Podpisano trzy umowy na prawie 25-kilometrowy odcinek S19 Lasy Janowskie – Nisko Południe. To kolejny krok do powstania tej ważnej arterii. Nowa droga usprawni podróż na osi północ-południe, a cały region otworzy na nowe możliwości rozwoju.
Umowy na realizację trzech odcinków drogi ekspresowej S19 od węzła Lasy Janowskie do węzła Nisko Południe podpisano 18 czerwca 2018 r.
Odcinek Lasy Janowskie – Zdziary (ok. 9,3 km) zrealizuje konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. za 236,3 mln zł. Odcinek Zdziary – Rudnik nad Sanem (ok. 9 km) zaprojektuje i zbuduje firma Mosty Łódź S.A. za 286,9 mln zł, natomiast odcinek Rudnik nad Sanem – Nisko Południe (ok. 6 km) zrealizuje konsorcjum Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. za 196,3 mln zł.
Projektuj i buduj
Umowy w trybie projektuj i buduj oznaczają, że wykonawcy w pierwszej kolejności przystąpią do opracowania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Po uzyskaniu ZRID rozpoczną się prace w terenie. Wszystkie odcinki będą realizowane w czasie 34 miesięcy (nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca) i objęte zostaną gwarancją przez 10 lat. S19 Lasy Janowskie – Nisko Południe powstanie jako dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu. Kierowcy skorzystają z nowej trasy w 2021 r.
Zadanie „A” Lasy Janowskie – Zdziary o dł. ok. 9,3 km
Obiekty inżynierskie: 2 mosty, 10 wiaduktów (w tym przejścia dla zwierząt dużych i średnich górą i dołem), 1 kładka dla pieszych oraz 15 przepustów (w tym zespolonych z przejściami dla zwierząt)
Węzły: jeden węzeł drogowy Zdziary.
MOP-y: jedna para MOP I Bukowa. MOP kat. I pełni funkcję wypoczynkową. Jego podstawowe wyposażenie stanowią stanowiska postojowe dla samochodów osobowych i ciężarowych, jezdnie manewrowe, urządzenia wypoczynkowe, sanitarne i oświetlenie.
Zadanie „B” Zdziary - Rudnik nad Sanem o dł. ok. 9 km
Obiekty inżynierskie: 1 most, 8 wiaduktów (w tym przejścia dla zwierząt dużych i średnich górą i dołem) oraz 9 przepustów (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt).
Zadanie „C” Rudnik nad Sanem - Nisko Południe o dł. ok. 6 km
Obiekty inżynierskie: 6 wiaduktów (w tym przejścia dla zwierząt dużych i średnich dołem) oraz 6 przepustów (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt).
Węzły: przewidywana jest budowa dwóch węzłów drogowych: „Rudnik nad Sanem” (typ węzła WB – „Karo” z dwoma rondami), „Nisko Południe”(typ węzła WB - węzeł typu pół-koniczyna).
Via Carpatia – co warto wiedzieć?
Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier. Korytarz Via Carpatia, którego głównym elementem jest droga ekspresowa S19 od granicy ze Słowacją w Barwinku aż do Białegostoku (Knyszyn), i dalej na północ, stanowi priorytet w następnych latach, w szczególności w zakresie przyspieszenia prac przygotowawczych, tak by była możliwa jak najszybsza realizacja tego ciągu łączącego kraje Bałtyckie z resztą Unii Europejskiej oraz jej wschodnimi sąsiadami.
W Polsce szlak Via Carpatia będzie miał długość ponad 700 km i przebiegał będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Cały jej przebieg ma zapewnione finansowanie.