Audi R18 e-tron quattro należy do grona najszybszych i najefektywniejszych samochodów na świecie. Pojazd to koncepcja nowoczesnej hybrydy z dwoma silnikami. Pierwszy wysokoprężny spalinowy motor napędza tylną oś, a jednostka elektryczna (aktywna w niektórych momentach) oś przednią. Dla lepszej dynamiki jazdy i rozłożenia ciężaru, oba rodzaje napędu zostały od siebie odseparowane.
Silnik spalinowy umieszczony centralnie, oparto na jednostce V6 TDI o pojemności 3.7-litra. Generowana przez niego moc wynosi 360 kW (490 KM) i 850 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Specjalna konstrukcja umożliwia krótkie drogi przepływu powietrza. Stronę wydechową umieszczono w wewnętrznym kącie pomiędzy rzędami cylindrów. Dzięki temu, że kąt ma 120 stopni, zapewnia niskie położenie środka ciężkości. Dużych rozmiarów turbosprężarka, ze sprężaniem ograniczonym do 2,8 bara i zmienną geometrią, wspiera wytwarzanie momentu obrotowego. Zbiornik paliwa ma pojemność 58 litrów.
>>> Quattro - 30 lat sportowej myśli Audi <<<
Sekwencyjna, sześciostopniowa przekładnia, za pośrednictwem mechanizmu różnicowego, kieruje siły napędowe na tylne koła. Obudowę skrzyni biegów wykonano z ultralekkiego tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP) ze wstawkami z tytanu. Takie rozwiązanie, podobnie jak zastosowanie nadwozia monocoque, składającego się z matrycy z CRP z aluminiowym wypełnieniem w kształcie plastra miodu, pomaga w utrzymaniu niewielkiego ciężaru pojazdu. Wyścigowa hybryda dzięki aerodynamicznemu nadwoziu i technice wytwarzania ram i karoserii z jak najlżejszych materiałów, waży 915 kg.
Umieszczony przy przedniej osi napęd elektryczny o mocy 160 kW, odzyskujący energię z hamowania, jest zespołem silnika MGU (ang. Motor Generator Unit). Dwie stale aktywne jednostki synchroniczne wchodzące w jego skład, za pomocą specjalnego układu elektronicznego przetwarzają odzyskaną energię w prąd stały. Prąd z kolei zasila akumulator energii kinetycznej, który umiejscowiono po lewej stronie w kokpicie, w korzystnym miejscu pod względem rozłożenia punktów ciężkości. Olejowo-wodny wymiennik ciepła chłodzi akumulator. Układ ten napędzający koła przednie uruchamia się powyżej prędkości 120 km/h, co czyni momentami z Audi R18 pojazd z napędem na cztery koła. Łączna moc silnika spalinowego oraz elektrycznego wynosi około 500 KM. Energia z rekuperacji jest wytwarzana za sprawą potężnych hydraulicznych hamulców. Tarcze wykonano z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym.
Audi R18 e-tron quattro - DANE TECHNICZNE
Pojemność skokowa silnika TDI | 3 700 cm3 |
Moc silnika TDI | ponad 360 kW (490 KM) |
Moment obrotowy silnika TDI | ponad 850 Nm |
Moc silników elektrycznych | 2 x 80 kW |
Pojemność zbiornika paliwa |
58 l |
Zużycie paliwa w Le Mans w 2012 roku | 33,3 l/100 km |
Prędkość maksymalna | ok. 330 km/h |
Długość / szerokość / wysokość | 4650 / 2000 / 1030 mm |
Ciężar własny | 915 kg |
.