Mistrzostwa Francji
Do czwórboju samochodowego wystawiliśmy dwóch zawodników: artystę Picasso i mocarza Scenica. Był sprint, bieg na przełaj, prezentacja muskułów i precyzja strzelecka. Wszystkie konkurencje oceniali nasi sędziowie. Oto ich werdykt.
To była wspaniała rywalizacja
Dominik Smęda z Męcin k. Nowego Sącza, 24 lata, student informatyki, jeździ 2-letnim Nissanem Primera
- Do Scenica nie mam praktycznie żadnych zastrzeżeń. Dobre materiały wykończeniowe, świetny komfort. Citroen rekompensuje swoje braki lepszym prowadzeniem na zakrętach. Jest sztywniejszy, a przez to dużo bardziej stabilny.
Gdy podczas testu jechałem Renault za Citroenem i próbowałem Citroena dogonić, to aż się przestraszyłem. Strasznie ten Scenic kiwał się na boki. Renault to samochód do spokojnej jazdy. Ale, paradoksalnie, ma bardziej zrywny silnik, jest dynamiczny i szybki.
W Citroenie bardzo podoba mi się też ukształtowanie głównej konsoli. Wszystko jest czytelne, a przede wszystkim wygodnie rozmieszczone. Myślę tu przede wszystkim o lewarku zmiany biegów. Praktycznie bez odrywania ręki od podłokietnika można wygodnie zmieniać biegi. W Scenicu zabrakło mi automatycznego opuszczania przedniej szyby.
Wybieram - Scenica!
- Należę do internetowego klubu zrzeszającego miłośników Citroena. Uwielbiam tę markę! Wiele spodziewałem się po Picasso. Trochę się zawiodłem. W Scenicu znalazłem komfort, którego spodziewałem się po Citroenie. Wygodniejsze fotele, lepsze materiały wykończeniowe wnętrza i bardziej komfortowe zawieszenie. W obu autach zabrakło mi natomiast metalowych listew w bagażniku, które pozwoliłyby na łatwiejsze przesunięcie cięższego ładunku.
Jedna rzecz nie podobała mi się w Renault bardzo. To wrażenie podróżowania ciężarówką. Kierownica jest ułożona prawie poziomo, to samo dotyczy zegarów. Siedzi się wysoko.
Picasso bardziej odpowiada mi wizualnie - niestety, do zewnętrznego wyglądu nie pasuje styl wnętrza. Zbyt mało awangardowy. Fanom Citroena pozostaje oczekiwanie na face lifting. Może Francuzi dopracują niektóre szczegóły?
Wybieram - Scenica!
- Obydwa samochody bardzo mi się podobały. W swojej klasie są naprawdę godne polecenia. W jednym i drugim widać wkład myśli francuskiej. Myślę tu o dbałości o szczegóły i o to aby kierowca i pasażer dobrze czuli się w samochodzie.
Teraz o różnicach. W Renault są dużo wygodniejsze siedzenia. Citroen chciał chyba zrobić bardziej sportowy pojazd. Dlatego i fotele, i zawieszenie są w tym aucie dużo bardziej twarde i sztywne. Pod tym względem zauważam tu trochę kultury niemieckiej - coś jakby charakter Volkswagena.
Citroen jest ładniejszy, ale w związku z opływowymi kształtami widoczność z kabiny jest nieco gorsza. Renault jest bardziej kanciasty, ale za to lepiej przeszklony i przyjemniejszy w prowadzeniu. W Citroenie podczas jazdy po bardziej nierównym terenie odpadło nam lusterko wewnętrzne - a samochód ma jedynie 1800 km przebiegu! Mimo wszystko nie krytykowałbym go za bardzo. To udane auto - brak mu jedynie dopracowania.
Wybieram - obydwa auta!
Opinia eksperta
Nie potrafię się zdecydować
Samochody rodzinne zdobywają coraz większą popularność. Nic dziwnego - współczesne vany posiadają wszystko co potrzeba do zaspokojenia dziecięcych potrzeb. Od stolików z uchwytami na kubki zaczynając, a na schowkach w podłodze kończąc. Są też "wejścia" elektryczne do gier i stoliki do gry w karty. Wszystko po to, żeby rodzice mieli spokój.
