BMW 128ti to przednionapędowy hot hatch! Czy nowy model namiesza w segmencie szybkich kompaktów?

2020-09-17 13:39

"BMW serii 1? Kiedyś to było!" Owszem, kiedyś sportowy wariant BMW serii 1 miał pod maską 3-litrowe R6 i był pędzony na tył albo wszystkie koła. Niestety, wraz z debiutem nowej generacji producent zmienił koncepcję sportowego kompakta, w wyniku czego zmniejszył rozmiar silnika i przeniósł napęd na przód. Teraz BMW rozpoczyna nowy rozdział, w którym spróbuje zagrozić najlepszym przednionapędowym sportowcom. Debiutuje BMW 128ti - przednionapędowy hot hatch!

Kiedy BMW oficjalnie zakomunikowało, że nowa generacja serii 1 otrzyma przeprojektowaną, przednionapędową platformę, fani marki strzelili mocnego focha. Całą sieć zalały komentarze, które miały sugerować, że bawarska marka się kończy. Ciężko nie kryć frustracji, skoro Niemcy od zawsze przyzwyczajali swoich miłośników do dużych, silnych motorów i radości z jazdy, jaka płynęła z zarzucaniem tylną osią.

Sprawdź: TEST, OPINIA - BMW X5 M Competition: Bestia ze stępionymi pazurami

(2021) BMW 128ti - nowy przednionapędowy hot-hatch

i

Autor: BMW (2021) BMW 128ti - nowy przednionapędowy hot-hatch

Wszystko wina klientów

Niestety, BMW nie miało wyboru i musiało reagować na zmieniające się trendy. Najlepszym przykładem jest nowe BMW serii 3, którego znaczna większość nabywców decydowała się na napęd xDrive (na wszystkie koła), a jedynie garstka sięgała po egzemplarze z napędem na tył. To między innymi dlatego sportowa odmiana serii 1 o oznaczeniu M135i jest dostępna wyłącznie z napędem na obie osie.

Coś się kończy, coś się zaczyna

Kiedyś tylko BMW miało w swojej ofercie tak silnego i tylnonapędowego kompakta, jakim był model M140i, jednak te czasy już minęły. Dla inżynierów BMW M kiedy coś się kończy, drugie się zaczyna. Tym sposobem panowie z Bawarii postanowili wprosić się do segmentu, w którym dawno nikt nie zawitał - przednionapędowych hot hatchy.

Zobacz: BMW 225xe Active Tourer to wyjątkowy model. Czy będziemy za nim tęsknić? TEST, OPINIA

(2021) BMW 128ti - nowy przednionapędowy hot-hatch

i

Autor: BMW (2021) BMW 128ti - nowy przednionapędowy hot-hatch

BMW 128ti - pierwszy taki model w historii

Niemcy zrobili to w wielkim stylu, bowiem specjalnie na tę okazję przygotowali zupełnie nowe i przednionapędowe BMW 128ti. Nazwa to nie losowo dobrane liczby i literki. Skrót "ti" (Touring International) to hołd dla modelu 318ti Compact (E36), który po raz pierwszy zadebiutował w 1995 roku.

Nowa "jedynka" pędzona na przód ma pod maską 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik o mocy 265 KM i 400 Nm, który współpracuje z 8-biegowym automatem. W efekcie sprint od 0 do 100 km/h trwa w tym wydaniu 6,1 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Nad trakcją czuwa mechanizm różnicowy typu Torsen o ograniczonym uślizgu.

Względem mocniejszego BMW M135i przednionapędowa propozycja ma być sztywniejsze (sportowe zawieszenie M) i być niżej zawieszone (-10 mm). Co więcej wraz z pozbyciem się tylnego dyferencjału, inżynierom udało się odchudzić kompakta o 80 kg.

(2021) BMW 128ti - nowy przednionapędowy hot-hatch

i

Autor: BMW (2021) BMW 128ti - nowy przednionapędowy hot-hatch

Czy konkurencja ma się czego bać?

Z modelem 128ti producent z Bawarii po raz pierwszy w historii uderzy w segment przednionapędowych sportowców. Bezpośrednią konkurencją nowej wersji będą takie modele jak Golf GTI, Renault Megane R.S. czy Ford Focus ST i Hyundai i30 N. Zgodnie z obietnicą BMW samochód trafi do europejskich salonów sprzedaży jeszcze w 2020 r. Więcej informacji poznamy najprawdopodobniej bliżej zimy.

Przeczytaj także: Jesteś fanem BMW? W tym QUIZIE musisz zdobyć komplet punktów!

Nasi Partnerzy polecają