Połączy Świnoujście z przejściem granicznym w Lubawce i będzie częścią międzynarodowego szlaku E65 Malmö – Chania. Droga ekspresowa S3 jest w budowie, a kilka dni temu rozpoczął się najbardziej efektowny i kosztowny etap prac. Drążenie dwunawowego tunelu przecinającego Góry Wałbrzyskie potrwa parę lat, a efektem prac będzie najdłuższy tego typu tunel w Polsce.
Sprawdź: Zakopianka. Nowe kluczowe informacje. Kiedy pojedziemy odcinkiem S7 Lubień – Naprawa? [ZDJĘCIA]
Ukończony tunel trasy S3 będzie miał około 2300 m długości. Na tym etapie, nosi on wdzięczną nazwę TS-26, a jego długość ma wynosić kilkanaście metrów więcej niż tunel Południowej Obwodnicy Warszawy, budowany obecnie pod Ursynowem.
Materiały wybuchowe i nowe metody
Budowa tunelu TS-26 będzie realizowana przy użyciu materiałów wybuchowych, a metoda górnicza, która zostanie wykorzystana przy budowie jest zwana Nową Austriacka Metoda Tunelowania. Jak czytamy w informacji od GDDKiA, polega na wykorzystaniu górotworu jako konstrukcji nośnej przy współpracy z wykonaną obudową.
Takie przedsięwzięcie wymaga czasu, ludzi i pieniędzy. Przy budowie obu tuneli przewiduje się pracę: 72 górników, 10 mechaników, 10 elektryków, pracujących na trzy zmiany. Inwestycja obejmuje budowę drugiego, krótszego (320 m) tunelu i przebudowę sieci lokalnych dróg. Wartość kontraktu przekracza 1,5 mld złotych, a planowany termin zakończenia robót budowlanych to II połowa 2023 roku.