Polska Izba Paliw Płynnych informuje, że przez ostatnie 7 dni olej napędowy zdrożał 6 gr/l, a benzyna 5 gr/l. Nadal tanieje jedynie LPG, ale już tylko -1 gr/l. W ubiegłym tygodniu ON drożał średnio 10 gr/l, a na wielu stacjach podwyżki sięgały 20 gr/l. Co prawda, polscy kierowcy nadal mogą tankować znacznie taniej niż na początku roku, ponieważ paliwo dieslowskie na polskich stacjach jest bowiem tańsze o 14 gr/l; najczęściej kupowana benzyna, czyli Pb95 o 13 gr/l; a autogaz o 32 gr/l.
Zobacz też: Paliwo znów po 5 zł? Tak analizują eksperci od rynku paliw
W 11. tygodniu 2016 r. najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. lubelskim: 3,82 zł/l (+5 gr/l od 11 marca). Najdroższy zachodniopomorskie: 3,94 zł/l (+6 gr/l ). Największe zmiany ostatniego tygodnia to śląskie: +8 gr/l przy średniej 3,84 zł/l.
W woj. dolnośląskim sprzedają najtańszą benzynę: średnia 4,00 zł/l (+6 gr/l przez ostatnie 7 dni); a w zachodniopomorskim najdroższą: 4,10 zł/l (+4 gr/l). Największe zmiany ostatniego tygodnia to podlaskie: +7 gr/l przy średniej 4,08.
Podkarpackie to najtańszy autogaz: 1,58 zł/l (-1 gr/l). Najdroższe jest to alternatywne paliwo tradycyjnie przy niemieckiej granicy - w woj. zachodniopomorskim: 1,81 zł/l (+2 gr/l). Największe zmiany ostatniego tygodnia to śląskie: -5 gr/l przy średniej 1,59 zł/l.
Sprawdź: Ceny paliw w górę. Tu kupisz najtańsze paliwo w Warszawie
Po nieznacznych obniżkach z początku tygodnia ponownie rosną ceny w hurcie polskich rafinerii w Gdańsku i Płocku. Pb95 drożeje dziś średnio 20 zł/m3, a ON 18 zł/m3 (netto w temperaturze referencyjnej 15st.C). W porównaniu z cenami oferowanymi 12 lutego br. benzyna jest droższa średnio o 222 zł/m3 netto, a olej napędowy o 232 zł/m3 netto, co daje przełożenie ok. +27 i +29 gr/l brutto. W ujęciu procentowym benzyna podrożała więc ok. 7%, a olej napędowy ok. 8%.
.
Drogi diesel w hurcie
Bardzo niepokojący, z uwagi na rolę oleju napędowego nie tylko w polskiej, ale i całej europejskiej gospodarce, jest fakt, że ceny diesla w hurcie powróciły do wartości z początku grudnia ub.r. ON to przecież podstawowe paliwo transportowe, którego wzrost jego cen oznacza zatem również podwyżki dla wszelakich dóbr konsumowanych przez przeciętnego Kowalskiego, a tym samym spadek popytu.
Ponadto regularnie zmniejsza się dystans cenowy obu paliw. Jeśli jeszcze w lutym diesel w polskim hurcie paliwowym był tańszy od benzyny średnio o 4,29%, to w marcu jest to już tylko 3%. Może to oznaczać ponowne odwrócenie relacji cenowych – na giełdach światowych diesel jest już zresztą droższy od benzyny od 12 lutego.
* Zestawienie sporządzone wg monitoringu cen paliw prowadzonego przez Biuro Polskiej Izby Paliw Płynnych.