Audi 80 zadebiutowało 50 lat temu! Samochód, który zainicjował serię modelową o oznaczeniu "B" zadebiutował w 1972 roku i szybko zyskał zaszczytny tytuł "Samochodu Roku". Audi 80 B1 z wiadomych względów nigdy nie stało się hitem sprzedażowym w Polsce, ale modele B3, B4 i (już jako Audi A4) B5 mają w naszym kraju status niemal kultowych. Ocynkowane nadwozia, oszczędne silniki diesla pod maską i niezłe prowadzenie, w połączeniu z silną marką sprawiły, że "osiemdziesiątka" była pierwszym modelem producenta z Ingolstadt, który został wyprodukowany w liczbie miliona sztuk!
Audi 80 B1 - samochód na czasy kryzysu
Pierwsze Audi 80 było samochodem, który powstał w przeddzień kryzysu naftowego, a jego zalety okazały się procentować, gdy ceny surowców wystrzeliły. Brzmi znajomo? Audi 80 B1 zostało opracowane tak, by było jak najlżejsze (dwudrzwiowa wersja ważyła nieco ponad 830 kg), dobrze się prowadziło, a pod maską pracowały oszczędne silniki. Kultowy silnik 1.9 TDI również zadebiutował właśnie w Audi 80, a dokładnie w czwartej (B4) generacji modelu. Pierwsza odsłona auta klasy średniej była napędzana jednostkami o mocy od 55 KM do 110 KM. Mocniejsze wersje i napęd quattro pojawiły się w Audi 80 B2.
Od Audi 80 do Audi A4
Audi 80 z czasem zmieniło się w Audi A4, choć oznaczenie rodziny modeli "B" pozostało obecne do dzisiaj. Audi A4 B9 jest duchowym spadkobiercą Audi 80, które kończy dziś 50 lat. Zmiana nazwy z "80" na "A4" miała miejsce przy okazji premiery Audi A4 B5 w 1994 roku. Nie każdy wie, że Audi 80 B4 Cabrio było oferowane równolegle aż do 2000 roku! Pierwsza generacja A4 przyniosła jeszcze więcej nowoczesnych rozwiązań, szerokie zastosowanie aluminium i piekielnie mocne wersje S4 i RS4. Były one napędzane odpowiednio 265 i 380-konnymi V6.
Jaką przyszłość ma Audi A4?
Choć coraz więcej mówi się o zakazie sprzedaży aut spalinowych i odchodzeniu od konwencjonalnych silników, nadchodząca (i być może ostatnia) generacja Audi A4 ma być samochodem z silnikami benzynowymi pod maską. Możemy spodziewać się, że A4 B10 będzie napędzane znanymi już jednostkami. W palecie silników znajdą się hybrydy i silniki benzynowe. Nie wiadomo, jaki los czeka jednostki diesla. Rynkowy debiut nadchodzącego Audi spodziewany jest w 2023 roku.