Audi S1 i S1 Spotback oficjalnie: najmniejszy w sportowej rodzinie - WIDEO

2014-02-12 13:48

Audi lubi zaskakiwać i wypuszczać co jakiś czas na rynek kolejny sportowy model. Tym razem inżynierowie z Ingolstadt zabrali się za udoskonalenie najmniejszego w gamie A1. Po dołożeniu mocnego silnika i stałego napędu czterech kół quattro, powstało 3-drzwiowe Audi S1 oraz 5-drzwiowe S1 Sportback. Zamontowany w nich silnik 2.0 TFSI generuje moc 231 KM i 370 Nm. Auta do salonów sprzedaży trafią w drugim kwartale 2014 roku.

Dwa najnowsze modele Audi S1 i S1 Sportback to sportowe auta z kompaktowej serii A1, a jednocześnie uzupełnienie palety modeli Audi spod znaczku "S". Jak każdy model typu S, w konstrukcji wykorzystano stały napęd na cztery koła quattro. Jego sercem jest wielopłytkowe sprzęgło umieszczone przy tylnej osi. Elektroniczna blokada sprzęgła z udoskonalonym, selektywnym rozkładem napędu na poszczególne koła, to jedna z funkcji systemu stabilizacji toru jazdy ESC. System posiada dwustopniową możliwość dezaktywacji i uzupełnia pracę sprzęgła wielopłytkowego, dodatkowo delikatnie przyhamowując koła będące po wewnętrznej stronie zakrętu.

Siła napędowa jest czerpana z wysokiej mocy czterocylindrowego, benzynowego silnika 2.0 TFSI. Wyposażony w turbosprężarkę motor generuje 231 KM i 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Ta dwulitrowa jednostka rozpędza Audi S1 i S1 Sportback od 0 do 100 km/h w odpowiednio 5,8 lub 5,9 sekundy. Maksymalna prędkość to 250 km/h. Producent obiecuje spalanie na poziomie 7,1 litra paliwa na 100 km.

Przeczytaj też: Audi RS5 Cabriolet 4.2 FSI V8 - TEST cichociemnego bandziora

Podwozie oraz elektromechaniczny układ kierowniczy w S1 i S1 Sportback został przeprojektowany na tle Audi A1. Zmodyfikowano łożyska przegubów przedniego zawieszenia, które zwiększają spontaniczną reakcję podczas skrętu. Z tyłu pojazdu zamontowane są wahacze zespolone. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, oferując do wyboru kilka opcji, pozwala na regulowanie sposobu pracy silnika, automatycznej klimatyzacji i seryjnie montowanych adaptacyjnych amortyzatorów. O wytracanie prędkości dbają tarcze hamulcowe na obu osiach (z przodu średnica 310 mm). Fabrycznie w nadkolach są zamontowane 17-calowe felgi aluminiowe, a opcjonalnie dostępne będą koła 18-calowe.

Pod względem stylistycznym modele S1 od standardowego A1 różnią się kilkoma elementami. Inaczej wyglądają reflektory Xenon plus. Przedni zderzak został przemodelowany, podobnie jak tylny z dyfuzorem i rozlokowanymi po bokach podwójnymi końcówkami układu wydechowego. Jest też widoczny spojler dachowy. Kabinę utrzymano w ciemnej sportowej tonacji kolorystycznej. Zegary mają typowe dla modeli S ciemnoszare podziałki. Nakładki na pedałach wykonano ze szczotkowanej stali szlachetnej. Alternatywnie do montowanych seryjnie sportowych foteli, zamówić można siedzenia sportowe S ze zintegrowanymi zagłówkami. Na życzenie można zamówić jeszcze wyraźne kolorowe akcenty na tunelu środkowym i tylnych poszyciach siedzeń.

WIDEO - tak prezentuje się szybkie Audi S1 Sportback