Zapraszamy na kolejną, piątą już, część naszego stałego cyklu Auto Top 10. Zaczęliśmy od samochodów miejskich. Potem zaprezentowaliśmy kolejno 10 samochodów małych, następnie 10 aut w klasie kompakt i 10 ich odpowiedników w wersji kombi. W tym materiale przechodzimy o stopień wyżej i prezentujemy 10 samochodów klasy średniej.
Tym razem skupiliśmy się na autach w wersji sedan. Z tego powodu porównywane wartości podane w tabeli zostały nieco zmienione. Zamiast ładowności podajemy poziom emisji CO2 do atmosfery. Przy współczesnych trendach wśród producentów, ekologia jest ważnym czynnikiem.
Citroen C5
Jest to jedna z najdłużej obecnych na rynku ofert. Francuskie auto utrzymuje swoją pozycję, jednak porównując bezpośrednio do konkurencji Francuzi powinni rozpocząć prace nad nową generacją. C5 posiada odmianę kombi i podwyższoną wersję o nazwie Crosstourer.
Model | nadwozie | skrzynie biegów | silniki PB | silniki ON | cena PB | cena ON |
Citroen C5 |
SED 4D KOM 5D |
6 MT 6 AT |
1.6 155 KM |
2.0 160 KM 2.2 200 KM |
101 600 zł |
111 600 zł |
.
.
Ford Mondeo
Najnowsza generacja Forda Mondeo dopiero rozpoczyna walkę o klienta. W sprzedaży pojawi się również odmiana hybrydowa i kombi. Na ten moment producent oferuje okrojoną ofertę – brakuje m.in. podstawowych silników.
Model | nadwozie | skrzynie biegów | silniki PB | silniki ON | cena PB | cena ON |
Ford Mondeo |
SED 4D HTB 5D KOM 5D |
6 MT 6 AT |
1.5 160 KM 2.0 203 KM 2.0 240 KM |
1.6 115 KM 2.0 150 KM 2.0 180 KM |
89 000 zł |
95 000 zł |
.
.
Honda Accord
Japończykom najwyraźniej nie spieszy się z wprowadzeniem kolejnej generacji auta klasy średniej. Obecnie pracują nad kolejną wersją Hondy Civic Type-R, przez co można odnieść wrażenie, że większy Accord został zaniedbany. Niestety model ten w 2015 roku zniknie z salonów i jak na razie nie słychać o następcy.
Model | Nadwozie | skrzynie biegów | silniki PB | silniki ON | cena PB | cena ON |
Honda Accord |
SED 4D KOM 5D |
6 MT 5 AT |
2.0 156 KM 2.4 201 KM |
2.2 150 KM 2.2 180 KM |
101 100 zł |
127 500 zł |
.
.
Hyundai i40
Koreańczycy są w trakcie wprowadzania odświeżonego Hyundaia i40, ale na razie moment debiutu i cennik nie są jeszcze znane. Niewielki wybór jednostek napędowych utrudnia zdobycie mocniejszej pozycji na rynku. Niewątpliwym plusem jest atrakcyjna cena.
Model | nadwozie | skrzynie biegów | silniki PB | silniki ON | cena PB | cena ON |
Hyundai i40 |
SED 4D KOM 5D |
6 MT 6 AT |
1.6 135 KM 2.0 177 KM |
1.7 115 KM 1.7 136 KM |
82 600 zł |
88 600 zł |
.
.
Kia Optima
Samochód ten to druga oferta z Korei Południowej. Bardzo skromna paleta jednostek napędowych. Brakuje jednak praktyczniejszego modelu kombi – oferowany jest tylko sedan. Atutem jest cena, jednak pozycja na rynku dość słaba.
Model | nadwozie | skrzynie biegów | silniki PB | silniki ON | cena PB | cena ON |
Kia Optima |
SED 4D |
6 MT 6 AT |
2.0 165 KM |
1.7 136 KM |
87 900 zł |
92 900 zł |
.
