Inżynierowie Continentala, zainspirowani zasadą działania instrumentów smyczkowych, opracowali niesamowite rozwiązanie. System o nazwie Ac2ated Sound wykorzystuje zamiast klasycznych głośników, niewielkie przetworniki wibracyjne, które tworzą dźwięk przy pomocy wprawiania w wibracje powierzchni znajdujących się we wnętrzu auta. Rozwiązanie jest oparte na wieloletnich doświadczeniach firmy w zakresie badań NVH (Noise, Vibration, Harshness – hałas, drgania, szorstkość). Według ekspertów w przyszłości rozwiązanie to całkowicie zrewolucjonizuje systemy nagłośnienia w pojazdach i pozwoli zrezygnować z instalacji klasycznych głośników.
W koncepcji Ac2ated Sound fale dźwiękowe wytwarzane są przez przetworniki wibracyjne, które są podobne do rdzenia konwencjonalnego głośnika. Składają się z magnesu i wibrującej cewki, przetwarzającej elektryczny sygnał na ruch. Jednak zamiast drgającej membrany, która jest częścią klasycznych głośników, do emitowania dźwięku wykorzystywane są powierzchnie wewnątrz pojazdu. Za sprawą specjalnej technologii wiązania, fale dźwiękowe są przenoszone na wewnętrzne elementy auta, np. deskę rozdzielczą lub boczki drzwiowe. Ich powierzchnia zmienia się wówczas w głośnik.
Zobacz też: Soundbar kosztujący tyle co porządne auto!
- Dla lepszego zobrazowania działania systemu Ac2ated Sound można go porównać do skrzypiec. Smyczkiem i strunami są w nim przetworniki wibracyjne, mostek skrzypcowy to miejsce umieszczenia przetworników, a pudłem rezonansowym jest wnętrze samochodu. Słupki w aucie są przystosowane do generowania dużych częstotliwości, a panele drzwiowe mają odpowiednie właściwości do tworzenia średnich częstotliwości. Podobnie jak w przypadku technologii głośnikowej, aby wygenerować niskie częstotliwości wykorzystujemy duże elementy, takie jak wykładzina dachowa czy półka tylna – wyjaśnia Dimitrios Patsouras, Dyrektor Centrum Kompetencyjnego NVH w Continental Engineering Services.
Ogromną zaletą tego rozwiązania jest niewielki rozmiar i masa. Bezgłośnikowy system Continental może ważyć zaledwie 1 kg, a objętość zabudowy nie przekraczać 1 dm³. Dla porównania system audio uzyskujący dobry dźwięk przestrzenny 3D, mogący składać się z ponad 20 głośników, waży nawet 15 kg, a objętość całkowita zabudowy może wynieść 30 dm³. Koncepcja nowego, niewidzialnego systemu audio, w porównaniu do tradycyjnych głośników, zapewnia bogaty i równomierny dźwięk w samochodzie.