BMW E34

i

Autor: BMW BMW serii 5

BMW papieża Jana Pawła II na Jasnej Górze. Auto było trzymane w ukryciu

2021-09-06 13:12

Papież Jan Paweł II podczas swojego pontyfikatu był wożony przeróżnymi samochodami. Jednym z takich papieskich aut, które parkowało w watykańskich garażach i służyło do załatwiana spraw służbowych, było czarne BMW E34 w wersji 525ix. Pojazd ten w 2006 roku trafił do Polski, ale do tej pory był trzymany w ukryciu. Teraz jest ozdobą wystawy pamiątek po Janie Pawle II na Jasnej Górze.

Jan Paweł II jako pierwszy papież regularnie odbywał zagraniczne pielgrzymki, a to oznaczało użytkowanie przeróżnych pojazdów. Poza specjalnie przerabianymi autami typu papamobile, wykorzystywanymi w trakcie pielgrzymek, które zwykle były w białym kolorze nadwozia oraz opatrzone papieskimi insygniami, w Watykanie nie brakowało niepozornych aut osobowych. W końcu Karol Wojtyła zajmował się nie tylko oficjalnymi wizytami duszpasterskimi. Papież jeździł m.in. do rzymskich parafii, które podlegały mu jako biskupowi Rzymu. W latach 90-tych Jan Paweł II służbowo był wożony m.in. czarnym BMW.

BMW E34

i

Autor: BMW BMW serii 5

Reprezentacyjny sedan niemieckiej marki postawiony w pomieszczeniach wystawowych bastionu św. Rocha na Jasnej Górze, to w 100-procentach papieskie auto. BMW E34 w jasnogórskich zbiorach pamiątek po papieżu Polaku znajduje się od 2010 roku. Jasnogórskie sanktuarium otrzymało ten pojazd w darze od metropolity krakowskiego kardynała Stanisława Dziwisza. Auto do Krakowa trafiło natomiast w 2006 roku, jako dar dla krakowskiego Centrum Jana Pawła II. Przez ten czas czarny sedan nie był jednak nigdzie eksponowany. BMW 525ix nareszcie wystawione na widok publiczny to egzemplarz z 1992 roku. Przebieg auta wciąż mającego watykańskie tablice rejestracyjne wynosi zaledwie 55 tys. km. Pod maską tego egzemplarza pracuje rzędowy, sześciocylindrowy silnik o mocy 192 KM. Napęd na cztery koła trafia poprzez manualną skrzynię biegów.

Jakimi jeszcze samochodami był wożony Jan Paweł II? Oficjalnie papież podczas pielgrzymek poruszał się konstrukcjami typu papamobile, w których po zamachu przeprowadzonym 13 maja 1981 roku, zaczęto stosować przeszklone, kuloodporne kabiny. Większość z nich miała specjalnie nadbudówki, gdzie miał miejsce fotel i balkonik.