Citroen Picasso
Podoba mi się. To samochód z charakterem. Nazwa Picasso w pełni odpowiada nietypowemu wyglądowi zewnętrznemu. W środku już trochę bardziej ubogo. Nisko pochylona linia przedniej szyby sprawia, że nie widać przodu samochodu. Mniej wprawnym kierowcom może to sprawiać trudność podczas manewrowania.
Zawieszenie
Mocny punkt Citroena. Zawieszenie jest twarde i sztywne. Dzięki temu, mimo wysoko położonego środka ciężkości, Picasso nie ma tendencji do przechylania się na zakrętach. Ciasne i szybkie łuki nie sprawiają mu większego kłopotu. Czujemy się tu bezpiecznie.
Silnik i skrzynia
Słaby punkt Citroena. Kiepska dynamika i elastyczność sprawiają, że można zapomnieć o bardziej sportowej jeździe. Nie wykorzystamy więc, niestety, walorów twardego zawieszenia. Silnik wymaga wysokich obrotów. Marzenia o dynamicznej jeździe rozwiewają ostatecznie bardzo długie przełożenia skrzyni biegów.
Renault Scenic
Pod względem wyglądu ustępuje Citroenowi. W środku oferuje jednak trochę więcej przydatnych "bajerów". Jednym z nich jest np. chłodziarka, w której możemy schować napoje. Gorzej jest natomiast ze schowkami - są małe i niewiele może się tam zmieścić. Pozycja kierowcy jest wysoka, a widoczność zdecydowanie lepsza niż w Picasso.
Zawieszenie
Bardzo komfortowe, miękkie i ciche. Podczas jazdy po równej autostradzie spisuje się na medal. Jednak większe nierówności i ciasne zakręty mogą wyprowadzić Scenica z równowagi. Tu czuwa jednak system ESP, który, co ważne, znajduje się w podstawowym wyposażeniu auta.
Silnik i skrzynia
Układ napędowy to największy plus Renault. Auto jest bardzo żwawe, dynamiczne i wyraźnie chce jechać. Skrzynia biegów natomiast jest trochę nieprecyzyjna, co utrudnia bardziej sportową jazdę.
Podsumowanie
Nie potrafiłbym zdecydować się na jedno z tych dwóch aut. Idealnie się uzupełniają. Wszystkim, którzy stawiają na układ napędowy, polecam Scenica. Natomiast pod względem designu i zawieszenia - górą Picasso.
Porównanie danych technicznych
Citroen Xsara Picasso 1.8 16V 116 KM | Renault Scenic 1.8 16V 120 KM | |
MOC MAKS. (KM/obr.): | 116/5500 | 120/5750 |
PRZYSPIESZENIE (s): | 12.2 | 10.9 |
PRĘDKOŚĆ MAKS. (km/h): | 190 | 189 |
MOMENT OBROTOWY (Nm/obr.) | 160/4000 | 164/3750 |
ŚREDNIE ZUŻYCIE PALIWA (l/100 km): 90 km/h / 120 km/h / w cyklu miejskim | 5.9 / 7.7 / 10.8 |
6.3 / 7.8 / 10.4 |
POJEMNOŚĆ BAGAŻNIKA (l): | 550 | 410 |
CENA WERSJI PODSTAWOWEJ (zł): | 70 400 | 71 000 |
CENA WERSJI NAJDROŻSZEJ (zł): | 93 990 | 94 900 |
CENA WERSJI TESTOWANEJ (zł): | 73 690 | 72 000 |
RENAULT SCENIC
* WYPOSAŻENIE WERSJI TESTOWANEJ: 6 poduszek powietrznych, ABS, ESP, automatyczna klimatyzacja, radiomagnetofon, halogeny.
* NADWOZIE: 5-drzwiowe
* SILNIKI: 1.4 (96 KM), 1.6 (110 KM), 1.8 (120 KM), 1.9 dTi (90 KM), 1.9 dCi (105 KM), 2.0 (140 KM)
* CENA WERSJI NAJTAŃSZEJ (1.4). 60 850 zł
CITROEN XSARA PICASSO
* WYPOSAŻENIE WERSJI TESTOWANEJ: poduszki powietrzne, ABS, automatyczna klimatyzacja, halogeny, radio z CD.
* NADWOZIE: 5-drzwiowe
* SILNIKI: 1.6 (95 KM), 1.8 (116 KM), 2.0 HDi (90 KM)
* CENA WERSJI NAJTAŃSZEJ (1.6). 62 300 zł