Audi przeniosło swoją filozofię RS do klasy kompaktowych SUV-ów. Do tej pory marka z Ingolstadt nie przystosowywała tego typu aut do sportowych wyczynów, ale za sprawą RS Q3 stworzyła zupełnie nową klasę. Tym samym auto jest czwartym modelem RS w portfolio quattro GmbH, czyli spółki córki koncernu Audi AG, specjalizującej się w autach sportowych i wyczynowych. Auto zjeżdża z taśmy produkcyjnej w hiszpańskim Martorell i zostanie wprowadzone na rynek jeszcze w 2013 roku.
Auto posiada 4410 mm długości, jest szersze o 25 mm od "standardowej" wersji Q3, a jego ciężar wynosi 1730 kg. Bagażnik posiada pojemność 356 litrów, a po złożeniu kanapy powiększa się do 1261 l. Charakterystyczne dla RS detale podkreślają drzemiąca w Audi RS Q3 moc. Najbardziej widoczne z nich to: relingi dachowe z matowego aluminium, większy spoiler dachowy, listwy progowe i obramowania drzwi polakierowane na wysoki połysk, czarna kratownica chłodnicy, spoilery zderzaków i napis "quattro" na dolnym wlocie powietrza.
WNĘTRZE
Sportowa stylistyka znajduje swą kontynuację we wnętrzu. Zegary mają szare tarcze z białymi podziałkami i czerwonymi wskazówkami. Kontrastowe, szare szwy zdobią wielofunkcyjną, trójramienną kierownicę ze spłaszczonym u dołu wieńcem oraz dźwignię zmiany biegów. Logo RS wita kierowcę pojawiając się na wyświetlaczach systemu MMI i systemu informacji kierowcy FIS. Wybierając menu RS w systemie informacji kierowcy FIS, można odczytać ciśnienie sprężania, temperaturę oleju oraz włączyć laptimer mierzący średnią prędkość przejazdu. Pedały i podparcie lewej nogi utrzymano w stylistyce i kolorze aluminium, a dekoracyjne listwy mają barwę czarnego lakieru fortepianowego. Seryjnym elementem są też sportowe fotele ozdobione emblematem RS Q3, obite kombinacją tkaniny Alcantara i skóry.
SILNIK
Pod maską ukryto benzynową jednostkę 2.5 TFSI. Na przestrzeni ostatnich czterech lat silnik ten co roku nagradzało międzynarodowe jury ekspertów tytułem "International Engine of the Year" w swojej klasie. Turbodoładowany pięciocylindrowy motor z bezpośrednim wtryskiem ma pojemność skokową 2480 cm3, dzięki której osiąga moc 228 kW (310 KM) w zakresie od 5200 do 6700 obr./min, a jego maksymalny moment obrotowy 420 Nm dostępny jest w przedziale od 1500 do 5200 obr./min. Przy pomocy montowanego seryjnie systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, kierowca może samodzielnie sterować klapami różnicującymi dźwięk układu wydechowego i kontrolować pracę pedału gazu. Pierwsza setka jest osiągana w 5,5 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. RS Q3 to pierwszy model, w którym pięciocylindrowy silnik współpracuje z montowanym seryjnie systemem Start-Stop, który ma według producenta zużywać 8,8 l paliwa na 100 km, emitując przy tym 206 g CO2 na km.
NAPĘD i ZAWIESZENIE
Za przeniesienie napędu odpowiada montowana seryjnie siedmiostopniowa przekładnia automatyczna S-tronic, której konstrukcję oparto o kompaktową koncepcję trzech wałków. Jej siódmy bieg ma długie przełożenie zmniejszające zużycie paliwa. Kierowca może programować pracę wyposażonej w dwa sprzęgła przekładni, wybierając pomiędzy trybem D i S lub samodzielnie przełączać biegi za pomocą manetek przy kierownicy lub dźwigni zmiany biegów, utrzymanej w charakterystycznej stylistyce RS. Funkcja Launch control zapewnia start z optymalnym poślizgiem kół. Sercem stałego napędu na cztery koła quattro, jest hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe sterowane elektronicznie, które umieszczono przed tylną osią. Umożliwia ono odpowiedni do warunków rozkład sił napędowych pomiędzy przednią i tylną oś. Dzięki sportowemu zawieszeniu RS, karoserię tego kompaktowego SUV-a umieszczono o 25 mm niżej. By zoptymalizować rozkład ciężaru, akumulator umieszczono w bagażniku. W niezależnym tylnym zawieszeniu zamontowano cztery wahacze. Auto seryjnie jest postawione na 19" obręczach kół