Benzyna czy diesel? Z jednej strony CX-3 z benzynowym, 2-litrowym silnikiem wolnossącym o mocy 150 KM, z drugiej CX-3 napędzana 1.8-litrowym dieslem, który generuje 115 KM. Auta są tożsame w niemal każdym względzie. Oba mają napęd na 4 koła, automatyczne skrzynie biegów i są podobnie wyposażone. Jedyne różnice to rodzaj paliwa jaki należy lać do baku, no i oczywiście kolor. Nawet gdyby obie były czerwone, raczej nie doszłoby do pomyłki. Po postawieniu samochodów obok siebie i odpaleniu silników od razu można stwierdzić, że benzynowy pracuje cicho, a kultura pracy diesla pozostawia nieco do życzenia.
Rzut oka w dane techniczne ujawnia zalety benzynowej jednostki względem diesla. Mocniejsza benzyna napędza CX-3 sprawniej i rozpędza auto do setki w 9,7 sekundy, tymczasem wysokoprężny motor potrzebuje na to 11,5 sekundy. W obu przypadkach skrzynia automatyczna spowalnia samochód w sprincie o około sekundę. Podczas jazdy różnica nie jest aż tak odczuwalna, bo w końcu benzynowy silnik jest wolnossący (nie ma mowy o wciskaniu w fotel), ale rzut oka na prędkościomierz ujawnia, że benzyną będziemy mogli po prostu sprawniej i bezpieczniej poruszać się szczególnie poza miastem.
Indywidualny test: Mazda CX-3 po liftingu 1.8 SKYACTIVE-D 115 KM AT6 AWD: dla cierpliwych miłośników diesli
W trasie można docenić również lepsze wyciszenie jednostki Skyactiv-G. Wygłuszenie jednostki napędowej jest o wiele łatwiejsze, niż w przypadku diesla, a ten w Maździe wydaje szczególnie natarczywe dźwięki. Jego praca nie należy do najprzyjemniejszych, o czym zostało już napisane w pełnym indywidualnym teście - SPRAWDŹ.
Zużycie paliwa to dla Skyactiv-D szansa na odegranie się na benzynowym krewniaku i rzeczywiście, osiągnięcie wyniku na poziomie 6 l/100 km w mieście nie stanowi najmniejszego problemu. Benzyniak spala 2 l/100 km paliwa więcej, choć również nie należy do szczególnie paliwożernych. Największą różnicę zauważymy podczas miejskiej jazdy. Benzynowy silnik podczas spokojnej jazdy poza miastem również jest szczególnie oszczędny.
Sprawdź: Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G 122 KM - przepis na hit
No to może opłaca się wybrać diesla z uwagi na cenę? Niestety i tu raczej nie ma argumentu za wyborem jednostki Skyactiv-D. Z uwagi na to, że jest on dostępny wyłącznie z napędem na 4 koła i w topowej wersji SkyPassion, jego cena startuje od 109 000 zł. To 6 tys. złotych drożej niż 150-konna dwulitrówka z napędem 4x4 w tej samej wersji wyposażenia i aż o 18 tys. złotych więcej niż 121-konna benzyna w tej samej wersji wyposażenia (ale z napędem na przód).
Choć Mazda CX-3 najlepiej sprawdzi się podczas spokojnej jazdy, będziecie zadowoleni z wyboru 150-konnej benzyny, zamiast 115-konnego diesla. Przewaga wolnossącej jednostki jest miażdżąca, a różnica w spalaniu, choć wyraźna, nie jest tak znaczna, by z czystym sumieniem polecić dieslowską jednostkę jako dobry wybór do kompaktowego crossovera, który większość czasu spędzi w mieście, niż na dalekich trasach. Co więcej, diesel zamyka nam wybór wersji wyposażenia i napędu, a jeśli zdecydujemy się na „automat” to będzie on działał nieco mniej płynnie niż w wersji benzynowej.
Porównaliśmy: Tak zmieniła się Mazda 3 Sedan - TEST, OPINIA
Skyactiv-G punktuje Skyactiv-D na wielu szczeblach i wygrywa bez dwóch zdań. Motor wysokoprężny wypada po prostu przeciętnie, a sprawdzony, wolnossący silnik benzynowy jest rozsądny i przyjemnie napędza Mazdę CX-3.
Dane techniczne
Mazda CX-3 Skyactiv-G 2.0 150 KM AT 4x4 |
Mazda CX-3 Skyactiv-D 1.8 115 KM AT 4x4 |
|
SILNIK | R4 16V | R4 16V |
Paliwo | benzyna | olej napędowy |
Pojemność | 1998 cm3 | 1759 cm3 |
Moc maksymalna | 150 KM przy 6000 obr./min. | 115 KM/ przy 4000 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 206 Nm przy 2800 obr./min. | 270 Nm/ 1600-2600 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 212 km/h | 179 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 9,7 s | 11,5 s |
Skrzynia biegów | automatyczna/ 6 biegów | automatyczna/ 6 biegów |
Napęd | na cztery koła (AWD) | na cztery koła (AWD) |
Zbiornik paliwa | 48 l | 44 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto / trasa / średnie) |
10,5 l/ 8,1 l/ 7,7 l |
6,8 l/ 5,5 l/ 6,3 l |
poziom emisji CO2 | 181 g/km | 178 g/km |