nowe samochody

Chińskie marki samochodów do kupienia w Polsce. Lista jest coraz dłuższa

2025-01-13 19:40

Na polskim rynku dostępnych jest coraz więcej chińskich marek motoryzacyjnych, oferujących różne modele samochodów, nie tylko elektryczne. Pomimo unijnych ceł, ich ceny są atrakcyjne, szczególnie w porównaniu do europejskiej konkurencji, która ma coraz większe problemy.

Spadki sprzedaży, zwolnienia pracowników, likwidacja fabryk. Obecne zmiany w branży motoryzacyjnej prezes Hondy Toshihiro Mibe określił mianem wydarzeń zdarzających się raz na 100 lat. Jednym z powodów jest chińska konkurencja. - Musimy rozbudować potencjał do 2030 roku, by móc podjąć z nimi walkę, w przeciwnym wypadku zostaniemy pokonani - przestrzegł Toshihiro Mibe w czasie konferencji zapowiadającej połączenie Hondy z Nissanem i Mitsubishi Motors.

Dlaczego chińskie koncerny motoryzacyjne są tak dużym zagrożeniem dla gigantów motoryzacyjnych z Europy czy wspomnianej Japonii? Przede wszystkim są dotowane przez chiński rząd (który w wielu z nich ma swoje udziały), dzięki czemu, nawet pomimo unijnych ceł, mogą zaoferować bardzo konkurencyjne ceny i jednocześnie bogate wyposażenie. Klienci otrzymują samochody o nowoczesnym wyglądzie, naszpikowane najnowszymi technologiami w standardzie. Do tego pięć gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP i długa, np. 7-letnia gwarancja, która ma być dowodem na jakość tych samochodów.

Skala i plany rozwoju są spektakularne, chińskie koncerny budują fabryki w Europie, m.in. w Hiszpanii i na Węgrzech. Marki takie jak MG czy Omoda i Jaecoo, wchodząc na polski rynek, rozpoczęły współpracę z kilkunastoma dealerami jednocześnie. W ciągu roku MG zbudowało sieć 24 salonów w całej Polsce, z których 23 posiadają własne serwisy. Marka już zapowiada dalszą ekspansję – do końca 2025 roku planuje otworzyć 40 punktów sprzedaży. Z kolei Omoda i Jaecoo chce mieć w tym roku 45 salonów w Polsce i dostarczać części do serwisów z podwarszawskiego magazynu w 24 godziny. Do galerii handlowych w całej Polsce powróciły minisalony, w których można obejrzeć flagowe modele, porozmawiać z handlowcami i zapisać się na jazdy testowe. Chińskie marki szybko stają się rozpoznawalne - koncerny sponsorują duże wydarzenia sportowe. Symbolicznym jest fakt, że chiński koncern BYD zastąpił Volkswagena jako główny sponsor Euro 2024.

O ile sprzedaż "chińczyków" w Europie jest wciąż jeszcze liczona w tysiącach egzemplarzy, to w przypadku rodzimego rynku mowa już o milionach. Liderem jest BYD z ponad 4 mln sprzedanych aut. Yilun Zhang, ekspert rynku motoryzacyjnego, stwierdził na X, że "2024 był rokiem brutalnych walk", które zaostrzą się w kolejnych miesiącach.

Sprzedaż samochodów elektrycznych i hybryd w Chinach w 2024 roku:

  • BYD: 4,27 mln (+41,1 proc. r/r)
  • Geely: 2,18 mln (+32 proc.)
  • Li Auto: 500 tys. (+49 proc.)
  • HIMA (Huawei): 445 tys. (49 474 w grudniu)
  • Lynk & Co: 285 tys. (+30 proc.)
  • Zeekr: 222 tys. (+87 proc.)
  • NIO: 221 tys. (+38,7 proc.)
  • XPeng: 190 tys. (36 695 w grudniu)
  • Xiaomi Auto: 135 tys. (25 tys. w grudniu).

W przypadku chińskich marek liderem w Polsce w 2024 roku było MG (brytyjska marka o 100-letniej historii, od 2006 roku należąca do chińskiego koncernu SAIC) z ponad 5 tys. sprzedanych egzemplarzy. MG zadebiutowało w Polsce na koniec 2023 roku.

Jakie chińskie samochody są dostępne w Polsce?

Na polskim rynku dostępnych jest coraz więcej chińskich marek motoryzacyjnych, oferujących różnorodne modele samochodów. W ostatnich latach na polskim rynku pojawiły się takie marki jak:

  • MG - brytyjska marka z chińskim kapitałem, oferująca modele takie jak MG ZS EV (elektryczny SUV) oraz MG HS (SUV z silnikiem benzynowym).
  • BYD - skrót tłumaczony jako "Build your dreams" ("Buduj swoje marzenia"). BYD to producent znany z elektrycznych modeli, takich jak BYD Dolphin (kompaktowy hatchback), BYD Seal (sedan) oraz SUV BYD Seal-U. BYD jest liderem sprzedaży wśród chińskich firm motoryzacyjnych.
  • Omoda - marka oferująca model Omoda 5, nowoczesny SUV z bogatym wyposażeniem
  • Jaecoo - producent SUV-ów, w tym dużego modelu Jaecoo 7 (spółką macierzystą Omoda i Jaecoo jest chińska firma Chery Automobile, marka Chery także ma być wkrótce dostępna w Polsce).
  • BAIC - oferuje modele takie jak BEIJING 7 (SUV)
  • Maxus - specjalizuje się w elektrycznych pojazdach dostawczych i minivanach
  • Seres - marka oferująca model Seres 3, kompaktowy elektryczny SUV z nowoczesnym designem
  • Skywell - producent elektrycznych SUV-ów, takich jak Skywell ET5
  • Hongqi - luksusowa marka oferująca modele premium
  • NIO - producent elektrycznych SUV-ów, takich jak NIO ES8
  • Voyah - elektryczne samochody premium

Omoda i Jaecoo - premiera w Warszawie (czerwiec 2024):

Tesla Cybertruck