Audi Sport quattro zadebiutowało w 1983 roku na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie. Pojazd jak na swoje lata był naszpikowany najnowocześniejszymi wówczas rozwiązaniami technicznymi. Nazwa quattro oznaczała napęd wykorzystujący mechanizm rozdzielający moc silnika na każde z czterech kół. Silnik o pojemności 2.1-litra z turbosprężarką i 20-zaworową głowicą, rozwijał 306 KM, co było w owym czasie niesamowitym osiągnięciem w aucie przeznaczonym do codziennego użytku . Przyspieszenie od 0 do 100km/h zajmowało 4.9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła 250km/h.
Samochód w swoich czasach stanowił najmocniejszy produkt niemieckiej marki wytwarzany seryjnie, a przy tym był najdroższym dostępnym na rynku modelem w gamie Audi. Co więcej, inżynierom udało się harmonijnie połączyć cechy samochodu sportowego o najwyższych osiągach z właściwościami bezpiecznego samochodu osobowego. Konstrukcja miała skrócony rozstaw osi względem modelu Audi Quattro, a stylistycznie wyróżniało się szerszymi nadkolami, zmodyfikowanym przodem i maską, a we wnętrzu przebudowaną tablicą rozdzielczą i innymi fotelami. Producent oferował wóz w pięciu kolorach nadwozia: Czerwony Tornado, biały Alpin, niebieski Kopenhagen, zielony Malachit i czarny.
Zobacz też: Audi Sportscar Experience: Audi R8 V10 Plus i R8 V10 GT na Torze Poznań
Skąd wziął się pomysł produkcji takiego auta? Wersje cywilne stanowiły pretekst do osiągnięcia innego celu - udziału w sporcie. Audi aby wystawić samochód w rajdowych mistrzostwach świata, musiało koniecznie posiadać co najmniej 200 egzemplarzy o homologacji drogowej, stąd też łączna ilość wyprodukowanych sztuk sięgająca 214 aut. Warianty Audi Sport quattro dostosowane do startów rajdowych wystawiano w najlepszej i najbardziej wówczas widowiskowej grupie B. Odmiana rajdowa posiadała moc 450 KM, a przyspieszenie od 0 do 100km/h wynosiło 3,5 sekundy. W limitowanej serii powstało 20 sztuk Audi Sport quattro S1 o mocy 530 KM - maszyny te przyspieszały w 2,6 sekundy do 100 km/h. Do startu w znanym amerykańskim wyścigu górskim Pikes Peak International Hill Climb, powstała w 1987 roku wersja specjalna z masywnym ospojlerowaniem i skrzydłem dociskowym z tyłu, a jednostka napędowa generująca 598 KM, przyspieszała w mniej niż 2,5 s do 100km/h.
Za budowę legendarnego sportowego auta, odpowiadała założona w 1983 roku spółka Quattro GmbH. To właśnie ta firma obchodząca przy okazji wraz z modelem Audi Sport quattro swoje 30-te urodziny, odpowiedzialna jest dziś za rozwój nowych rozwiązań technicznych i konstruowanie topowych samochodów marki Audi - modeli RS i R8.