GDDKiA 13 listopada 2018 r. podpisała umowę na realizację północnej obwodnicy Krakowa. 12,5-kilometrowy odcinek trasy S52 wykona turecko-polskie konsorcjum Gülermak i Mosty Łódź za ponad 1,4 mld zł.
„Północna obwodnica Krakowa to przykład na to, że obecny rząd jest skuteczny i dotrzymuje słowa. Ta bardzo potrzebna dla miasta i regionu inwestycja nie była przewidziana w żadnym z dotychczasowych planów rozwoju infrastruktury drogowej. W ciągu niewiele ponad dwóch lat od decyzji o realizacji obwodnicy dzisiaj już podpisujemy umowę na jej wykonanie”
– powiedział minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.
Jeszcze poczekamy
Na opracowanie dokumentacji technicznej, uzyskanie zezwolenia na realizację oraz samą budowę drogi, wykonawcy będą mieli 47 miesięcy bez okresów zimowych w trakcie prowadzenia prac (od 15 grudnia do 15 marca).
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Na obwodnicę wjedziemy jednym z czterech węzłów: Modlnica (dobudowane zostaną cztery łącznice), Zielonki, Węgrzyce i Batowice. Trasa zostanie poprowadzona w trzech tunelach: pod rzeką Prądnik (długość 870 m), pod wzgórzem w Batowicach (653 m) oraz pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa (98 m). Powstanie 27 mostów, 4 km murów oporowych oraz 20 km dróg dojazdowych.
Nowy odcinek trasy S52 połączy w jeden ciąg wszystkie wyloty dróg krajowych (DK 79 i 94) po północnej stronie miasta z A4 i S7. Usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław) i wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz już w 2025 roku ruch na nowym odcinku przekroczy 30 tys. pojazdów na dobę.