.
Mazda 6
Najnowsza odsłona po kuracji odmładzającej również rozpoczyna walkę o klienta w klasie średniej. Auto oferowane w trzech wersjach nadwoziowych oparte o tradycyjną technologię - próżno szukać silników małolitrażowych. Auto zarówno w odmianie sedan jak i kombi ma taką samą cenę.
Model | nadwozie | skrzynie biegów | silniki PB | silniki ON | cena PB | cena ON |
Mazda 6 |
SED 4D KOM 5D |
6 MT 6 AT |
2.0 145 KM 2.0 165 KM 2.5 192 KM |
2.2 150 KM 2.2 175 KM |
88 700 zł |
121 200 zł |
.
.
Opel Insignia
Bardzo popularny samochód sfery biznesowej oraz często pojawiający się jako nieoznakowany radiowóz w polskiej policji. Bogata oferta jednostek napędowych oraz wersji wyposażeniowych powoduje, że każdy znajdzie coś dla siebie. Posiada podniesioną wersję pod nazwą Country Tourer.
Model | nadwozie | skrzynie biegów | silniki PB | silniki ON | cena PB | cena ON |
Opel Insignia |
SED 4D HTB 5D KOM 5D |
6 MT 6 AT |
1.4 140 KM 1.8 140 KM 1.6 170 KM 2.0 250 KM |
2.0 110 KM 2.0 120 KM 2.0 130 KM 2.0 140 KM 2.0 163 KM 2.0 195 KM |
89 250 zł |
97 250 zł |
.
.
Peugeot 508
Świeżo po wizycie u kosmetyczki francuski sedan mocno pracuje nad skróceniem dystansu do niemieckiej czołówki. Bogata paleta silnikowa pozwala wybrać odpowiednie auto dla siebie. Lew zaczyna pokazywać pazur. Bardziej rodzinna odmiana kombi także w ofercie.
Model | nadwozie | skrzynie biegów | silniki PB | silniki ON | cena PB | cena ON |
Peugeot 508 |
SED 4D KOM 5D |
6 MT 6 AT |
1.6 120 KM 1.6 165 KM |
1.6 115 KM 2.0 140 KM 2.0 163 KM 2.0 180 KM |
81 000 zł |
99 700 zł |
.
.
Toyota Avensis
Japoński sedan ma polskie korzenie. Pod maską wersji z silnikami wysokoprężnymi pracują jednostki produkowane w Polsce. Powoli trzeba zacząć rozglądać się za nową generacją. Auto również opiera się trendom związanych z downsizingiem i posiada odmianę kombi.
Model | nadwozie | skrzynie biegów | silniki PB | silniki ON | cena PB | cena ON |
Toyota Avensis |
SED 4D KOM 5D |
6 MT 6 AT 7 AT |
1.6 132 KM 1.8 147 KM 2.0 152 KM |
2.0 124 KM 2.0 150 KM 2.2 177 KM 2.2 190 KM |
83 900 zł |
96 900 zł |
.
.
Volkswagen Passat
Przez wielu stawiany za wzór sedana doczekał się 8. generacji. Przez wiele lat wyznacza trendy obowiązujące w klasie średniej. Nowy Passat posiada obecnie najmocniejszego diesla w segmencie, a w bogatszych wersjach armię elektronicznych wspomagaczy. Odmiana Variant także w sprzedaży.
Model | nadwozie | skrzynie biegów | silniki PB | silniki ON | cena PB | cena ON |
Volkswagen Passat |
SED 4D KOM 5D |
6 MT 6 AT 7 AT |
1.4 125 KM 1.4 150 KM 1.8 180 KM 2.0 220 KM |
1.6 120 KM 2.0 150 KM 2.0 190 KM 2.0 240 KM |
90 790 zł |
102 490 zł |
.
.
.
.
