Nowe BMW Z4 – roadsterowa rewolucja. Zobacz dużą GALERIĘ

2018-09-20 13:16

BMW serii Z, to auta kultowe, które na dobre zapisały się w historii motoryzacji. Na nowe BMW Z4 wszyscy czekali niemal z wypiekami na twarzy. Niemiecki roadster otrzymał bardziej proporcjonalne kształty, front nawiązujący do reszty gamy, ale przy tym nie stracił zawadiackiego charakteru. Jakie jest nowe BMW Z4?

Choć założenie roadstera jest proste (wiatr we włosach, „banan” na twarzy i emocjonujące prowadzenie), zrobienie takiego auta wcale nie jest przysłowiową bułką z masłem. Dopracowanie wszystkiego jak należy i dodatkowo sprostanie oczekiwaniom entuzjastów, którzy pokochali poprzednie generacje, to twardy orzech do zgryzienia. BMW jednak podołało zadaniu i wreszcie mamy tak długo wyczekiwaną zet-czwórkę.

Zupełnie subiektywnie muszę przyznać (choć wielu się pewnie ze mną zgodzi), że w metalicznej szarości Z4 prezentuje się lepiej, niż w debiutującej czerwieni. Grafitowy roadster wygląda się elegancko i zadziornie, a wszystkie linie i przetłoczenia są idealnie wyeksponowane.

Zupełnie inna, tak samo charakterna

Choć BMW Z4 nadal zostało dwuosobowym samochodem z elektrycznym, miękkim dachem, radykalnie zmieniono jego proporcje. Nienaturalnie długa maska i śmiesznie krótki „kuperek” ustąpiły centralnemu umieszczeniu foteli i bardziej sensowym kształtom. Rozstaw osi jest krótszy niż w poprzednim modelu, co ma poprawić zwinność auta. Zwiększono natomiast rozstaw kół, aby zapewnić jeszcze lepsze prowadzenie i to tak pożądane „wklejanie” się w zakręty. Te wszystkie zmiany konstrukcyjne przełożyły się na świętego Graala inżynierów – rozkład masy 50:50 pomiędzy osiami.

BMW Z4 2019

i

Autor: BMW BMW Z4 2019 - pożadany roadster Link: Przejdź do galerii

Perfekcja i duża szczypta szaleństwa

BMW Z4 zaprojektowano z naciskiem na maksymalną zwinność, dynamikę i precyzję kierowania. Jednak niski środek ciężkości, sztywna karoseria i punkty mocowania zawieszenia to nie wszystko. Dodajmy do tego sportowe hamulce M, adaptacyjny sportowy układ jezdny, sportowy dyferencjał M i sportowy adaptacyjny układ kierowniczy. Czy tak wygląda przepis na szczęście?

Nowa twarz

Nowe BMW Z4 otrzymało szeroko rozstawione reflektory, które optycznie poszerzają i obniżają i tak już niski i szeroki samochód. Reflektory diodowe są dostępne w standardzie, a adaptacyjne reflektory diodowe z funkcją matrycową nieoślepiających świateł drogowych i światła doświetlające zakręty są na liście wyposażenia dodatkowego. Z przodu nie zabrakło też charakterystycznych dla niemieckiej marki dużych „nerek”.

BMW w trzech smakach

BMW Z4 po raz pierwszy zobaczymy na żywo podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, który odbędzie się już w październiku. Niemiecki roadster trafi do sprzedaży w marcu 2019 roku i będzie dostępny w trzech wersjach. Bazową propozycją będzie wariant Z4 sDrive20i z czterocylindrowym motorem o mocy 197 KM. Nieco mocniejszą propozycją będzie sDrive30i – tam pod maskę trafi 258 KM. Gratką dla fanów sportowej jazdy będzie topowa odmiana M40i BMW M Performance z sześciocylindrowym silnikiem rzędowym o mocy 340 KM. Standardowo wszystkie silniki współpracują z udoskonaloną 8-stopniową skrzynią Steptronic Sport. Wszystkie silniki wyposażone są w benzynowy filtr cząstek stałych, a ich emisja spalin jest zgodna z normą Euro 6d-TEMP.

BMW Z4 2019

i

Autor: BMW BMW Z4 2019 - pożadany roadster Link: Przejdź do galerii

Współczesny roadster to jednak nie tylko fenomenalne osiągi i doskonała konstrukcja. Wbrew pozorom czasem liczy się też praktyczność. Miękki dach Z4 otwiera się i zamyka przyciskiem w ciągu dziesięciu sekund, również podczas jazdy z prędkością do 50 km/h. Pojemność bagażnika wzrosła o ponad 50% w porównaniu z poprzednim modelem i wynosi teraz 281 litrów. Nie zabrakło też systemów bezpieczeństwa: układ ostrzegania przed kolizją z innym pojazdem lub pieszymi, miejska funkcja hamowania oraz asystent utrzymywania pasa ruchu są dostępne w wyposażeniu standardowym,

Wyposażenie dodatkowe obejmuje m.in. aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go, rozpoznawanie znaków drogowych, informacje o odstępie, ostrzeganie przy zmianie pasa ruchu, zapobiegania kolizjom tylnym i ostrzeganie przed ruchem poprzecznym, Active Park Distance Control, kamerę cofania, asystenta parkowania i wyparkowywania oraz asystenta cofania.