BMW Group rozpoczyna na europejskich drogach testy praktyczne pojazdów z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe, które niebawem mają trafić do produkcji. Prototypy BMW i Hydrogen NEXT będą wykorzystywane do testowania współdziałania napędu nieemitującego CO2, specyficznej dla danego modelu technologii podwozia i systemów elektronicznych pojazdu w warunkach rzeczywistych. BMW i Hydrogen NEXT opracowane na bazie BMW X5 to pojazd całkowicie elektryczny, w którym jako nośnik energii wykorzystywany jest wodór przetwarzany na energię elektryczną w ogniwie paliwowym. Rozpoczęty właśnie program testowy da podstawy, aby pod koniec 2022 roku zaprezentować krótką serię modelu. Celem tych pojazdów jest uzyskanie praktycznego doświadczenia w stosowaniu tej zrównoważonej technologii napędowej w ramach szeroko zakrojonych badań terenowych.
W dłuższej perspektywie technologia wodorowych ogniw paliwowych ma potencjał uzupełnienia silników spalinowych, systemów hybrydowych typu plug‑in oraz akumulatorowych pojazdów elektrycznych w ramach elastycznej strategii napędowej BMW Group. W przyszłości może on stanowić atrakcyjną alternatywę dla akumulatorowych napędów elektrycznych, szczególnie dla tych klientów, którzy nie mają własnego dostępu do infrastruktury ładowania elektrycznego lub często pokonują duże odległości.
Testowaliśmy: Toyota Mirai brzmi jak PRZECIĄG! Jest elektryczna, ale paliwo to wodór! WIDEO
BMW i Hydrogen NEXT wykorzystuje ogniwa paliwowe powstałe w wyniku współpracy w zakresie rozwoju produktu z Toyota Motor Corporation. Poszczególne ogniwa w ogniwie paliwowym pochodzą od Toyoty. Zespół ogniw paliwowych zwany pakietem i cały system to oryginalne rozwiązania BMW Group. Współpraca, która trwa od 2013 roku, ma na celu optymalizację przydatności do codziennego użytku i możliwości skalowania technologii wodorowych ogniw paliwowych do zastosowania w pojazdach własnej produkcji każdej z firm poprzez intensywną wymianę doświadczeń.
Cały układ napędowy BMW i Hydrogen NEXT łączy technologię wodorowych ogniw paliwowych z technologią BMW eDrive piątej generacji, która została już wdrożona w BMW iX3, a wkrótce trafi do BMW iX oraz BMW i4. Energia jest wytwarzana w ogniwie paliwowym w wyniku reakcji chemicznej pomiędzy zawartym w nim wodorem a tlenem z powietrza. Dzięki temu generowana jest moc elektryczna 125 kW (170 KM). Przetwornica elektryczna umieszczona pod ogniwem paliwowym dostosowuje poziom jego napięcia do napięcia silnika elektrycznego, który napędza BMW i Hydrogen NEXT. Do dynamicznych manewrów przyspieszania i wyprzedzania wykorzystywana jest również energia zmagazynowana w akumulatorze buforowym. Dzięki temu moc systemowa wynosi 275 kW (374 KM) i zapewnia typową dla marki dynamikę jazdy.
Pisaliśmy: Kompaktowy furgon na wodór. Peugeot e-Expert Hydrogen już gotowy
Podobnie jak w przypadku zbiornika paliwa w konwencjonalnym modelu z silnikiem spalinowym zbiorniki wodoru w BMW i Hydrogen NEXT można napełnić wodorem w ciągu trzech do czterech minut, co zapewnia zasięg kilkuset kilometrów w każdych warunkach pogodowych. Wodór potrzebny do zasilania ogniwa paliwowego jest przechowywany w dwóch 700‑barowych zbiornikach wykonanych z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Razem mieści się w nich sześć kilogramów wodoru. Jego precyzyjnie kontrolowana reakcja z tlenem w ogniwie paliwowym wytwarza energię elektryczną i uwalnia parę wodną jako jedyną substancję emitowaną przez napęd. Energia zgromadzona w akumulatorze buforowym jest także efektywnie odzyskiwana podczas jazdy dzięki rekuperacji w fazach toczenia i hamowania.