BMW Group od roku 2013 współpracuje z Toyota Motor Corporation w zakresie technologii ogniw paliwowych oraz skalowalnymi, modułowymi komponentami do pojazdów z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Wszystko to w celu rozwoju i uprzemysłowieniu technologii ogniw paliwowych pod kątem ich przydatności na rynku masowym. Toyota od dawna posiada seryjny model Mirai zasilany wodorem (testowaliśmy go - ZOBACZ) i przygotowała już drugą generację. Jak uważa Klaus Frohlich, dyrektor ds. rozwoju BMW AG, wykorzystanie układu napędowego zasilanego wodorem ma szczególny sens w segmencie modeli X, cieszących się dużą popularnością wśród klientów.
Zobacz również: Druga generacja Toyoty Mirai to nowy rozdział historii wodorowej motoryzacji
Czy możemy się spodziewać w najbliższym czasie seryjnego samochodu z technologią ogniw paliwowych? Klaus Frohlich mówi, że narazie nie jest to jeszcze możliwe, choć BMW już w 2022 r. wypuści limitowaną serię wodorowego BMW X5. Frohlich zaznacza, że najpierw należy zapewnić produkcję wodoru jako źródła energii w wystarczających ilościach, z wykorzystaniem ekologicznej energii elektrycznej i w konkurencyjnych cenach. Wodór będzie wtedy wykorzystywany przede wszystkim tam, gdzie nie da się bezpośrednio wprowadzić napędu elektrycznego, na przykład w ciężkim transporcie drogowym na dużych dystansach. Ponadto dyrektor ds. rozwoju BMW AG widzi problem w braku niezbędnej infrastruktury. Nie istnieje jeszcze kompleksowa europejska sieć stacji paliw wodorowych, aby móc zaoferować klientom BMW samochody z takim napędem.
BMW Group kontynuuje jednak działania rozwojowe w zakresie technologii wodorowych ogniw paliwowych, wykorzystując ten czas na znaczne obniżenie kosztów produkcji układu napędowego do momentu stworzenia infrastruktury i zapewnienia wystarczających dostaw wodoru produkowanego w sposób zrównoważony.
Wodorowe BMW X5 o mocy 374 KM
W prototypowym napędzie BMW i Hydrogen NEXT układ ogniw paliwowych wytwarza moc elektryczną do 125 kW (170 KM) uzyskiwaną w wyniku reakcji chemicznej wodoru i pozyskiwanego z powietrza tlenu. Emisją jest tylko para wodna. Konwerter elektryczny umieszczony pod ogniwem paliwowym dostosowuje swoje napięcie do napięcia napędu elektrycznego i akumulatora buforowego. Akumulator ten jest zasilany energią z hamowania i energią ogniwa paliwowego. W samochodzie znajdują się dwa zbiorniki 700-barowe, które mieszczą łącznie sześć kilogramów wodoru.
Testowaliśmy: BMW X5 30d xDrive (G05): na bulwary, trasę i w teren
Jurgen Guldner, szef działu technologii wodorowych ogniw paliwowych i projektów pojazdów BMW Group zaznacza, że to gwarantuje duży zasięg w każdych warunkach pogodowych. Tankowanie trwa tylko trzy do czterech minut. Napęd elektryczny piątej generacji, który po raz pierwszy zastosowany będzie w BMW iX3 wykorzystuje akumulator buforowy znajdujący się nad silnikiem elektrycznym, zapewniając dodatkową dynamikę na przykład podczas wyprzedzania lub przyspieszania. Całkowita moc systemu wynosi 275 kW (374 KM). Już w 2022 roku BMW Group zaprezentuje niewielką serię bazującą na obecnym BMW X5 wyposażoną w taki napęd z wodorowym ogniwem paliwowym.