-Fi, sterowanie głosem naturalnym oraz szeroka gama usług Audi connect – od informacji o aktualnym ruchu drogowym online, przez nawigację z Google Earth, do hybrydowego radia. Zupełną nowością jest zintegrowana z systemem operacyjnym MMI, umieszczona w chmurze usługa głosowa Amazona – Alexa. Nowinką jest również usługa informacji o sygnalizacji ulicznej Car-to-X. Będzie ona stopniowo wprowadzana w wybranych europejskich miastach. Połączenie z miejską infrastrukturą umożliwi pojazdowi otrzymywanie informacji z centralnego komputera sterującego sygnalizacją świetlną, co z kolei pozwoli kierowcy jechać z taką prędkością, by bez konieczności zatrzymywania się dojechać do kolejnego skrzyżowania w tzw. zielonej fali.
Testowaliśmy: Audi A1 Sportback 30 TFSI: efektowne i drogie
Adaptacyjny asystent jazdy łączący funkcje adaptacyjnego tempomatu, asystenta jazdy w korkach i asystenta utrzymania pasa ruchu, zmniejsza konieczność angażowania kierowcy - zwłaszcza na długich trasach. W połączeniu z asystentem wydajności przyhamowuje i rozpędza Audi Q7 w zależności od warunków drogowych przed pojazdem. Nowością tu jest asystent niebezpieczeństwa. Jeśli system rozpozna, że kierowca nie wykonuje żadnych gestów czy operacji, doprowadzi do zatrzymania pojazdu inicjując przy tym odpowiednie działania ochronne i ratownicze.
Cena w Polsce
Audi Q7 45 TDI (3.0 V6 231 KM) - od 293 500 zł
Audi Q7 50 TDI (3.0 V6 286 KM) - od 330 500 zł
Audi SQ7 (4.0 V8 TDI 435 KM) - od 449 900 zł