Po ostatnich dniach bezprecedensowych podwyżek, na stacjach została przebita kolejna psychologiczna bariera. Ceny paliw rosną, a kurs cen w hurcie sugeruje, że kierowcy wkrótce zapłacą przy dystrybutorach jeszcze więcej. Dziś za 1000 litrów benzyny 95 w hurcie, trzeba zapłacić ponad 7519 złotych! Pod dodaniu do tego podatku VAT i marży dla stacji, zbliżamy się do niebezpiecznych 8 złotych za litr. Gdyby obowiązywał normalny podatek VAT (23 proc. zamiast 8 proc), pod dystrybutorami Polacy by już zobaczyli silną "dziewiątkę". Kiedy możemy się tego spodziewać? To tylko kwestia dni!
Polecany artykuł:
Ile kosztuje paliwo? W piątek, 3 czerwca, średnie ceny paliw przy dystrybutorach kształtują się następująco:
95: 7,55 zł
98: 8,02 zł
ON: 7,34 zł
Superdiesel: 7,88 zł
LPG: 3,59 zł
Aktualne ceny paliw w Polsce wyższe niż za granicą?
Cenami paliw w Polsce zbliżamy się do naszych niemieckich sąsiadów. Za granicą litr bezołowiowej benzyny kosztuje już blisko 10 złotych (2,17 €/litr). Rzecz polega na tym, że Polacy zarabiają znacznie mniej. Minimalna krajowa płaca w Polsce wynosi od 2022 roku lekko ponad 3 tys. złotych brutto, co wystarczyłoby dziś na zakup 375 litrów benzyny 95. W Niemczech z kolei minimalna płaca wynosi blisko 1620 euro (ok. 7440 złotych), co przy dzisiejszych cenach (2,17€ za litr) starcza statystycznemu Niemcowi na kupno prawie 745 litrów benzyny.
LPG najbardziej się dziś opłaca
Cena autogazu (3,59 zł/litr), podobnie jak przez ostatnie lata, wynosi około 50 proc ceny benzyny. Co prawda na przestrzeni miesięcy stosunek cen tych rodzajów paliw pozostaje na podobnym poziomie, kwoty zauważalnie wzrosły, a to przekłada się oczywiście się na większe oszczędności. Nawet przy wyższych cenach instalacji LGP, na zwrot tej inwestycji nie trzeba długo czekać.