Porównanie danych technicznych aut segmentu D z benzynowymi silnikami o mocy około 160 KM
Marka i Model | silnik | v-max | 0-100 km/h | średnie spalanie |
bagażnik/ rozłożony |
emisja CO2 |
cena |
Citroen C5 |
1.6 THP 155 KM |
210 km/h |
8,6 sek |
7,1 l/100 km |
467/- |
167 g/km |
101 600 zł |
Ford Mondeo |
1.5 EcoBoost 160 KM |
222 km/h |
9,2 sek |
5,8 l/100 km |
541/1437 |
134 g/km |
89 000 zł |
Honda Accord |
2.0 SOHC 156 KM |
215 km/h |
9,3 sek |
6,9 l/100 km |
464/- |
159 g/km |
101 100 zł |
Hyundai i40 |
2.0 GDI 177 KM |
212 km/h |
9,5 sek |
6,8 l/100 km |
525/- |
159 g/km |
88 200 zł |
Kia Optima |
2.0 DOHC 165 KM |
210 km/h |
9,5 sek |
7,0 l/100 km |
505/- |
162 g/km |
87 900 zł |
Mazda 6 |
2.0 SkyActiv-G 165 KM |
216 km/h |
9,1 sek |
6,0 l/100 km |
489/- |
139 g/km |
99 200 zł |
Opel Insignia |
1.6 SIDI 170 KM |
210 km/h |
9,9 sek |
6,6 l/100 km |
500/- |
155 g/km |
110 150 zł |
Peugeot 508 |
1.6 THP 165 KM |
210 km/h |
8,6 sek |
5,8 l/100 km |
473/1339 |
134 g/km |
96 200 zł |
Toyota Avensis |
2.0 Valvematic 152 KM |
205 km/h |
9,0 sek |
6,9 l/100 km |
509/- |
161 g/km |
98 400 zł |
Volkswagen Passat |
1.4 TSI 150 KM |
220 km/h |
8,4 sek |
4,9 l/100 km |
586/1152 |
115 g/km |
105 490 zł |
.
Porównanie danych technicznych aut segmentu D z wysokoprężnymi silnikami o mocy około 150 KM
Marka i Model | silnik | v-max | 0-100 km/h | średnie spalanie |
bagażnik/ rozłożony |
emisja CO2 | cena |
Citroen C5 | 2.0 HDI 160 KM |
210 km/h |
9,1 sek |
5,6 l/100 km |
467/- |
147 g/km |
111 600 zł |
Ford Mondeo | 2.0 TDCI 150 KM |
215 km/h |
9,3 sek |
4,4 l/100 km |
541/1437 |
115 g/km |
99 000 zł |
Honda Accord | 2.2 i-DTEC 150 KM |
212 km/h |
9,6 sek |
5,6 l/100 km |
464/- |
138 g/km |
127 500 zł |
Hyundai i40 | 1.7 CRDi 136 KM |
201 km/h |
10,3 sek |
4,7 l/100 km |
525/- |
124 g/km |
92 600 zł |
Kia Optima | 1.7 CRDi 136 KM | 202 km/h |
10,3 sek |
5,1 l/100 km |
505/- |
133 g/km |
92 900 zł |
Mazda 6 | 2.2 SkyActiv-D 150 KM |
211 km/h |
9,0 sek |
4,2 l/100 km |
489/- |
108 g/km |
121 200 zł |
Opel Insignia | 2.0 CDTi 163 KM |
220 km/h |
9,5 sek |
4,3 l/100 km |
500/- |
114 g/km |
101 650 zł |
Peugeot 508 | 2.0 HDI 163 KM |
226 km/h |
8,6 sek |
4,9 l/100 km |
473/1339 |
129 g/km |
107 400 zł |
Toyota Avensis |
2.0 D-4D 150 KM |
210 km/h |
9,2 sek |
4,5 l/100 km |
509/- |
119 g/km |
99 900 zł |
Volkswagen Passat |
2.0 TDI 150 KM |
220 km/h |
8,7 sek |
4,1 l/100 km |
586/1152 |
108 g/km |
110 690 zł |
.